EMOTIONAL INTELLIGENCE AS AN IMPORTANT FACTOR IN THE SUCCESSFUL TRAINING OF PSYCHOLOGISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-1-13

Keywords:

emotional intelligence, emotional competence, emotional intelligence of future psychologists, stages of emotional intelligence formation, interactive learning methods

Abstract

Introduction. The article analyzes the concept and essence of the phenomenon of «emotional intelligence» as a component of the professional training of psychology students. The necessity and possibilities of forming the emotional intelligence of future specialists in the field of psychology are substantiated. Purpose. The purpose of this article is a theoretical analysis of emotional intelligence as an important factor in the professional training of future psychologists. Scientific novelty. The main approaches to the essence of the phenomenon of emotional intelligence, emotional competence, which act as a basic factor in the training of future psychologists, are considered. It is shown that the development of the emotional intelligence of a psychology student is one of the important characteristics of the formation of his personality in the process of acquiring a profession. The emotional intelligence of future psychologists is defined as an important component of the formation of their psychological culture and the establishment of professional development and personal growth, the establishment of interpersonal professional relations, etc. The study of emotional intelligence shows that it is a basic factor in the training of specialists of any field, especially psychologists, because the level of its development determines the level of emotional competence, which is necessary not only for successful professional activity, but also for the development of qualities that influence on personal growth, which ultimately affects professional activity. Results. Our own practical experience confirms that during studies, students go through five stages of professional growth, where at each of them important attention is paid to the development of emotional intelligence, which grows together with knowledge and development of professionally important skills. In addition, we can claim that training technologies in the training of future psychologists (specialists in socionomic professions) are the most effective in theory and practice.

References

Буркова Л.В. Соціономічні професії: інноваційна підготовка спеціалістів у вищих навчальних закладах : монографія. Київ : Інформаційні системи, 2010. 278 с.

Войціх І.В. Методичні рекомендації науково-педагогічному складу щодо формування емоційної компетентності психологів у процесі професійної підготовки. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://core.ac.uk/download/pdf/217454135.pdf (дата звернення: 15.02.23).

Гоулман Д. Емоційне лідерство: Мистецтво управління людьми на основі емоційного інтелекту / пер. з англ. 2005. 301 с.

Гриньова М.В. Саморегуляція : навчально-методичний посібник. Полтава : АСМІ, 2008. 268 с.

Дерев’янко С.П. Актуалізація емоційного інтелекту в емоціогенних умовах. Соцiальна психологiя. 2008. № 1(27). С. 96–104.

Дерев’янко С.П. Емоційний інтелект як чинник соціально-психологічної адаптації особистості до студентського середовища : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2009. 20 с.

Зарицька В.В. Необхідність розвитку емоційного інтелекту особистості в процесі її підготовки до професійної діяльності. Вісник Одеського національного університету. Серія «Психологія». 2010. Т. 15. Вип. 16. С. 13–24.

Зарицька В.В. Самоконтроль емоцій як детермінанта стресостійкості. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2015. Вип. 50. С. 101–113.

Кириченко Р.В. Емоційний інтелект як фактор ділової успішності керівника. Матеріали Двадцять восьмої Міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційний потенціал світової науки – ХХI сторіччя». URL: http://nauka.zinet.info/28/kyrychenko.php (дата звернення: 15.02.23).

Кошук А.А. Емоційна компетентність (EQ) в бізнесі: українські реалії. URL: http://www.rusnauka.com/32_PWMN_2009/Economics/55204.doc.htm (дата звернення: 15.02.23).

Лазуренко О.О. Емоційна компетентність як показник рівня сформованості професійної компетентності фахівця. Матеріали Двадцять третьої міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційний потенціал світової науки – ХХІ сторіччя». URL: http://nauka.zinet.info/23/lazurenko.php (дата звернення: 15.02.23).

Лазуренко О. До проблеми визначення змісту емоційної компетентності. Молодь і ринок. 2014. № 2. С. 124–130. URL: http://nbuv.gov.ua/ (дата звернення: 15.02.23).

Матійків І.М. Емоційна компетентність фахівця професій типу «людина – людина»: результат теоретичного аналізу. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. 2011. Вип. 2. С. 109–121.

Мединська Ю.Я. Проблема віктимності у контексті емоційного інтелекту особистості. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 14. С. 191–201.

Мещерякова І.Н. Формування емоційного інтелекту студентів-психологів у процесі навчання у вузі. Вісник ТГУ. 2010. Вип. 1. С. 157–161.

Носенко Е.Л. Емоцiйний iнтелект: концептуалiзацiя феномену, основнi функцii : монографiя. Київ : Вища школа, 2003. 126 с.

Розвиток емоційної компетентності педагога засобами тренінгу : навчально-методичний посібник / уклад. О.М. Молчанова. Кропивницький : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2017. 44 с.

Федорчук В.М. Соціально-психологічний тренінг «Розвиток комунікативної компетентності викладача» : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2003. 240 с.

Федорчук В.М. Емоційна компетентність психолога. Проблеми сучасної психології. 2012. Вип. 17. С. 623–630.

Щербак Т.І., Щерба А.П. Розвиток емоційного інтелекту у період фахової підготовки психологів. URL: chrome-xtension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v9/i9/74.pdf (дата звернення: 15.02.23).

Bar-On R. Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Technical Manual. Toronto: Multi-Health Systems, 1997. 232 p.

Gardner H. Frames of mind. New York: Basic Books, 1983.

Goleman D. Primal Leadership: Learning to Lead With Emotional Intelligence. Boston: Harvard Business School Press, 2008. 300 p.

Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D.R., Sitarenios, G. Emotional intelligence as a standard intelligence, 1(3). Emotion, 2001. P. 232–242.

Salovey P. & Mayer J.D. Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality. 1990. Vol. 9. P. 185–211.

Published

2023-06-06

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL SCIENCES