UTILIZING DIGITAL TECHNOLOGIES FOR INCLUSIVE HIGHER EDUCATION: PERSPECTIVES AND LIMITATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-4

Keywords:

inclusive education, digital technologies, digitization, higher education institution, inclusive educational environment, special educational needs, vulnerable categories

Abstract

The article explores the prospects and limitations of using digital technologies in inclusive higher education in Ukraine, taking into account the contemporary socio-political context. The study analyzes key advantages of digital technologies, including: expanding access for vulnerable population groups, personalizing educational curricula, dynamically optimizing pedagogical methods, flexibility in integrating various educational resources, as well as opportunities for psychosocial support and effective educational management. It delves into critical challenges such as digital inequality and low accessibility, particularly in the context of socioeconomic disparities and geographic isolation; insufficient preparedness of educational stakeholders hampers effective use of new technological tools; technical issues, and complexity in evaluating the efficacy of technology use in relation to its impact on education quality and social inclusion. The article emphasizes that successful implementation of inclusive education through digital technologies in higher education institutions is possible only under the conditions of creating appropriate settings and resources. This includes strategic planning at all levels – from national to local – investments in the development of information and communication infrastructure, and enhancing the digital competency levels of educators, learners, and management of educational institutions. Additionally, the article underscores the necessity of systematic evaluation of the impact of digitalization on education quality and social justice. It calls for a deeper understanding of this issue, requiring a synthesis of technological innovations, pedagogical knowledge, and social responsibility. This will help adequately respond to the dynamic changes in educational needs and optimize the process of inclusive higher education in the context of rapid digitalization.

References

Гуренко О.І., Алєксєєва Г.М., Лопатіна Г.О., Кравченко Н.В. Використання комп’ютерних тифлотехнологій та тифлозасобів у інклюзивному освітньому просторі університету. Information Technologies and Learning Tools. 2017. 61(5). C. 61–75. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1782.

Конституція України : Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Методичні рекомендації щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладі вищої освіти (проєкт). URL: https://cutt.ly/DwzfRrfT (дата звернення: 02.09.2023).

Мицик Г.М., Гусак А.А., Черепанова А.С. Щодо формування у здобувачів спеціальності 016 «Спеціальна освіта практичних навичок організації корекційно-розвиткової роботи під час дистанційного навчання». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки» : збірник наукових праць. 2022. Вип. 3. Бердянськ : БДПУ. С. 80–91. DOI: 10.31494/2412-9208-2022-1-3-80-91.

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на 2023–2030 роки (проєкт). URL: https://cutt.ly/JwzfYDic (дата звернення: 02.09.2023).

Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 року № 366-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 01.09.2023).

Освіта і наука України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. 2023. URL: https://cutt.ly/nwzfNSL5 (дата звернення: 05.09.2023).

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 № 635. URL: https://cutt.ly/Kwzf2Lxg (дата звернення: 01.09.2023).

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37–38. Ст. 2004.

Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 № 286-р. URL: https://cutt.ly/Jwzf20C5 (дата звернення: 01.09.2023).

Таланчук П.М., Кольченко К.О., Нікуліна Г.Ф. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі : навчально-методичний посібник. Київ : Соцінформ, 2004. 128 с.

Шевчук Г.Й. Інклюзивна освіта у вищій школі: виклики та перспективи. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. № 2(3), С. 151–157. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.23.

Aydin H., Kaya Y. The educational needs of and barriers faced by Syrian refugee students in Turkey: A qualitative case study. Intercultural Education. 2017. 28(5). Pp. 456–473.

Cass D., Hammond Sh. Bridging the Gap: Technology and Veteran Academic Success. Military Online Education Best Practices. 2014. Vol. 19 № 1. DOI: https://doi.org/10.24059/olj.v19i1.517.

CAST. Universal Design for Learning Guidelines. Version 2.2. 2018. URL: http://udlguidelines.cast.org (дата звернення: 01.09.2023).

Goldie J.G.S. Connectivism: A knowledge learning theory for the digital age? Medical Teacher. 2016. 38(10). P. 1064–1069. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2016.1173661.

Lopatina Н., Tsybuliak N., Popova A., Bohdanov I., Suchikova Y. University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management. 2023. 21(2-si). P. 4–14. DOI: 10.21511/ppm.21(2-si).2023.02.

Miao F., Holmes W., Huang R., Zhang H. AI and education: A guidance for policymakers. UNESCO Publishing. 2021. URL: https://cutt.ly/Vwzl7ndq (дата звернення: 01.09.2023).

Mohammed P.S., Nell Watson E. Towards Inclusive Education in the Age of Artificial Intelligence: Perspectives, Challenges, and Opportunities. / In: Knox J., Wang Y., Gallagher M. (eds). Artificial Intelligence and Inclusive Education. Perspectives on Rethinking and Reforming Education. Springer, Singapore. 2019. P. 17–37. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-8161-4_2.

Mytsyk H. Utilizing the opportunities provided by the educational and speech therapy laboratory in the formation and development of future special education teachersʼ digital competence. Correction and rehabilitation innovations: implementation of European experience : Scientific monograph. Latvia : «Baltija Publishing». 2023. Р. 175–200. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-325-5-11.

Rome Ministerial Communiqué (19 November 2020). 2020. URL: https://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf (дата звернення: 01.09.2023).

Sanchez-Diaz M. de las N., Morgado B.. Democratizing Higher Education: The Use of Educational Technologies to Promote the Academic Success of University Students with Disabilities. Societies. 2023. 13(3), 57. DOI: https://doi.org/10.3390/soc13030057.

Sarasola Sánchez-Serrano J.L., Jaén-Martínez A., Montenegro-Rueda M., Fernández-Cerero J. Impact of the Information and Communication Technologies on Students with Disabilities. A Systematic Review 2009–2019. Sustainability. 2020. 12(20):8603. DOI: https://doi.org/10.3390/su12208603.

Seale J., Colwell C., Coughlan T., Heiman T., Kaspi-Tsahor, D., Olenik-Shemesh D. Dreaming in Colour: Disabled Higher Education Students’ Perspectives on Improving Design Practices That Would Enable Them to Benefit from Their Use of Technologies. Education and Information Technologies. 2021. 26. P.1687–1719. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-020-10329-7.

Slootman M., Korthals Altes T., Domagała-Zyśk E., Rodríguez-Ardura I., Stanojev I. A Handbook of e-Inclusion. Building capacity for Inclusive Higher Education in Digital Environment. 2023. 106 р.

Sparks H. Digital Technology and Inclusive Learning. / In: Peters M., Heraud, R. (eds) Encyclopedia of Educational Innovation. Springer, Singapore. 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-2262-4_136-1.

Suchikova, Y., Tsybuliak, N. Universities without walls: global trend v. Ukraineʼs reality. Nature. 2023. 614(7948). P. 413. DOI: https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y.

Taxiarchis V. The use of ICT in the education of students with dyslexia. Global Journal of Engineering and Technology Advances, 2023. 16(02). P. 038–046.

Published

2023-11-01

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES