FEATURES OF THE WORK OF SPEECH THERAPISTS AND THEIR PROFESSIONAL COMPETENCES IN UNITED TERRITORIAL COMMUNITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-1-7Keywords:
united territorial community, professional competencies, work of a speech therapist.Abstract
The article presents the procedure for organizing and methodological support for the study of the peculiarities of work and competencies of a speech therapist working in united territorial communities. The author analyzes scientists' achievements in training a speech therapist in higher education institutions. A pedagogical study of the competencies of students of the first and second levels of education is carried out. The Standard of Professional Education and the competencies it contains are analyzed. The indicators of motivation of the studied group of people (students and practicing speech therapists) for professional activity in the united territorial community are determined. In particular, the article describes in detail the procedure for introducing the competencies of a speech therapist teacher into the learning process, through the development of an educational and professional program by a higher education institution and its educational components to cover them in the educational process. To ensure quality training and determine the peculiarities of the work of a speech therapist in the united territorial community, a focus group survey was conducted, consisting of practicing speech therapists and students of the first and second levels of education. The analysis of the survey of applicants about their readiness to perform the duties of a speech therapist in the United territorial community and indicators of motivational readiness to work as a speech therapist is presented. The study revealed indicators of good motivation in the majority of students of both the first and second levels of higher education. This indicates that they are interested in working as a speech therapist and have chosen this profession consciously. According to the results of the study, the professional competencies required for a speech therapist in an amalgamated territorial community are described and characterized. The peculiarities of their work with different categories of children and adults with speech and communication disorders are identified. The conclusions presented will allow for improved educational and professional programs of different levels of higher education for more successful teaching practices for higher education students.
References
Горшкова Г. В. Формування професійної компетентності вчителів-логопедів в умовах неперервної освіти. Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи: VІІ Міжн. Наук-практ. Конф. Електронний зб. наук. праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. 2021. Випуск 4/46. URL: https://zoippo.zp.ua/pages/publications/el_gurnal/pages/vip46.html
Мартинчук О. В. Компетентнісний підхід як концептуальна основа оновлення змісту підготовки майбутніх логопедів до роботи в умовах інклюзивного навчання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 26. С. 139–144.
Мицик Г. М. Про необхідність змін у підготовці фахівців-логопедів у вищих навчальних закладах. Педагогіка вищої школи: досвід і тенденції розвитку: тези доповідей ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Запоріжжя, 17– 18 бер. 2016 р.). Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2016. С. 21–24.
Пахомова Н. Г. Інтеграція медико-психологічної та педагогічної складових професійної підготовки майбутніх логопедів. автореф. дис. дра. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2013. 41 с.
Пінчук Ю. В. Система професійної компетентності вчителя-логопеда : дис. канд. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2005. 220 с
Савінова Н. В. Актуальні проблеми формування професійної компетентності вчителів-логопедів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2014. № 9 (Ч. 1). С. 162–169.
Сайко Х. Я. Особистісна готовність корекційного педагога до виховання дітей з аутизмом. Навчальний посібник. Львів. Тріада Плюс, 2017. 248 с.
Стандарт вищої освіти України другого (магістерського) рівня вищої освіти – ступеня магістр – з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 016 Спеціальна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstvaosviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standartivishoyi-osviti
Черніченко Л. А. Структура, критерії та рівні готовності майбутніх логопедів до інноваційної діяльності в умовах інклюзивного навчання. Витоки педагогічної майстерності. Випуск 19, 2017. С. 352–357
Шевчук К., Породько М., Особливості нервової системи студентів I курсу факультету педагогічної освіти. Збірник студентських наукових праць «Освітній альманах» (вступ. слово., упоряд., заг. редак. Наталії Мачинської). Львів. Львівський національний університет імені Івана Франка, 2023. 6. С.531-536.
Шеремет М. К. Підготовка корекційних педагогів у вищих навчальних закладах України. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2011. Вип. 17(1). С. 7–11.