ВПЛИВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ІНКЛЮЗИВНУ ОСВІТУ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Олександр Володимирович ШЕВЧУК Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-0557-2994
  • Руслана Володимирівна СЕМЕНИШЕНА Заклад вищої освіти «Подільський державний університет» https://orcid.org/0000-0002-2969-3635

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-9

Ключові слова:

цифрові технології, інклюзивна освіта, штучний інтелект, доповнена реальність, навчальні платформи, адаптивний контент, соціальна інтеграція

Анотація

Цифрові технології стали невід’ємною частиною сучасного освітнього процесу, даючи нові можливості для підтримки інклюзивної освіти. Вони здатні забезпечити доступ до навчальних матеріалів для всіх студентів, включаючи тих, хто має фізичні, когнітивні або сенсорні обмеження. Проте їх впровадження супроводжується низкою викликів, які потребують детального аналізу. Мета роботи – аналіз впливу цифрових технологій на інклюзивну освіту, визначення ключових викликів та перспектив їх використання для створення більш доступного та ефективного навчального середовища для студентів з особливими освітніми потребами. Наукова новизна роботи полягає у всебічному аналізі сучасних цифрових технологій у контексті інклюзивної освіти, зокрема, у виявленні переваг та недоліків їх використання. Вперше систематизовано виклики, з якими стикаються освітні заклади у разі впровадження цифрових інструментів, та запропоновано шляхи їх подолання. Окрему увагу приділено вивченню перспектив використання штучного інтелекту, доповненої реальності та інших інноваційних технологій у навчанні студентів з особливими потребами. Впровадження цифрових технологій в інклюзивну освіту відкриває нові можливості для покращення доступу до знань і підвищення якості освіти для студентів з особливими потребами. Основними викликами є технічні обмеження, необхідність у відповідному навчанні педагогів, а також потреба у створенні інклюзивного контенту. Для подолання цих перешкод важливо забезпечити систематичну підтримку та співпрацю між розробниками технологій, педагогами та студентами. Перспективи включають розвиток індивідуалізованих навчальних програм, адаптивних платформ та інтерактивних інструментів, які можуть значно підвищити ефективність інклюзивного навчання.

Посилання

Гачак-Величко Л.А. Виклики та потенціал застосування штучного інтелекту в освітньому середовищі. URL: http://www.baltijapublishing.lv/ omp/index.php/bp/catalog/download/435/11654/24393-1?inline=1.

Міжнародні етичні рекомендації щодо досліджень, пов’язаних із здоров’ям, за участю людей. URL: https://www.dec.gov.ua/?ZG93bmxvYWQ=d3AtY29u dGVudC91cGxvYWRzL3NpdGUvZmlsZXMva2xpbmlrYS9jaW9tcy5wZGY=.

Паламарчук Є.А., Коваленко О.О., Черешнюк О.І. Напрями розвитку засобів інклюзивної освіти в електронних навчальних системах. URL: https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/download/2894/2697/3273.

Семенишена Р.В., Шевчук О.В. Формування фахової компетентності студентів в умовах дистанційного навчання віртуальним лабораторним практикумом. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/download/ 950/949/952.

Шевчук О.В., Семенишена Р.В. Формування наукового світогляду студентів в процесі виконання лабораторних робіт. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова : збірник наукових праць. М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2015. Серія 3 : Фізика і математика у вищій і середній школі. Вип. 15. С. 106–113.

Jones Beth A., Peterson-Ahmad M., Williams N. Training Preservice Teachers to Match Assistive Technology to Student Needs. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0162643420918337.

Liang J.C., Chiou G.L., Cheng K.H., Lee S.W.Y. Ten years of augmented reality in education: A metaanalysis of (quasi-) experimental studies to investigate the impact. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S036013152 2002123

Mary F.R., Emily S. Special Education Teachers’ Entangled Agencies, Intersectional Identities, and Commitments to Equity and Inclusion. URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/01626434221134260.

Phaedra S.M., Eleanor N.W. Towards Inclusive Education in the Age of Artificial Intelligence: Perspectives, Challenges, and Opportunities. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-13-8161-4_2.

Sayed F.A., Mohd K.R, Muhammad S.M., Muhammad M.A., Syed I.H. Artificial Intelligence and Its Role in Education. URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/22/12902.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-29

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ