FORECASTING AND MODELING METHODS AS TOOLS FOR MAKING EFFECTIVE MANAGEMENT DECISIONS IN THE FIELD OF IMPROVING THE QUALITY OF HOTEL BUSINESS SERVICES
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusive_economics.4-11Keywords:
method, model, forecasting, modeling, management decisions, service quality, hotel business, innovationsAbstract
The article explores forecasting and modeling methods as tools for making effective management decisions in the hotel business, aimed at improving the quality of services, customer satisfaction, and increasing the economic efficiency of hospitality industry enterprises. The authors analyze the current state of implementation of such tools in the hotel business of Ukraine, focusing on their importance for adapting to global changes and challenges, such as war, economic instability, and the impact of the COVID-19 pandemic. Particular attention is paid to the analysis of information sources that are the basis for forecasting, such as CRM systems, online booking platforms, social networks and seasonality data. The paper considers key forecasting methods, including regression analysis, neural networks, time series analysis, as well as methods for modeling customer behavior. The use of these methods allows developing effective management strategies, assessing the consequences of management decisions and improving the operational activities of enterprises. The article proposes a conceptual model for improving the quality of services, which integrates personalization of service, implementation of automation, use of artificial intelligence and targeted marketing. The practical implementation of this model allows to optimize the allocation of resources, reduce operating costs, increase customer loyalty and ensure flexible response to changing market conditions. The author also considers the prospects for implementing the proposed model in Ukraine: short-term prospects, medium-term prospects and long-term prospects. The study emphasizes that the introduction of forecasting and modeling methods in the hotel business of Ukraine will contribute not only to its development, but also to the formation of a competitive tourism market, which will positively affect the economic development of the country as a whole. The results of the work can become the basis for further research and the introduction of practical management tools.
References
Безручко Л. Сучасний стан та перспективи розвитку готельних мереж у світі та Україні. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. 2018. Вип. 45. C. 273-280.
Данько Н.І. Управління якістю готельних підприємств в Україні. Проблеми економіки. 2011. №1. С. 67-72.
Жалінська І.В. Сучасні підходи до управління якістю готельних послуг: їх розвиток та стан в Україні. Економіка, управління та адміністрування. 2022. №3(101). С. 24-31.
Капліна А.С. Методичний підхід до оцінки якості готельних послуг. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Економіка, організація і управління підприємством. 2016. №1 (38). С. 168-173.
Лисенко А. Прогнозування, планування та моделювання в системі розробки рішень в аналізі, аудиті та оподаткуванні. Економіка та суспільство. 2023. №51. С. 51-54.
Михайлова Н.В., Рогова Н.В., Рибакова С.С. Готельний бізнес в Україні: проблеми та основні тенденції розвитку. Науковий вісник ПУЕТ. Серія «Економічні науки». 2020. № 1(97). С. 79-85.
Наумова М.А., Гончарук Н.С. Прогнозування економічного розвитку України. Економічний простір. 2020. №160. С. 129-134.
Новоселецький О.М., Зубенко І.Р., Гуринa М.M. Моделювання та прогнозування попиту на цифровий продукт. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка»: науковий журнал. 2021. №(22(50)). С. 95-101.
Поворознюк І. Управління якістю послуг на підприємствах індустрії готинності під час кризи. Економіка та суспільство. 2022. № 42. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-48.
Юдіна О. Моделювання сталого економічного розвитку підприємств готельно-ресторанного бізнесу на основі декомпозиційного аналізу. Економічний простір. 2022. №181. С.162-167.
Юрченко О. Інновації в готельному бізнесі на сучасному етапі. Вісник Львівського університету. Серія: Міжнародні відносини. 2014. Вип. 34. С. 292-300.
Danko N.I., Dovhal G.V. Creation of the tourist cluster as a way of increase of investment att ractiveness of a region. The Problems of Economy. 2013. №4. С. 212-218.
Gronroos S. Service management and marketing: Customer Management in Service Competition. Wiley, 2007. 496 p.
Тарасовський Ю., Кручиніна Г. В Україні зростає кількість готелів та хостелів, внутрішній туризм сприяє розвитку індустрії – дослідження. Forbes. 2024. URL: https://forbes.ua/news/v-ukraini-zrostae-kilkist-goteliv-ta-khosteliv-vnutrishniy-turizm-e-drayverom-rozvitku-industrii-doslidzhennya-03102024-23985.
Understanding The Difference Between Adr And Revpar In The Hotel Industry. Peery Hotel. 2024. URL: https://www.peeryhotel.com/what-is-the-difference-between-adr-and-revpar-hotels/.
Hilton's revenue beats Street estimates on record lodging prices. 2023. URL: https://www.reuters.com/business/retail-consumer/hilton-raises-annual-profit-outlook-strong-travel-demand-2023-10-25/.
Bezruchko, L. (2018). Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku hotelnykh merezh u sviti ta Ukraini. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mizhnarodni vidnosyny, 45, 273-280.
Danko, N.I. (2011). Upravlinnia yakistiu hotelnykh pidpryiemstv v Ukraini. Problemy ekonomiky, 1, 67-72.
Zhalinska, I.V. (2022). Suchasni pidkhody do upravlinnia yakistiu hotelnykh posluh: yikh rozvytok ta stan v Ukraini. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, 3(101), 24-31.
Kaplina, A.S. (2016). Metodychnyi pidkhid do otsinky yakosti hotelnykh posluh. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Ekonomika, orhanizatsiia i upravlinnia pidpryiemstvom, 1 (38), 168-173.
Lysenko, A. (2023). Prohnozuvannia, planuvannia ta modeliuvannia v systemi rozrobky rishen v analizi, audyti ta opodatkuvanni. Ekonomika ta suspilstvo, 51, 51-54.
Mykhailova, N.V., Rohova, N.V., Rybakova, S.S. (2020). Hotelnyi biznes v Ukraini: problemy ta osnovni tendentsii rozvytku. Naukovyi visnyk PUET. Seriia «Ekonomichni nauky», 1(97), 79-85.
Naumova, M.A., Honcharuk, N.S. (2020). Prohnozuvannia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy. Ekonomichnyi prostir, 160, 129-134.
Novoseletskyi, O.M., Zubenko, I.R., Huryna, M.M. (2021). Modeliuvannia ta prohnozuvannia popytu na tsyfrovyi produkt. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Ekonomika»: naukovyi zhurnal, 22(50), 95-101.
Povorozniuk, I. (2022). Upravlinnia yakistiu posluh na pidpryiemstvakh industrii hotynnosti pid chas kryzy. Ekonomika ta suspilstvo, 42. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1656.
Iudina, O. (2022). Modeliuvannia staloho ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu na osnovi dekompozytsiinoho analizu. Ekonomichnyi prostir, 181, 162-167.
Iurchenko, O. (2014). Innovatsii v hotelnomu biznesi na suchasnomu etapi. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni vidnosyny, 34, 292-300.
Danko, N.I., Dovhal, G.V. (2013). Creation of the tourist cluster as a way of increase of investment att ractiveness of a region. Problemy ekonomiky, 4, 212-218.
Gronroos, S. (2007). Service management and marketing: Customer Management in Service Competition. Wiley, 496 p.
Tarasovsjkyj Ju., Kruchynina Gh. (2024). V Ukrajini zrostaje kiljkistj ghoteliv ta khosteliv, vnutrishnij turyzm spryjaje rozvytku industriji – doslidzhennja. Forbes. URL: https://forbes.ua/news/v-ukraini-zrostae-kilkist-goteliv-ta-khosteliv-vnutrishniy-turizm-e-drayverom-rozvitku-industrii-doslidzhennya-03102024-23985.
Understanding The Difference Between Adr And Revpar In The Hotel Industry. Peery Hotel. (2024). URL: https://www.peeryhotel.com/what-is-the-difference-between-adr-and-revpar-hotels/.
Hilton's revenue beats Street estimates on record lodging prices. (2023). URL: https://www.reuters.com/business/retail-consumer/hilton-raises-annual-profit-outlook-strong-travel-demand-2023-10-25/.