ПРОВІДНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-15Ключові слова:
тенденції розвитку професійної освіти, професійна підготовка, майбутні фахівці соціономічних спеціальностейАнотація
Вступ. Сучасна професійна освіта набуває нової функції – вона перетворюється в засіб долучення до світової і національної культури, будучи одночасно засобом гуманізації людських відносин. До цивілізаційних тенденцій розвитку освіти в сучасному світі дослідники зараховують насамперед глобалізацію й інтеграцію. Доведено зумовленість цих процесів суспільною потребою у фахівцях з новою соціокультурною позицією; тяжінням сучасної професійної підготовки до гуманітарної, соціокультурної спрямованості; необхідністю розробки нових дидактичних систем, для яких характерні гнучкість, варіативність, адаптивність; посиленням соціалізувальної ролі освіти для дорослих людей; розширенням можливостей неформальної освіти через дистанційне та індивідуальне навчання. Мета дослідження – визначити та обґрунтувати провідні тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних професій, узгодити їхні основні параметри із суспільними змінами, провідними напрямами соціального прогресу. Висновки. Теоретичне обґрунтування сутності професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічної сфери базується на усвідомленні загальних закономірностей, чинників (суспільно-політичних, соціально-економічних, соціальних, соціально-педагогічних) і провідних тенденцій (гуманізація людських відносин, прагнення до підготовки конкурентоспроможного молодого фахівця, виявлення індивідуально-психологічних особливостей майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей у період професіоналізації, інтерпрофесійність їхньої професійної підготовки). Вони корелюються з головними тенденціями розвитку вищої освіти на основі їхніх взаємозв’язків і взаємозалежностей, що забезпечує можливість успішної роботи професіоналів в умовах соціономічної сфери, є формою їх залучення в соціально-політичні, соціально-економічні, соціально-педагогічні, соціокультурні процеси суспільства.
Посилання
Ганаба С. Методологічний потенціал трансдисциплінарного підходу в організації змісту навчання. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», Серія «Філософія». 2014. Вип.15. 62–67.
Гончаренко С. У. Зміст загальної освіти і її гуманітаризація. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи. Київ : ВІПОЛ. 2000. 81–107.
Дольська О. О. Епістемологічні основи трансдисциплінарного підходу в сучасній освіті. Теорія і практика управління соціальними системами. 2012. 1, 16–22.
Дубасенюк О. А. Розвиток вищої освіти: тенденції та перспективи. Людиноцентризм як основа гуманітарної політики України: освіта, політика, економіка, культура. Київ : НАПН України, 2018. 135–142.
Кремень В. Г., Ільїн В. В. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму. Київ : Педагогічна думка, 2012. 368 с.
Кубіцький С. О. Сучасні технології соціальної роботи: світовий досвід та тенденції розвитку в Україні. Монографія. Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. 2015. Київ : Міленіум, 320 с.
Савельчук І. Б. Підготовка соціальних працівників за сучасних умов: інноваційні тенденції. Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. Педагогічні науки, 2016. 1(83), 117–122.
Тюльпа Т. М. Закономірності професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей в умовах модернізації вітчизняної освіти. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 2023. С. 559–567.
Тюльпа Т. М. Соціальна компетентність майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей: теорія й практика: монографія. Черкаси: Вид. Чабаненко Ю. А. 2020, 479 с.
Яровенко Т. С., Тенденції та проблеми розвитку освіти в Україні. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут», 2015. 12. С. 167–172.
Vienni Baptista B., Rojas-Castro S. Transdisciplinary institutionalization in higher education: a two-level analysis. Studies in Higher Education, 2020. 45 (6). 1075‒1092.