СОЦІАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ МОЛОДІ, ЯКА ВТРАТИЛА РОБОТУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-11Ключові слова:
безробіття молоді, соціальні виклики, економічні труднощі, психологічні наслідки, ринок праці, перекваліфікація, соціальна адаптаціяАнотація
У статті досліджуються соціальні особливості молоді, яка втратила роботу в умовах воєнного стану. Проаналізовано основні проблеми, з якими стикається ця категорія населення, зокрема соціальні, економічні та психологічні аспекти безробіття. Пропонуються можливі шляхи підтримки молоді в умовах воєнного стану, зокрема через соціальні ініціативи, державні програми та психологічну допомогу. Вступ. Втрата роботи серед молоді в умовах воєнного стану є однією з найважливіших соціально-економічних проблем сучасної України. Воєнні дії спричинили масове закриття підприємств, зміну ринку праці та значне погіршення економічної стабільності населення. Молодь, яка втратила роботу, стикається не лише з фінансовими труднощами, а й із соціальною ізоляцією, втратою професійної ідентичності та зниженням самооцінки. У даній статті розглядаються основні соціальні, економічні та психологічні наслідки безробіття серед молоді, а також шляхи їх подолання. Мета роботи. Дослідити соціальні особливості молоді, яка втратила роботу в умовах воєнного стану, та визначити основні виклики, з якими вона стикається. Важливо оцінити рівень впливу безробіття на соціальну адаптацію, психоемоційний стан та економічне становище молодих людей. Наукова новизна. Робота пропонує комплексний аналіз соціальних і психологічних аспектів безробіття серед молоді в умовах воєнного стану. Зокрема, досліджується проблема втрати соціального статусу, обмеження доступу до ринку праці та необхідність перекваліфікації. Запропоновано конкретні шляхи підтримки молоді через соціальні ініціативи, державні програми та психологічну допомогу. Висновки. Втрата роботи в умовах війни має комплексний вплив на молодь, спричиняючи соціальну ізоляцію, зниження рівня життя та негативні психологічні наслідки. Для мінімізації цих наслідків необхідно розробити стратегії підтримки, які включатимуть державні програми зайнятості, можливості перекваліфікації, соціальну інтеграцію та психологічну допомогу. Комплексний підхід дозволить молоді успішно адаптуватися до нових умов та зменшити рівень соціального напруження.
Посилання
Васильєва Н. Г. Соціальна підтримка безробітної молоді: виклики та перспективи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 3. Ужгород, 2022. С. 89–93.
Довженко А. М., Петренко, В. Ю. Перекваліфікація як інструмент адаптації молоді в умовах безробіття. Економіка праці. Вип. 5. Харків, 2021. С. 33–38.
Карпенко Т. І. Вплив безробіття на емоційний стан молоді. Проблеми соціальної психології. Том 15. Одеса, 2021. С. 112–118.
Левченко О. П. Психологічна підтримка молоді в умовах безробіття. Практика соціальної роботи. Том 9. Харків, 2020. С. 43–48.
Нікітіна Л. М. Соціальна ізоляція як наслідок втрати роботи. Актуальні проблеми соціології. Том 6. Львів, 2021. С. 87–91.
Поліщук Т. О. Адаптація молоді до змін на ринку праці. Київ: Центр наукових досліджень, 2022. 194 с.
Романенко С. В. Перекваліфікація як стратегія соціальної підтримки. Економіка і суспільство. Вип. 7. Івано-Франківськ, 2022. С. 39–44.
Сухомлин М. А. Інноваційні підходи до роботи з молоддю в умовах кризи. Львів: Вид-во «Новий формат», 2022. 238 с.
Устименко Н. Г. Проблеми соціальної роботи з молоддю у період безробіття. Психологія і суспільство. Вип. 3. Київ, 2020. С. 29–35.
Фуштей О., Глухманюк О. Особливості соціальної роботи з дітьми з гіперактивною поведінкою в умовах воєнного стану. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 2024. Вип. 77. С. 72–77.
Харченко І. В. Соціальна політика щодо молоді під час війни. Київ: Центр політичних досліджень, 2022. 254 с.