GAMIFICATION У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ: ВИКОРИСТАННЯ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ

Автор(и)

  • Олександр Володимирович Шевчук Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-0557-2994

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-17

Ключові слова:

гейміфікація, соціальна адаптація, ігрові технології, соціальна робота, цифрові інструменти, мотивація, інтерактивне навчання, соціалізація, вразливі групи населення, адаптаційні процеси

Анотація

Вступ. У сучасному суспільстві цифрові технології відіграють важливу роль у різних сферах діяльності, зокрема й у соціальній роботі. Одним із інноваційних методів, що набуває популярності, є гейміфікація – впровадження ігрових механік у неігрові процеси для підвищення мотивації, залученості та ефективності. У соціальній роботі гейміфікація має значний потенціал для соціальної адаптації вразливих категорій населення, таких як діти-сироти, особи з інвалідністю, люди похилого віку, безробітні та вимушені переселенці. Використання ігрових технологій дозволяє створювати інтерактивне середовище для навчання, реабілітації та розвитку соціальних навичок, що сприяє успішній інтеграції цих осіб у суспільство. Мета. Дослідити можливості використання гейміфікації у соціальній роботі та визначити її ефективність у процесі соціальної адаптації вразливих груп населення. Аналіз ключових цифрових технологій та ігрових механік, які можуть бути інтегровані у соціальну сферу, з метою підвищення рівня соціалізації та самостійності учасників програм соціальної підтримки. Наукова новизна: 1. Визначено ключові підходи до впровадження гейміфікації у соціальну роботу та їх вплив на адаптаційні процеси. 2. Проаналізовано найефективніші цифрові інструменти гейміфікації, такі як мобільні додатки, VR (віртуальна реальність), AR (доповнена реальність) та онлайн-платформи для соціальної взаємодії. 3. Виявлено основні переваги гейміфікації, зокрема підвищення мотивації, розвиток комунікативних навичок, формування соціальної відповідальності та емоційного інтелекту. 4. Окреслено основні виклики впровадження гейміфікації у соціальній роботі, серед яких фінансові та технічні обмеження, потреба в навчанні спеціалістів та ризики надмірного залучення до ігрового процесу. Висновки. Результати дослідження свідчать про те, що гейміфікація є ефективним інструментом соціальної роботи, який сприяє покращенню адаптаційних можливостей вразливих груп населення. Використання ігрових механік у соціальних програмах підвищує рівень залученості, розвиває критичне мислення, навички комунікації та сприяє позитивним поведінковим змінам. Проте для успішного впровадження гейміфікації необхідно створювати спеціальні навчальні програми для соціальних працівників, розробляти адаптовані цифрові платформи та враховувати можливі ризики використання ігрових технологій. Подальші дослідження у цій сфері можуть бути спрямовані на розробку методик оцінки ефективності гейміфікації у соціальній роботі та визначення найоптимальніших підходів до її впровадження.

Посилання

Використання гейміфікації та інтерактивного контенту в електронних навчальних курсах. URL: https://cluelabs.com/blog

Гейміфікація для мотивації: коли місія здійсненна. Indigo. URL: https://indigo.co.ua/ua/blog/geymifikaciya-dlyamotivacii-kogda-missiya-vypolnima

Глоба А.В. Гейміфікація процесу соціально-психологічної адаптації молодих фахівців в умовах сучасної організації. URL: https://ir.duan.edu.ua/items/412d28c0-82e8-452a-a4ae-5f5801d04ca8

Гончаров А. Гейміфікація в освіті як засіб підвищення її ефективності. URL: https://www.bestcleverslms.com/piznavalne/shcho-take-heymifikatsiya-v-osviti

Деділова Т.В., Юрченко О.В., Кононенко Я.В. Гейміфікація як соціальний феномен і тренд сучасного маркетингу. URL: https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2023.31.54

Касьянов Д. В. Гейміфікація в сучасних українських дослідженнях. Наукові записки малої академії наук України. 2 (30) 2024. URL: http://doi.org/10.51707/2618-0529-2024-30-12

Переяславська С.О., Смагіна О.О. Гейміфікація як сучасний напрям вітчизняної освіти. Open educational e-environment of modern University, special edition (2019). URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/download/230/pdf/1167

Побризгаєва В., Наливайко О. Цифрові інструменти гейміфікації освітнього процесу учнів початкової школи в умовах дистанційного навчання. URL: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.2.3

Роль гейміфікації у покращенні навчального дизайну. URL: https://cluelabs.com/blog

Сірський Л. Як працює гейміфікація в онлайн-тренінгах і системах управління навчанням?! URL: https://kwiga.com/ua/blog/yak-pracyuye-gejmifikaciya-v-onlajn-treningah-i-sistemah-upravlinnya-navchannyam

Як застосовувати гейміфікацію у навчальному процесі. URL: https://www.jta.com.ua/knowledge-base/yak-zastosovuvaty-heymifikatsiiu-u-navchalnomu-protsesi

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27