DEVELOPMENT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE AS A KEY FACTOR IN THE ADAPTATION OF STUDENTS TO THE PRESENT CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-3-6Keywords:
emotional intelligence, adaptation, higher education institutions, students, educational process, social skills.Abstract
In the article, the authors analyze the definitions of “intelligence”, “emotional intelligence”, “socio-emotional learning”. It is noted that the modern world is characterized by rapid changes, a high level of competition and constant stressful situations. In such conditions, the ability to successfully adapt becomes one of the most important human skills. Emotional intelligence, as the ability to recognize one’s emotions and the emotions of others, to manage them and to use this information to make decisions, plays a key role in the educational process. In the course of the study, an integrated approach was used, which covers a comprehensive analysis of psychological and pedagogical literature: studying scientific monographs, articles, dissertation studies, and other scientific sources covering the chosen topic. In addition, empirical methods were used, including observation, surveys, testing, and performance analysis, which provided reliable data for a deep understanding of the research. The study found that in the modern sense, socio-emotional intelligence is a skill that requires constant development throughout life, similar to maintaining general functional literacy at the proper level. This ability ensures effective interaction with others, emotional stability, and adaptation to social challenges. The authors conducted a study among students in order to collect information about their level of awareness of the importance of emotional intelligence; to determine the personal experience of respondents; and to assess the impact of emotional intelligence on the adaptation of students to modern challenges. The results of the study allow us to conclude that for the effective development of emotional intelligence in higher education students, it is necessary to combine a variety of methods. Systematic training, individual work with a specialist, self-education and practical exercises all contribute to the formation of the necessary competencies.
References
Галашова О.Г., Георгієвська З.А. Формування емоційного інтелекту майбутніх фахівців з економіки в процесі проблемного навчання іноземної мови. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах. 2021. Вип. 77(1). С. 134–138.
Демиденко Т.М. Розвиток емоційної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі професійної підготовки. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 1. С. 29–35.
Зарицька В.В. Соціально-психологічні чинники розвитку емоційного інтелекту. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Психологія. 2021. Вип. 2. С. 19–22.
Карпенко Є. Сучасні вектори дослідження емоційного інтелекту особистості. Психологія і особистість. 2019. Вип. 1(15). С. 60–72.
Нестеренко О.В. Емоційний інтелект як базис формування професійних компетенцій соціальних працівників. Національний університет «Чернігівська політехніка». 2020. Вип. 54(2). С. 47–49.
Овчаренко Н.Н. Труднощі у тлумаченні поняття «інтелект». Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». 2017. Вип. 57. С. 95–105. doi: 10.26565/2306-6687-2017-57-15.
Ракітянська Л.М. Концептуальні підходи до розуміння емоційного інтелекту як професійно значущої якості вчителя. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12. С. 161–164.
Сухопара І.Г. Чинники розвитку емоційного інтелекту молодших школярів у контексті нової української школи. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. Вип. 2. С. 296–301.
Шевченко М.Ю., Кушнір К.А. Соціально-емоційне навчання як складова європейського освітнього простору. Горбачуківські студії. 2022. С. 200–204.
Bar-On R., Parker J.D. A Handbook of emotional intelligence. SanFrancisco : Jossey-Bass, A Wiley Company, 2000.
Goulman D., Bojacich R., Makki Je. Emotional Leadership: The Art of Managing People Based on Emotional Intelligence / translated from English. 5th edition. Alpina Publishers. 2011.
Govard B., Stiven S. EQ benefits. Emotional intelligence and your success. Balance Bisuness Books 2007.
Lemberg B. Emotional intelligence. How the mind communicates with feelings. Saint Petersburg : Vector, 2013. 192 р.
Emotional intelligence and NLP as leadership tools for CPC students. 2024. URL: https://unrcca.unmissions.org/emotional-intelligence-and-nlp-leadership-tools-pda-students.