TYPES OF REFLECTION IN ROLE COMMUNICATION OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion-society-2022-1-3

Keywords:

inclusive education, psychological roles, role communication, systemic reflection, introspection, quasireflection, role positions “Father”, “Adult”, “Child”

Abstract

The transformational processes of communication globalization introduce appropriate changes to the theoretical and methodological substantiation of the teacher’s psychological readiness to fulfil their status-functional and psychological roles in inclusive education. Communication is the main instrument of pedagogical activity. Referring to the concept of the existence of three types of reflection, the author proves their interdependent relationship with three types of reflection – these are systemic reflection, introspection, and quasi-reflection. The prevailing majority of the researches conducted in the aspect of inclusive education is aimed at analyzing and ascertaining the normative functions of teaching activities: personnel, medical, organizational-management, normativelegal, educational and methodological materials, technical and technological in the modelling of didactic material. We believe these normative provisions are a basis in inclusive education. However, the aspects of identifying intrapersonal properties and their correspondence to the pedagogical activity of teachers remain poorly researched. The identified regularities in this aspect contribute to the competent use of psychotechniques to overcome increased fatigue, emotional and professional burnout, and the decrease in the level of emotional adjustment. The article presents new material on the use of reflection as a universal psychological mechanism of self-contemplation from apart, however, according to the egocentric properties of a personality, “stupid” reflections are used, which are defined as intermediate reflection (introspection) and quasi-reflection. It has been proven that these types of reflection use the role positions of “a Father” and “a Child”. However, it is they who set remote communications between a teacher and a student of inclusive education. While under the conditions of dominance of systemic reflection (“good” reflection), the teacher skilfully improvises with various role positions to overcome distance relations between communication subjects. Further research is required to analyze age indicators that influence on constancy of role positions and are difficult to correlate.

References

Берн Э. Игры, в которые играют люди. Психология человеческих взаимоотношений. Люди, которые играют в игры. Психология человеческой судьбы / перевод с английского. Москва : «ПРАМЕБ», 1992. 383 с.

Гапоненко Л.О. Рефлексивне спілкування як умова розвитку особистості : монографія. Дніпропетровськ : Пороги, 2009. 175 с.

Гапоненко Л.О. Рефлексивно-рольове вимірювання соціального інтелекту як соціальної зрілості студентів. 2020. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/3984.

Гапоненко Л.О. Суб’єктно-рефлексивна модель професійної взаємодії практичного психолога з вчителем. Вісник Одеського національного університету. Серія «Психологія». 2012. Т. 17, Вип. 8. С. 38–46. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2012_17_8_6.

Горбунова В.В. Психологія командотворення: ціннісно-рольовий підхід : дис. на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук за спеціальністю : 19.00.05 «Соціальна психологія, психологія соціальної роботи». Київ. 2014. 473 с.

Інклюзивна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya.

Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики. Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 5. С. 45–57.

Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навчально-методичний посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 304 с.

Коробанова О.Л. Особливості рольової комунікації в новостворених групах. URL : https://lib.iitta.gov.ua/715213/1/osobl.rol.com.pdf.

Леонтьев Д.А. Рефлексия «хорошая» и «дурная»: от объяснетельной модели к дифференциальной диагностике. Психология. Журнал Высшей школы экономии. Т. 11. 2014. С. 110–135. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/refleksiya-horoshaya-i-durnaya-ot-obyasnitelnoy-modeli-k-differentsialnoydiagnostike.

Максименко С.Д. Концепція саморозвитку особистості. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Вип. 33. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. С. 7-33.

Мірошник З.М. Рольова структура особистості вчителя початкових класів : монографія. Харків : ХНПУ, 2011. 306 с.

Published

2022-12-09

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES