ERIHE “KAMIANETS-PODILSKYI STATE INSTITUTE”: SOCIO-ECONOMIC, EDUCATIONAL AND REHABILITATION DEVELOPMENT OF MODERN ENVIRONMENT AND IMPLEMENTATION OF STUDENT-CENTEREDNESS PRINCIPALS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-2

Keywords:

student-centered approach (learning), student-centeredness, facilitation, tuning, competences

Abstract

The article focuses on the Law of Ukraine «On Higher Education», which highlights not only the principle of studentcentered education, but also reveals its purpose and main components. It is emphasized that student-centered learning gives the student the role of an active partner in the educational process, who persistently builds his own individual trajectory of professional education. At the same time, the teacher should provide appropriate support for learning, taking into account the specific needs of each student. The purpose of the article is defined as the analysis and generalization of existing information regarding the interpretation of the features and potential of student-centered training of specialists at the Kamianets-Podilskyi State Institute. Pedagogical facilitation, as a modern paradigm of youth education, is defined as an important condition for the implementation of this process. Attention is focused on the fact that a student-centered approach to pedagogical activity creates psychological conditions for encouraging students to self-discovery, self-development, personal growth and professional selfimprovement, promotes the discovery of abilities, the development of individual characteristics. It is important to realize that student-centrism is a complex, multifaceted phenomenon and process, the complex characteristics of which are determined by the following four circumstances. A number of basic principles of student-centered learning, which should be guided by the teacher in his work, are highlighted. The described Tuning project deserves attention – a kind of harmonization of educational structures in Europe, in other words, these are the results that a student must demonstrate after completing his studies. It is noted that despite the large number of works devoted to the study of various aspects of student-centered learning, no established, full-fledged definition of this concept has been formed. The features and methods of student-centered education of students are revealed. The significant work of KPDI regarding the implementation of a student-centered approach as one of the key principles of the development of the European area of higher education is highlighted.

References

Борисенко А.О., Якименко С.І. Вітчизняний та зарубіжний досвід реалізації принципу студентоцентризму. URL: http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/153/4562/9647-1 (дата звернення: 04.04.23).

Галан О.М. Студентоцентризм як системоутворювальний принцип підготовки майбутніх соціальних працівників у контексті сучасних освітніх викликів. URL: (дата звернення: 04.04.23).

3. Заболоцька О.С., Ніколаєва І.М. Студентоцентризм як тренд сучасної освіти. URL: https://pednauk.cuspu.edu.ua› (дата звернення: 04.04.23).

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2020. № 24. С. 170. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392-20#Text (дата звернення: 04.04.23).

Ільченко А.М. Студентоцентризм як базовий принцип організації освітнього процесу у вищій школі. URL: https://dspace.pdau.edu.ua/handle/123456789/8105 (дата звернення: 04.04.23).

Клименко К. Студентоцентризм як принцип академічної культури сучасного університету. Дидаскал. 2017. № 17. С. 60–63.

Мартинчук О.В. Студентоцентрований підхід до підготовки фахівців з інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. 2015. № 5. Т. 1. С. 203−218.

Моніторинг інтеграції української системи вищої освіти в Європейський простір вищої освіти та наукового дослідження: моніторингове дослідження : аналітичний звіт / за заг. ред. Т.В. Фінікова, О.І. Шарова. Київ : Таксон, 2014. 144 с.

Паламарчук О. Викладання в університеті на засадах лідерства : навч. посіб. Київ : ДП «НВЦ "Пріоритети"», 2016. 40 с.

Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти : монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. 168 с.

Токарь В.В. Студентоцентризм у системі внутрішнього забезпечення якості вищої освіти: імплементація в Україні досвіду університетів США : збірник матеріалів всеукраїнської науково-методичної конференції за участю міжнародних представників, 2016. С. 43–44.

Тріпак М.М., Федорчук В.М. Європейські цінності у підготовці фахівців соціономічного профілю / Міжнародна науково-практична конференція «Ціннісно-орієнтований сталий розвиток освіти: уроки ЄС для України» для студентів, здобувачів, молодих вчених, аспірантів, докторантів, дослідників, викладачів, представників громадянського суспільства, м. Київ, 18–20 травня 2021 року. С. 110–115.

Тріпак М.М., Федорчук В.М. Студентоцентричний підхід у системі підготовки фахівців : Міжнародна науково-практична конференція «Соціальні та культурні Європейські студії: соціальні інновації для України», м. Київ, 26 квітня 2023 року. 245 с. С. 199–204.

Тріпак М.М., Федорчук В.М. Множинний інтелект в контексті студентоцентричного підходу до навчання : матеріали VІI Міжнародної науково-практичної конференції «Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму» (м. Кам’янець-Подільський, 19 травня 2023 року) / НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут», 2023. 278 с. С. 272–274.

Федорчук В.М., Волощук М.Б. Фасилітація як важлива складова людиноцентристського підходу до підготовки фахівців соціономічних професій / Міжнародний круглий стіл у рамках імплементації проєкту напряму Жана Монне «Європейські цінності різноманіття та інклюзії для сталого розвитку». «Інклюзивна освіта та реабілітація: партнерство, стратегії, методики (український та європейський вимір)» від 04.03.2021 р. С. 123–131.

Brandes D. A Guide to Student Centred Learning / D. Brandes, P. Ginnis. Oxford : Blackwell, 1986. Р. 12.

Published

2023-11-01

Issue

Section

ECONOMIC SCIENCES