ДИЗАЙН ДЛЯ ЛЮДСТВА: ВПЛИВ РОЗВИТКУ ТЕХНОЛОГІЙ НА САМОСПРИЙНЯТТЯ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ У СУСПІЛЬСТВІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-10Ключові слова:
самосприйняття, дизайн для людства, стигматизація, соціалізація, середовищеАнотація
У статті розглядається нова стадія розвитку людиноцентричного дизайну (human-centered design) з акцентом на концепцію дизайну для людства (design for humanity) в контексті доступності й інклюзії. Основну увагу акцентовано на вивченні й аналізі впливу технологічного розвитку на ключові чинники негативного самосприйняття в людей з інвалідністю. Доведено, що групові дослідження, включаючи фокус-групи, є надзвичайно ефективними в тестуванні продуктів за участю людей з різними типами інвалідності. Залучення таких користувачів на всіх етапах розробки продукту значно підвищує доступність та зручність кінцевих рішень, дозволяючи виявити й виправити більшість потенційних проблем ще на ранніх стадіях розробки. Доступність розглядається як можливість рівного доступу до інформації, послуг та фізичних пристроїв, незалежно від фізичних або когнітивних обмежень. З’ясовано, що дослідження в галузі доступності часто мають комерційний фокус, що створює потребу у більш систематизованих і глобальних підходах. Консолідація даних з різних регіонів світу та обмін досвідом між дослідниками, розробниками та користувачами є важливими кроками у напрямі глобалізації розуміння й вирішення проблем доступності. Розвиток засобів соціалізації та адаптивних технологій має потенціал до суттєвого покращення інтеграції людей з інвалідністю та інших маргіналізованих груп у суспільстві. Це включає у себе не тільки розробку технологічних рішень, але і створення нормативних та етичних стандартів, що сприятимуть більш інклюзивному середовищу. Виснувано, що розвиток і впровадження практик доступності та інклюзії є критично важливими для забезпечення глобального добробуту всіх учасників процесу, як об’єктів, так і суб’єктів досліджень. Необхідно продовжувати дослідження та розробку інноваційних рішень, які сприяють рівності та повазі до всіх людей, незалежно від їхніх фізичних можливостей.
Посилання
World Health Organization. Disability and Health. 2023. URL: https://www.who.int/news-room/factsheets/detail/disability-and-health (дата звернення: 20.07.2024).
National Council on Disability. The Power of Digital Inclusion: Technology’s Impact on Employment and Opportunities for People with Disabilities. 2011. 286 p. URL: https://www.ncd.gov/assets/uploads/reports/2011/ncd-digital-inclusion-2011.pdf (дата звернення: 20.07.2024)
World Health Organization. Global Report on Assistive Technology. 2022. 142 c. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/354357/9789240049451-eng.pdf?sequence=1 (дата звернення: 20.07.2024)
Interaction Design Foundation – IxDF. What is Humanity-Centered Design? 2021. URL: https://www.interaction-design.org/literature/topics/humanity-centered-design (дата звернення: 20.07.2024)
Moreira da Silva F. Inclusive Design is Much More Than the Opposite of Exclusive Design. In: Martins N., Brandão D., Paiva F. (eds). Perspectives on Design and Digital Communication III. Springer Series in Design and Innovation. Vol. 24. Springer, Cham. 2023. P. 157–165. DOI: 10.1007/978-3-031-06809-6_10.
Papanek V. Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. 1971. Bantam Books, p. 15.
The experiences, needs and barriers of people with impairments related to usability and accessibility of digital health solutions, levels of involvement in the design process and strategies for participatory and universal design: a scoping review. / S.H. Henni et al. BMC Public Health 22, 35. 2022. DOI: 10.1186/s12889-021-12393-1.
Norman D. Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things: Basic Books. 2004, 257 p.
Body image across the adult lifespan: A longitudinal investigation of developmental and cohort effects. / A. Hockey et al. Body Image, Volume 39, 2021, pp 114–124. DOI: 10.1016/j.bodyim.2021.06.007.
Steptoe A., Di Gessa G. Mental health and social interactions of older people with physical disabilities in England during the COVID-19 pandemic: A longitudinal cohort study. The Lancet Public Health. 2021 6(6). P. 365–373. DOI: 10.1016/S2468-2667(21)00069-4.
Oticon. Oticon Opn S: A New Era in Hearing Aid Technology. 2019. URL: https://www.oticon.com/inside-oticon/news/news/2019/march-19-oticon-opn-s (дата звернення: 26.07.2024).
Understanding the Influence of AI Voice Technology on Visually Impaired Elders’ Psychological Well-Being: An Affordance Perspective. / J. Gu, et al. Human Aspects of IT for the Aged Population. Technology and Society. Lecture Notes in Computer Science. 2020. Vol. 12209. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-030-50232-4_16/.
Parks S., Sedov V. Assessing the value of accessible technologies for organizations: A Total Economic Impact™ Study commissioned by Microsoft. Forrester Consulting. 2016. 29 p.
Linder K. Student uses and perceptions of closed captions and transcripts: Results from a national study. Corvallis, OR : Oregon State University Ecampus Research Unit. 2016. 52 p.
World Wide Web Consortium (W3C). The Business Case for Digital Accessibility. W3C Web Accessibility Initiative. 2018. URL: https://www.w3.org/WAI/business-case/ (дата звернення: 28.07.2024).
Accenture. Getting to Equal: The Disability Inclusion Advantage. 2018. 17 p. URL: https://www.accenture.com/content/dam/accenture/final/a-com-migration/pdf/pdf-89/accenture-disability-inclusionresearch-report.pdf.