ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧА У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion-society-2022-1-6

Ключові слова:

компетентність, компетенція, студент, професіоналізм, викладач, фаховість, інклюзія

Анотація

У статті описується процес формування професійної компетентності викладачів у закладах вищої освіти у процесі професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання. Зараз компетентність трактується як здатність чи готовність до реалізації набутих знань, умінь, навичок в реальній діяльності. Компонентами компетентності є предметні та оперативні знання, вміння та навички – здатність і готовність до їх використання у діяльності та впевненість у діяльності й відповідальність за її результати. У світовій освітній практиці поняття компетентності виступає як центральне, свого роду «вузлове» поняття, тому, що компетентність особистості: поєднує в собі інтелектуальну та практичну складову освіти; у понятті компетентності закладено ідеологію інтерпретації змісту освіти, що формується від результату; компетентність особистості має інтегративну природу, оскільки вона вбирає в себе низку однорідних або близькоспоріднених знань і досвіду, що належать до широких сфер культури та діяльності (інформаційної, правової та ін.). Компетентність особистості має певну структуру, компоненти якої пов’язані зі здатністю людини вирішувати різні проблеми у повсякденному, професійному чи соціальному житті. У структурі компетентності особи представлені: компетентність у сфері самостійної пізнавальної діяльності; у сфері цивільно-суспільної діяльності; у сфері соціально-трудової діяльності; компетентність у побутовій сфері; у сфері культурно-дозвільної діяльності. Серед знань та практичного досвіду, що формуються в процесі досягнення особистістю певного рівня компетентності, – навички самоосвіти, критичного мислення, самостійної роботи, самоорганізації та самоконтролю, роботи в команді, уміння прогнозувати результати та можливі наслідки різних варіантів вирішення, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, знаходити, формулювати та вирішувати проблеми.

Посилання

Введенский В.Н. Моделирование профессиональной компетентности педагога. Педагогика. 2003. № 10. С. 51–55.

Іванова С. В. Функціональний підхід до визначення професійної компетентності вчителя біології та організація її вдосконалення в закладі післядипломної освіти. Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. 2008. Вип. 42. С. 106–110.

Пелагейченко В. Ключові компоненти компетентності вчителя. Відкритий урок: розробки, технології, досвід. 2009. № 2. С. 55–60.

Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация.; пер. с англ. М. : Когито-Центр, 2002. 396 с.

Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы. Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-09

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ