ВПРОВАДЖЕННЯ ПІРАМІДИ НАВЧАННЯ ВІЛЬЯМСА ТА ШЕЛЛЕНБЕРГЕРА В ОСВІТНЮ СИСТЕМУ: НЕЙРОПЕДАГОГІЧНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-3-9Ключові слова:
нейропедагогіка, сенсорна інтеграція, Піраміда навчання Вільямса та Шелленбергера, нейропсихологія, підготовка вчителів.Анотація
Метою цієї статті є аналіз теоретичних і методологічних аспектів та перспектив інтеграції Піраміди навчання Вільямса і Шелленбергера в нейропедагогічний підхід як моделі підтримки сенсорно-когнітивного розвитку. Також ця робота спрямована на дослідження стратегій підготовки педагогів до ефективного застосування нейропедагогічних методів. З урахуванням європейського досвіду, зокрема через такі ініціативи, як програма Erasmus+, у статті розглядаються шляхи покращення підготовки та ресурсного забезпечення педагогів. Методологія дослідження базується на принципах нейропедагогічного підходу й аналізі теорії Піраміди навчання Вільямса та Шелленбергера для розуміння впливу сенсорно-когнітивного розвитку в рамках освітньої системи. Крім того, у дослідженні оцінюються сучасні практики підготовки педагогів у європейському, українському та саудівському контекстах і аналізуються можливості впровадження мультисенсорних стратегій у навчальні програми. Наукова новизна цього дослідження полягає у всебічному аналізі Піраміди навчання Вільямса та Шелленбергера як сенсорно-когнітивної моделі в рамках нейропедагогіки. Вивчаючи застосування цієї моделі в навчальних програмах, стаття пропонує нові перспективи щодо того, як структуровані сенсорно-орієнтовані навчальні середовища можуть сприяти залученню учнів і покращенню їхніх академічних результатів. Це дослідження спрямоване на поєднання теоретичних знань із практичним застосуванням ц різних освітніх контекстах. Крім того, наголошується на ролі європейських ініціатив у розвитку нейропедагогічних практик і важливості узгодження українських і саудівських програм підготовки педагогів із цими стандартами. Висновки. У дослідженні робиться висновок, що впровадження Піраміди навчання Вільямса та Шелленбергера в освітні системи може допомогти подолати значні недоліки сучасних методів навчання шляхом розвитку нейропедагогічного підходу, який є сприятливим для різних учнів (нейротипових і нейродивергентних) і враховує їхні потреби. Проте ефективне використання цих методів залишається обмеженим через недостатню підготовку педагогів, особливо в позаєвропейських контекстах. Результати дослідження свідчать про необхідність зосередження майбутніх досліджень на обґрунтуванні сенсорно-орієнтованих підходів та адаптації Піраміди навчання Вільямса та Шелленбергера до різноманітних освітніх середовищ, забезпечуючи їхню сумісність із європейськими, українськими та саудівськими стандартами. Оснащення педагогів нейропедагогічними компетенціями через структуровані програми підготовки стане ключовим для створення нейророзвиткових освітніх середовищ.
Посилання
Kurniawati N., Mustaji, Setyowati S. Implementation of neuroscience learning to develop early childhood’s cognitive. In 2nd International Conference on Education Innovation (ICEI 2018). Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2018. Volume 212. Atlantis Press. URL: https://www.atlantis-press.com/article/55907454.pdf.
European School Education Platform. Neuropedagogy in Action: Innovative Strategies for Inclusive Education and Engaging Minds [Електронний ресурс]. European School Education Platform. URL:
education-and-engaging-minds (дата звернення: 10.12.2024).
Piddubna O., Maksymchuk A., Lytvychenko D., Revutska O., Moskalenko M., Sopina O. Implementing neuropedagogical innovation in schools: From theory to practice. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2023. Vol. 14, No. 2. P. 37–58. DOI: https://doi.org/10.18662/brain/14.2/443.
Tokuhama-Espinosa T. The scientifically substantiated art of teaching: A study in the development of standards in the new academic field of neuroeducation (mind, brain, and education science): дис. … д-ра філософії. Capella University. 2008. URL: https://www.researchgate.net/publication/36710537 (дата звернення: 9.12.2024).
Tokuhama-Espinosa T. Why mind, brain, and education science is the “new” brain-based education. New Horizons in Education. 2011.
Szécsi T., Varga L., Mak V. Current trends, dilemmas, and future directions in neuropedagogy in the field of early childhood. Training and Practice. 2018. 16 (3–4). Р. 59–72. URL: https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/4295/4609 (дата звернення: 9.12.2024).
Nurmakhanova D.E., Rakhmetova A.K., Kassymbekova D.A., Meiirova G., Rakhimzhanova G.M. Neuropedagogy for improving the educational process in universities. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. 2021. 9 (3). Р. 290–297. https://doi.org/10.6000/2292-2598.2021.09.03.8.
Williams M.S., Shellenberger S. How does your engine run? Leader’s guide to the alert program for self regulation. Albuquerque. NM: TherapyWorks. 1996.
Goddard Blythe S. Assessing Neuromotor Readiness for Learning: The INPP Developmental Screening Test and School Intervention Programme. Wiley-Blackwell. 2012.
Shevchenko Y., Dubiaha S., Kovalova O., Varina H., Svyrydenko H. Neuropsychological peculiarities of cognitive functions of speech-impaired junior pupils. Conhecimento & Diversidade. Niterуi. Vol. 15. No. 40. P. 322–339. DOI: https://doi.org/10.18316/rcd.v15i40.11252.
Navrotska Inna. Neuropsychological problems of Ukrainian children causes by the war. Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences. Cambridge, United Kingdom. 2024. P. 415–417. DOI: 10.36074/logos-18.10.2024.095.
Amran M.S., Rahman S., Surat S., Bakar A.Y.A. Connecting Neuroscience and Education: Insight from Neuroscience Finding for Better Instructional Learning. Journal for the Education of Gifted Young Scientists. 2019. 7 (2). P. 341–352. URL: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/745665 (дата звернення: 9.12.2024).
Bowers J.S. The Practical and Principled Problems with Educational Neuroscience. Psychological Review. 2016. 123 (5). P. 600–612.
Ayres A.J. Sensory Integration and the Child. Western Psychological Services. 1979.
UNICEF. The state of the global education crisis: A path to recovery. 2021. URL: https://www.unicef.org/reports/state-global-education-crisis (дата звернення: 9.12.2024).
Education Cannot Wait. Number of crisis-impacted children in need of education support rises to 224 million. 2022. URL: https://www.educationcannotwait.org/news-stories/press-releases/number-crisisimpacted-children-in-need-education-support-rises (дата звернення: 9.12.2024).
UNICEF. War has hampered education for 5.3 million children in Ukraine, warns UNICEF. 2023, 24 січня. URL: https://www.unicef.org/ukraine/en/press-releases/war-has-hampered-education (дата звернення: 9.12.2024).
Alsamiri Y.A. Enhancing elementary school teachers’ competence in recognizing and supporting gifted students with learning disabilities in Saudi Arabia. Frontiers in Education. 2023. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1363175