ПРОБЛЕМИ ЦИФРОВІЗАЦІЇ В ОСВІТІ ТА РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ У ЇХ ВИРІШЕННІ

Автор(и)

  • Мар’ян Миколайович ТРІПАК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0001-6924-5469
  • Ярослава Володимирівна ТОПОРІВСЬКА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-1808-6271
  • Молінь ЧЖУ Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0009-0002-4830-847X

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-3-11%20

Ключові слова:

цифровізація, освіта, педагогічна майстерність, цифрові розриви, цифрова безпека, навчання.

Анотація

У статті досліджуються проблеми цифровізації освіти та значення педагогічної майстерності у їх вирішенні. Висвітлено актуальність цифрової трансформації, що зумовлює значні зміни в освітньому середовищі. Автори акцентують увагу на необхідності розвитку цифрових компетентностей майбутніх педагогів, які забезпечать їхню готовність до професійної діяльності в умовах цифрового суспільства. Метою дослідження є виокремлення проблем цифровізації освіти та визначення основних концептуальних параметрів їх вирішення через підвищення майстерності педагогів. Проаналізовано основні бар’єри цифровізації, серед яких – цифрова нерівність (регіональна, соціально-економічна, індивідуальна, галузева), проблеми конфіденційності та безпеки, а також недостатня адаптація цифрових інструментів до різних освітніх форматів. Зроблено висновок, що такі виклики негативно впливають на ефективність освітнього процесу, зокрема, через обмежений доступ до технологій, навчальних ресурсів і програм. Окрему увагу приділено ролі педагогічної майстерності в умовах цифровізації. Зазначено, що сучасний педагог повинен не лише володіти високим рівнем професійної компетентності, але й критичним мисленням, здатністю використовувати цифрові інструменти та адаптувати їх до індивідуальних освітніх траєкторій здобувачів. Обґрунтовано значення самоосвіти та участі педагогів у професійних заходах для постійного оновлення знань і навичок у цифровому середовищі. Автори наголошують на необхідності формування інклюзивного та рівноправного освітнього простору, який враховує різні потреби учасників освітнього процесу. Цифровізація, як важливий елемент сучасної педагогіки, одночасно відкриває нові можливості та ставить виклики перед педагогами, потребуючи інноваційного підходу до викладання. У статті представлені рекомендації щодо підвищення ефективності освітнього процесу та адаптації до умов цифрового суспільства.

Посилання

Булатова О.В., Резнікова Н.В., Іващенко О.А. Цифровий розрив чи цифрова нерівність? Нові виміри глобальних асиметрій соціально-економічного розвитку і міжнародної торгівлі в умовах техноглобалізму. Вісник Маріупольського державного університету. Серія : Економіка, 2023. Вип. 25. С. 45–57.

Доступ домогосподарств України до Інтернету у 2019 році. Статистичний збірник. URL: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/07/zb__dd_in19.pdf (дата звернення: 14.11.2024).

Доступ домогосподарств України до Інтернету у 2020 році. Статистичний збірник. URL:

https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/07/zb__dd_in20.pdf (дата звернення: 13.11.2024).

Доступ домогосподарств України до Інтернету у 2021 році. Статистичний збірник. URL:

https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2022/zb/07/zb_dd_internet_21.pdf (дата звернення: 15.11.2024).

Кривонос М.П. Цифрова компетентність сучасного педагога. Електронний збірник наукових праць ЗОІППО. 2023. № 3(55). URL: http://eprints.zu.edu.ua/38431/1/%d0%9a%d1%80%d0%b8%d0%b2%d0%

be%d0%bd%d0%be%d1%81%d0%9c%d0%9f_%d1%82%d0%b5%d0%b7%d0%b8.pdf (дата звернення: 11.11.2024).

Прокопенко Н.О. Доступність інформаційних і електронних технологій для старших вікових груп населення України: цифрова грамотність і Е-learning. Environment & Health. 2024. № 2. С. 15–20.

Сучасні засоби ІКТ-підтримки інклюзивного навчання : навчальний посібник / А.В. Гета, В.М. Заіка, В.В. Коваленко та ін. ; за заг. ред. Ю.Г. Носенко. Полтава : ПУЕТ, 2018. 261 с.

Цюпак В., Боднар А., Романюк А. Впровадження цифрових технологій управління підприємствами: можливості та виклики. Економічний аналіз. 2024 рік. Том 34. № 2. С. 465–479.

Bates T. Teaching in a Digital Age: Third Edition – General. Tony Bates Associates Ltd, 2022. 1091 с.

Castells M. Networks of outrage and hope social movements in the Internet age. 2015. URL:

https://voidnetwork.gr/wp-content/uploads/2019/11/Networks-of-Outrage-and-Hope-Social-Movements-inthe-

Internet-Age-Manuel-Castells.pdf (дата звернення: 15.11.2024).

Cuban L. Standards vs. Customization: Finding the Balance. Educational Leadership. 2012. Т. 69. № 5. С. 10–15.

Cuban L. Education Researchers, AERA Presidents, and Reforming the Practice of Schooling, 1916–2016. Educational Researcher. 2016. Т. 45. № 2. С. 134–141.

Cuban L. Reforming the Grammar of Schooling Again and Again. American Journal of Education. 2020. Т. 126. № 4. С. 665–671.

Klopfer E., Wendel D. Teaching about complex systems is no simple matter: building effective professional development for computer-supported complex systems instruction. Instructional Science. 2016.

Hattie J.A.C. Visible Learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. 2009. 378 p. URL: https://inspirasifoundation.org/wp-content/uploads/2020/05/John-Hattie-Visible-Learning_-Asynthesis-

of-over-800-meta-analyses-relating-to-achievement-2008.pdf (дата звернення: 15.11.2024).

Laurillard D. Massive Open Online Courses (MOOCs). / David M., Amey M. (Eds.) The SAGE Encyclopedia of Higher Education. Thousand Oaks, CA, USA : SAGE Publications Inc., 2019.

Laurillard D., Kennedy E. The role of higher education in upscaling global professional development through open, online collaboration. / Callender C., Locke W., Marginson S. (Eds.). Changing Higher Education for a Changing World. London : Bloomsbury, 2020.

Resnick M. Lifelong Kindergarten: Cultivating Creativity through Projects, Passion, Peers, and Play.

URL: https://lcl.media.mit.edu/resources/readings/chapter1-excerpt.pdf?pdf=ch1-en (дата звернення: 15.11.2024).

SoftOnline. URL: https://softonline.com.ua/ua/catalog/vendors/ (дата звернення: 14.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-12

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ