FEATURES OF DISTANCE LEARNING OF UKRAINIAN AND ENGLISH LANGUAGES BY HIGHER EDUCATION STUDENTS IN THE CONDITIONS OF INCLUSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-3-7

Keywords:

distance learning, efficiency, methodological approach, theoretical approach, interactivity, information and communication technologies, inclusive education.

Abstract

The article examines the features of distance learning of Ukrainian and English by higher education students in inclusive settings. Modern conditions of social development require a review of the means and approaches to learning, in particular the distance form of education, which has become widespread during the COVID-19 pandemic and has continued since the beginning of the full-scale invasion of Ukraine. The conditions of inclusion, which provide for the creation of equal opportunities for people with different characteristics, require additional attention to the organization of the educational process. In the process of learning languages, such as Ukrainian and English, it is important to take into account the individual needs of each student, ensuring the accessibility and effectiveness of the educational process. The article examines the specifics of the methodology for introducing and implementing the principles of distance learning in Ukrainian and English language classes and highlights some educational strategies that should be used in working with students with special educational needs under certain conditions of the student’s absence from the classroom in order to ensure maximum social, cognitive, linguistic and emotional development of the individual. The methodology of learning Ukrainian and English languages by integrating traditional and distance learning in higher education institutions will require the development and improvement of new content and structure for the implementation of independent learning for students with special educational needs through the use of information and communication technologies under the guidance of a teacher. The article focuses on the advantages and challenges of such learning for students with special educational needs. The possibilities of using modern technologies, adapting educational materials and implementing individual learning trajectories are analyzed. Recommendations are proposed for increasing the effectiveness of language learning, taking into account the needs of an inclusive environment. The article emphasizes the importance of integrating innovative approaches to ensure access to quality education and creating a comfortable learning environment for all applicants.

References

Вдовенко Т. Викладання сучасної англійської мови в умовах дистанційної освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 53. URL: http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/455.

Кравчина Т.В. Дистанційне навчання і викладання англійської мови: переваги і недоліки. Open educational e-environment of modern University. 2021. № 11. URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/2414-0325.2021.116.

Дистанційна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/vishaosvita/distancijna-osvita.

Методичні рекомендації для викладачів з розробки електронного навчального курсу / Уклад. О.В. Майборода. Київ : Вид-во Університету “Україна”, 2011. 19 с. 182.

Ничкало Н.Г. Проблема формування сучасного виробничого персоналу в Україні: стратегія і пер-спективи наукових пошуків. Педагогіка і психологія професійної освіти: результати досліджень і перспективи : зб. наук. праць / За ред. І.А. Зязюна та Н.Г. Ничкало. Київ, 2003. С. 139–152.

Сисоєва С.О. Організація неперервної професійної освіти на базі Інтернет-технологій. Педагогічний процес: теорія і практика: зб. наук. праць. Київ: Екмо, 2006. Вип. 3. С. 286–294.

Канюк О.С. Науково-педагогічні аспекти викладання англійської мови у вищій школі в умовах дистанційного навчання. Інноваційна педагогіка. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/52879/3/innped_2022_47_13.pdf.crdownload.pdf.

Коваленко А. Дистанційне навчання іноземної мови за умов пандемії: специфіка форм та методів роботи. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. № 3. С. 250–255.

Published

2025-02-12

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES