LOCUS OF CONTROL AND MOTIVATION FOR SUCCESS AS PSYCHOLOGICAL FACTORS FOR THE DEVELOPMENT SOCIAL INTELLIGENCE OF HIGHER EDUCATION APPLICANTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-11Keywords:
social intelligence, ability, locus of control, motivation for success, higher education applicant with special needsAbstract
The article is devoted to the study of the locus of control and motivation for success as psychological factors for the development of social intelligence of higher education applicants with special educational needs, which ensures their successful socio-psychological adaptation in the context of Ukraine’s integration into Europe. The purpose of the study: to empirically study the locus of control and motivation for success as psychological factors in the development of social intelligence of higher education applicants with special educational needs. It is first determined that the locus of control and motivation for success are psychological factors in the development of social intelligence of higher education applicants with special needs. In almost two third parts of the studied empirically, lower level of the total indicator of social intelligence was detected, almost one tenth part – low and average, in the sixteenth part – higher than the average. These levels are characterized by the appropriate ability to understand the desire and non-verbal and verbal behavioral expression of other people and to predict their behavior in almost one fourth, in some, in almost one or three fourth parts of interactions with other people. High levels are absent. Most of the subjects revealed the average level of external (one second) or internal (almost two fifth parts) locus of control. In fewer (almost one third part) defined low levels of external and internal locus of control. In the smallest defined high levels of external (almost one tenth) and internal (one fourth part) locus of control. With the help of external factors, they explain their behavior with the external locus of control, with the help of internal – with internal. More than the subjects have a high (almost two third parts) motivation level for success, in the smaller one – the average (one fourth) and low (one sixteenth). The higher level of motivation for success reveals a more stable need for the researchers to achieve a successful result in society. A defined relationship of social intelligence with the external locus of control of the studied is statistically significant and direct, with an internal locus of control and motivation for success – reverse.
References
Гоулман Д. Соціальний інтелект. Нова наука про людські відносини. Харків : Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2020. 400 с.
Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Івашкевич Е.З. Психологія соціального інтелекту педагога : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01 / Ін-т психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2018. 600 с.
Климчук В.О. Математичні методи у психології. Київ : Освіта України, 2009. 288 с.
Матеюк О., Суходоля Ю. Соціальний інтелект: психологічний феномен та теоретична проблема. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2021. Вип. 11. С. 113–123. https://doi.org/10.30970/PS.2021.11.15
Недозим І.В. Особливості соціального інтелекту дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектру : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.08 / Ін-т спеціальної педагогіки і психології НАПН України. Київ, 2019. 222 с.
Садова І.І., Ілляш С.Д. Розвиток соціальних та емоційних компетентностей учнів з особливими освітніми потребами. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. №. 75. Т. 2. С. 86–90. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.75-2.16
Старинська О.В. Психологічні чинники розвитку соціального інтелекту здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами. Інтеграція науки і практики в умовах модернізації спеціальної освіти України : збірник матеріалів Всеукраїнської наук.-практ. конф. (м. Івано-Франківськ, 23–24 березня 2023 р.) / за заг. ред. С.Д. Яковлевої, Н.В. Кабельнікової. Івано-Франківськ, 2023. С. 220–223.
Старинська О.В., Співак Л.М., Ревуцька О.В. Розвиток соціального та емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому середовищі. Інклюзивний соціоосвітній простір: порівняльна характеристика європейського та українського досвіду : монографія. Вінниця : ТВОРИ, 2023. С. 380–412.
Шакар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2005. 640 с.
Ehlers Th. Über persönlichkeitsbedingte Unfallgefährdung. Archiv für die gesamte Psychologie. 1965. V. 117. P. 252–279.
Guilford J.P. The Nature of Human Intelligence. New York : McGraw-Hill, 1967. 538 p.
Rotter J.B. Generalized Expectancies for Internal Versus External Control of Reinforcement. Psychological Monographs. 1966. V. 80(1). P. 1–28.
Starynska O., Spivak L., Osmanova A., Revutska O. Social Intelligence as a Factor of Socio-Psychological Adaptation of University Students with Special Educational Needs during Distance Learning due to the COVID-19. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2023. Vol. 15(1). P. 441–462. https://doi.org/10.18662/rrem/15.1/705