ТРУДНОЩІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-9Ключові слова:
освітні труднощі, соціалізація, соціоадаптаційні освітні труднощі, соціальна комунікація, дефіцит соціальної взаємодії, дезадаптивні поведінкові прояви, навичкиАнотація
У статті виокремлено поняття соціалізації як інтеграції особистості в суспільство, прийняття нею правил і норм взаємодії в конкретній спільноті, її становлення. Наголошено на особливій актуальності утвердження соціальної моделі та її складників у супроводі дітей з особливостями психофізичного розвитку. Проаналізовано результати вітчизняних і зарубіжних педагогічних досліджень стосовно процесу соціалізації таких дітей серед нормотипових. Звернено увагу на відсутність достатньої кількості досліджень із питань соціальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами. Обґрунтовано зміни в нормативно-правовій базі, що передбачають супровід дітей з особливими освітніми потребами відповідно до визначеної категорії освітніх труднощів та рівня підтримки. Розглянуто соціоадаптаційні освітні труднощі та визначено їхнє місце в ієрархічній структурі освітніх труднощів. Закцентовано увагу на біопсихосоціальній моделі розвитку дитячого організму, а також необхідності комплексного підходу у вивченні й супроводі дитини з особливими освітніми потребами. Доведено, що соціоадаптаційні освітні труднощі відзначаються різноманітністю, зокрема найпоширеніші з них – дефіцит соціальної комунікації, дефіцит соціальної взаємодії та особливості прояву дезадаптивної поведінки. Детально розглянуто процес спілкування дитини з особливими освітніми потребами з позиції її соціалізації та адаптації в інклюзивному класі, схарактеризовано можливі бар’єри в процесі комунікації, що зазвичай пов’язані з порушенням мовлення дитини в різних сферах та відсутністю навичок розуміння невербальних засобів взаємодії. Схарактеризовано особливості прояву соціоадаптаційних труднощів через поведінкові прояви, що обумовлюють труднощі з адаптацією до змін та проявляються як агресія, істерика, аустимуляції, стереотипні рухи, й, подекуди, можуть бути наслідками порушення сенсорної інтеграції. Зосереджено увагу на необхідності аналізу навичок, що можуть бути ознаками труднощів у комунікативній та поведінковій сферах, а також сфері вибудовування стосунків. Зроблено висновок, що наявність соціоадаптаційних труднощів ускладнює повну адаптацію дітей з особливими освітніми потребами в середовище інклюзивного класу закладу загальної середньої освіти, зумовлює необхідність застосування цілеспрямованого корекційного впливу не лише в освітній установі, а й поза її межами.
Посилання
Айрес Дж. Дитина і сенсорна інтеграція. Розуміння прихованих проблем розвитку з практичними рекомендаціями для батьків і спеціалістів. Київ : Центр учбової літератури, 2022. 327 с.
Дев’ять порад від АВА-терапіста Олександра Надьожина, як допомогти дитині позбутися небажаної поведінки. URL: https://krasnokutsk.irc.org.ua/news/09-19-29-14-04-2021/ (дата звернення: 22.05.2023).
Лемещук М.А. Педагогічні умови соціалізації старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення у дошкільних навчальних закладах : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03 «Корекційна педагогіка» ; Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2017. 20 с.
Методичні рекомендації для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів щодо визначення категорій (типологій) освітніх труднощів в осіб з ООП та рівнів підтримки в освітньому процесі / Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. М. Ярмаченка НАПН України. Київ, 2021. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/12/31/Metod. rekom.dlya.IRTS.31.12.pdf (дата звернення: 03.03.2023).
Москаленко В.В. Соціалізація особистості : монографія. Київ : Фенікс, 2013. 540 с.
Не діагнозом єдиним, або що означає біопсихосоціальна модель допомоги для українців? MH4U : вебсайт. URL: https://www.mh4u.in.ua/shukayu-dopomogu/ne-diagnozom-yedynym-abo-shhooznachaye-biopsyhosoczialna-model-dopomogy-dlya-ukrayincziv/ (дата звернення: 12.06.2023).
Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. Бібік. Київ : Плеяди, 2017. 206 с.
Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти : затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 р. № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D 0%BF#Text (дата звернення: 05.01.2023).
Соціалізація: поняття, приклади з життя, етапи, види та форми. URL: https://zkol.org.ua/?p=8130 (дата звернення: 13.05.2023).
Теорія і практика інклюзивної освіти / за заг. ред. К.М. Бондар. Кривий Ріг, 2019. 170 с.