ЛОКУС КОНТРОЛЮ ТА МОТИВАЦІЯ ДО УСПІХУ ЯК ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-11Ключові слова:
соціальний інтелект, здатність, локус контролю, мотивація до успіху, здобувач вищої освіти з особливими освітніми потребамиАнотація
Статтю присвячено вивченню локусу контролю та мотивації до успіху як психологічних чинників розвитку соціального інтелекту здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами, що забезпечує їхню успішну соціально-психологічну адаптацію в умовах інтеграції України до Європи. Мета дослідження: емпірично вивчити локус контролю та мотивацію до успіху як психологічні чинники розвитку соціального інтелекту здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами. Уперше визначено, що локус контролю та мотивація до успіху є психологічними чинниками розвитку соціального інтелекту здобувачів вищої освіти з особливими потребами. У майже двох третіх частини досліджуваних емпірично виявлено нижчий від середнього рівень загального показника соціального інтелекту, по майже одній десятій частині – низький і середній, у шістнадцятої частини – вищий від середнього. Для досліджуваних із цими рівнями характерна відповідна здатність розуміти прагнення та невербальну й вербальну поведінкову експресію інших людей і прогнозувати їхню поведінку надалі майже в одній четвертій, в окремих, майже в одній другій чи трьох четвертих частинах взаємодій із іншими людьми. Високий рівень відсутній. У більшості досліджуваних виявлено середній рівень екстернального (однієї другої) чи інтернального (майже двох п’ятих частини) локусу контролю. У меншої кількості (по майже одній третій частині) – низькі рівні екстернального й інтернального локусу контролю. У найменшої – високі рівні екстернального (майже одна десята частина) й інтернального (одна четверта частина) локусу контролю. За допомогою зовнішніх чинників пояснюють свою поведінку досліджувані з екстернальним локусом контролю, за допомогою внутрішніх – із інтернальним. У більшої кількості досліджуваних встановлено високий (майже дві третіх частини) рівень мотивації до успіху, у меншої – середній (однієї четвертої) і низький (однієї шістнадцятої). Вищий рівень мотивації до успіху виявляє стійкіша потреба досліджуваних досягати успішного результату в соціумі. Визначений зв’язок соціального інтелекту з екстернальним локусом контролю досліджуваних є статистично значущим і прямим, із інтернальним локусом контролю та мотивацією до успіху – зворотнім.
Посилання
Гоулман Д. Соціальний інтелект. Нова наука про людські відносини. Харків : Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2020. 400 с.
Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Івашкевич Е.З. Психологія соціального інтелекту педагога : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01 / Ін-т психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2018. 600 с.
Климчук В.О. Математичні методи у психології. Київ : Освіта України, 2009. 288 с.
Матеюк О., Суходоля Ю. Соціальний інтелект: психологічний феномен та теоретична проблема. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2021. Вип. 11. С. 113–123. https://doi.org/10.30970/PS.2021.11.15
Недозим І.В. Особливості соціального інтелекту дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектру : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.08 / Ін-т спеціальної педагогіки і психології НАПН України. Київ, 2019. 222 с.
Садова І.І., Ілляш С.Д. Розвиток соціальних та емоційних компетентностей учнів з особливими освітніми потребами. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. №. 75. Т. 2. С. 86–90. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.75-2.16
Старинська О.В. Психологічні чинники розвитку соціального інтелекту здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами. Інтеграція науки і практики в умовах модернізації спеціальної освіти України : збірник матеріалів Всеукраїнської наук.-практ. конф. (м. Івано-Франківськ, 23–24 березня 2023 р.) / за заг. ред. С.Д. Яковлевої, Н.В. Кабельнікової. Івано-Франківськ, 2023. С. 220–223.
Старинська О.В., Співак Л.М., Ревуцька О.В. Розвиток соціального та емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому середовищі. Інклюзивний соціоосвітній простір: порівняльна характеристика європейського та українського досвіду : монографія. Вінниця : ТВОРИ, 2023. С. 380–412.
Шакар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2005. 640 с.
Ehlers Th. Über persönlichkeitsbedingte Unfallgefährdung. Archiv für die gesamte Psychologie. 1965. V. 117. P. 252–279.
Guilford J.P. The Nature of Human Intelligence. New York : McGraw-Hill, 1967. 538 p.
Rotter J.B. Generalized Expectancies for Internal Versus External Control of Reinforcement. Psychological Monographs. 1966. V. 80(1). P. 1–28.
Starynska O., Spivak L., Osmanova A., Revutska O. Social Intelligence as a Factor of Socio-Psychological Adaptation of University Students with Special Educational Needs during Distance Learning due to the COVID-19. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2023. Vol. 15(1). P. 441–462. https://doi.org/10.18662/rrem/15.1/705