ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПЕРСПЕКТИВИ ТА ОБМЕЖЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-4

Ключові слова:

інклюзивна освіта, цифрові технології, цифровізація, заклад вищої освіти, інклюзивне освітнє середовище, особливі освітні потреби, вразливі категорії

Анотація

У статті розглядаються перспективи та обмеження використання цифрових технологій в інклюзивній вищій освіті в Україні з урахуванням сучасного соціально-політичного контексту. На підставі проведеного дослідження визначено ключові переваги цифрових технологій, зокрема: розширення доступу для вразливих груп населення, персоналізацію навчальних планів, динамічну оптимізацію педагогічних методів, гнучкість в інтеграції різних навчальних ресурсів, а також можливості для психосоціальної підтримки та ефективного управління освітнім процесом. Деталізовано ключові виклики, такі як цифрова нерівність і низька доступність, особливо в умовах соціально-економічних розбіжностей та географічної ізольованості; недостатня підготовленість учасників освітнього процесу, що створює перешкоди для ефективного використання нових технологічних інструментів; технічні проблеми та складність в оцінці ефективності використання технологій щодо їх впливу на якість освіти та соціальну інклюзію. У статті наголошено на тому, що успішна реалізація інклюзивного навчання за допомогою цифрових технологій у закладах вищої освіти можлива переважно за створення відповідних умов та ресурсів. Це включає стратегічне планування цього процесу на всіх рівнях – від державного до локального, інвестиції в розвиток інформаційно-комунікаційної інфраструктури, а також підвищення рівня цифрової компетентності науково-педагогічних працівників, здобувачів і менеджменту закладів вищої освіти. Додатково автори статті наголошують на необхідності систематичної оцінки впливу цифровізації на якість навчання та соціальну справедливість; закликають до детальнішого вивчення та глибшого розуміння цієї проблеми, що вимагає синтезу технологічних нововведень, педагогічних знань та соціальної відповідальності. Це допоможе адекватно реагувати на динамічні зміни у потребах здобувачів вищої освіти та оптимізувати процес інклюзивної вищої освіти в умовах швидкої цифровізації.

Посилання

Гуренко О.І., Алєксєєва Г.М., Лопатіна Г.О., Кравченко Н.В. Використання комп’ютерних тифлотехнологій та тифлозасобів у інклюзивному освітньому просторі університету. Information Technologies and Learning Tools. 2017. 61(5). C. 61–75. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1782.

Конституція України : Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Методичні рекомендації щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладі вищої освіти (проєкт). URL: https://cutt.ly/DwzfRrfT (дата звернення: 02.09.2023).

Мицик Г.М., Гусак А.А., Черепанова А.С. Щодо формування у здобувачів спеціальності 016 «Спеціальна освіта практичних навичок організації корекційно-розвиткової роботи під час дистанційного навчання». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки» : збірник наукових праць. 2022. Вип. 3. Бердянськ : БДПУ. С. 80–91. DOI: 10.31494/2412-9208-2022-1-3-80-91.

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на 2023–2030 роки (проєкт). URL: https://cutt.ly/JwzfYDic (дата звернення: 02.09.2023).

Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 року № 366-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 01.09.2023).

Освіта і наука України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. 2023. URL: https://cutt.ly/nwzfNSL5 (дата звернення: 05.09.2023).

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 № 635. URL: https://cutt.ly/Kwzf2Lxg (дата звернення: 01.09.2023).

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37–38. Ст. 2004.

Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 № 286-р. URL: https://cutt.ly/Jwzf20C5 (дата звернення: 01.09.2023).

Таланчук П.М., Кольченко К.О., Нікуліна Г.Ф. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі : навчально-методичний посібник. Київ : Соцінформ, 2004. 128 с.

Шевчук Г.Й. Інклюзивна освіта у вищій школі: виклики та перспективи. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. № 2(3), С. 151–157. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.23.

Aydin H., Kaya Y. The educational needs of and barriers faced by Syrian refugee students in Turkey: A qualitative case study. Intercultural Education. 2017. 28(5). Pp. 456–473.

Cass D., Hammond Sh. Bridging the Gap: Technology and Veteran Academic Success. Military Online Education Best Practices. 2014. Vol. 19 № 1. DOI: https://doi.org/10.24059/olj.v19i1.517.

CAST. Universal Design for Learning Guidelines. Version 2.2. 2018. URL: http://udlguidelines.cast.org (дата звернення: 01.09.2023).

Goldie J.G.S. Connectivism: A knowledge learning theory for the digital age? Medical Teacher. 2016. 38(10). P. 1064–1069. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2016.1173661.

Lopatina Н., Tsybuliak N., Popova A., Bohdanov I., Suchikova Y. University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management. 2023. 21(2-si). P. 4–14. DOI: 10.21511/ppm.21(2-si).2023.02.

Miao F., Holmes W., Huang R., Zhang H. AI and education: A guidance for policymakers. UNESCO Publishing. 2021. URL: https://cutt.ly/Vwzl7ndq (дата звернення: 01.09.2023).

Mohammed P.S., Nell Watson E. Towards Inclusive Education in the Age of Artificial Intelligence: Perspectives, Challenges, and Opportunities. / In: Knox J., Wang Y., Gallagher M. (eds). Artificial Intelligence and Inclusive Education. Perspectives on Rethinking and Reforming Education. Springer, Singapore. 2019. P. 17–37. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-8161-4_2.

Mytsyk H. Utilizing the opportunities provided by the educational and speech therapy laboratory in the formation and development of future special education teachersʼ digital competence. Correction and rehabilitation innovations: implementation of European experience : Scientific monograph. Latvia : «Baltija Publishing». 2023. Р. 175–200. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-325-5-11.

Rome Ministerial Communiqué (19 November 2020). 2020. URL: https://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf (дата звернення: 01.09.2023).

Sanchez-Diaz M. de las N., Morgado B.. Democratizing Higher Education: The Use of Educational Technologies to Promote the Academic Success of University Students with Disabilities. Societies. 2023. 13(3), 57. DOI: https://doi.org/10.3390/soc13030057.

Sarasola Sánchez-Serrano J.L., Jaén-Martínez A., Montenegro-Rueda M., Fernández-Cerero J. Impact of the Information and Communication Technologies on Students with Disabilities. A Systematic Review 2009–2019. Sustainability. 2020. 12(20):8603. DOI: https://doi.org/10.3390/su12208603.

Seale J., Colwell C., Coughlan T., Heiman T., Kaspi-Tsahor, D., Olenik-Shemesh D. Dreaming in Colour: Disabled Higher Education Students’ Perspectives on Improving Design Practices That Would Enable Them to Benefit from Their Use of Technologies. Education and Information Technologies. 2021. 26. P.1687–1719. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-020-10329-7.

Slootman M., Korthals Altes T., Domagała-Zyśk E., Rodríguez-Ardura I., Stanojev I. A Handbook of e-Inclusion. Building capacity for Inclusive Higher Education in Digital Environment. 2023. 106 р.

Sparks H. Digital Technology and Inclusive Learning. / In: Peters M., Heraud, R. (eds) Encyclopedia of Educational Innovation. Springer, Singapore. 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-2262-4_136-1.

Suchikova, Y., Tsybuliak, N. Universities without walls: global trend v. Ukraineʼs reality. Nature. 2023. 614(7948). P. 413. DOI: https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y.

Taxiarchis V. The use of ICT in the education of students with dyslexia. Global Journal of Engineering and Technology Advances, 2023. 16(02). P. 038–046.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-01

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ