РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЯК КЛЮЧОВОГО ЧИННИКА АДАПТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ДО УМОВ СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-3-6Ключові слова:
емоційний інтелект, адаптація, заклади вищої освіти, здобувачі освіти, освітній процес, соціальні навички.Анотація
У статті авторами проаналізовані дефініції «інтелект», «емоційний інтелект», «соціально-емоційне навчання». Зазначено, що сучасний світ характеризується швидкими змінами, високим рівнем конкуренції та постійними стресовими ситуаціями. У таких умовах здатність успішно адаптуватися стає однією з найважливіших навичок людини. Емоційний інтелект як здатність усвідомлювати свої емоції та емоції інших людей, керувати ними та використовувати цю інформацію для прийняття рішень відіграє в освітньому процесі ключову роль. У ході дослідження було використано комплексний підхід, який охоплює всебічний аналіз психолого-педагогічної літератури: опрацювання наукових монографій, статей, дисертаційних досліджень та інших наукових джерел, що висвітлюють вибрану тему. Крім цього, використовувалися емпіричні методи, зокрема спостереження, опитування, тестування та аналіз результатів діяльності, що дозволило отримати достовірні дані для глибокого розуміння дослідницької діяльності. У процесі дослідження встановлено, що у сучасному розумінні соціально-емоційний інтелект є навичкою, яка потребує постійного розвитку протягом усього життя, подібно до підтримання загальної функціональної грамотності на належному рівні. Ця здатність забезпечує ефективну взаємодію з іншими, емоційну стабільність і адаптацію до суспільних викликів. Авторами було проведене дослідження серед здобувачів освіти з метою зібрати інформацію про рівень усвідомлення ними важливості емоційного інтелекту; визначити особистий досвід респондентів, а також оцінити вплив емоційного інтелекту на адаптацію здобувачів освіти до сучасних викликів. Результати дослідження дозволяють зробити висновок, що для ефективного розвитку емоційного інтелекту у здобувачів вищої освіти необхідно поєднувати різноманітні методи. Систематичне навчання, індивідуальна робота з фахівцем, самоосвіта та практичні вправи – все це сприяє формуванню необхідних компетенцій.
Посилання
Галашова О.Г., Георгієвська З.А. Формування емоційного інтелекту майбутніх фахівців з економіки в процесі проблемного навчання іноземної мови. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах. 2021. Вип. 77(1). С. 134–138.
Демиденко Т.М. Розвиток емоційної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі професійної підготовки. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 1. С. 29–35.
Зарицька В.В. Соціально-психологічні чинники розвитку емоційного інтелекту. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Психологія. 2021. Вип. 2. С. 19–22.
Карпенко Є. Сучасні вектори дослідження емоційного інтелекту особистості. Психологія і особистість. 2019. Вип. 1(15). С. 60–72.
Нестеренко О.В. Емоційний інтелект як базис формування професійних компетенцій соціальних працівників. Національний університет «Чернігівська політехніка». 2020. Вип. 54(2). С. 47–49.
Овчаренко Н.Н. Труднощі у тлумаченні поняття «інтелект». Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». 2017. Вип. 57. С. 95–105. doi: 10.26565/2306-6687-2017-57-15.
Ракітянська Л.М. Концептуальні підходи до розуміння емоційного інтелекту як професійно значущої якості вчителя. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12. С. 161–164.
Сухопара І.Г. Чинники розвитку емоційного інтелекту молодших школярів у контексті нової української школи. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. Вип. 2. С. 296–301.
Шевченко М.Ю., Кушнір К.А. Соціально-емоційне навчання як складова європейського освітнього простору. Горбачуківські студії. 2022. С. 200–204.
Bar-On R., Parker J.D. A Handbook of emotional intelligence. SanFrancisco : Jossey-Bass, A Wiley Company, 2000.
Goulman D., Bojacich R., Makki Je. Emotional Leadership: The Art of Managing People Based on Emotional Intelligence / translated from English. 5th edition. Alpina Publishers. 2011.
Govard B., Stiven S. EQ benefits. Emotional intelligence and your success. Balance Bisuness Books 2007.
Lemberg B. Emotional intelligence. How the mind communicates with feelings. Saint Petersburg : Vector, 2013. 192 р.
Emotional intelligence and NLP as leadership tools for CPC students. 2024. URL: https://unrcca.unmissions.org/emotional-intelligence-and-nlp-leadership-tools-pda-students.