ПОТРЕБА ТА ПРІОРИТЕТИ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИХ ПОСЛУГ ДЛЯ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ У ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ

Автор(и)

  • Жанна Василівна ПЕТРОЧКО Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-4413-1243
  • Ганна Іванівна СЛОЗАНСЬКА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-8394-4925
  • Ірина Петрівна КРИНИЦЬКА ЗВО «Український католицький університет» https://orcid.org/0000-0002-1605-4279

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-8

Ключові слова:

соціальна реабілітація, соціальна послуга, міждисциплінарна взаємодія, соціально-реабілітаційні послуги, дитина з інвалідністю, територіальна громада

Анотація

У статті акцентовано на проблемі розвитку реабілітаційних послуг для дітей з інвалідністю та їхніх сімей. Визначено актуальність проблеми з урахуванням стратегічних нормативно-правових орієнтирів. Мета дослідження – проаналізувати потребу та пріоритетність надання соціально-реабілітаційних послуг дітям з інвалідністю та їхнім сім’ям на рівні територіальної громади у сучасних умовах. У статті представлено результати експертного інтерв’ю з фахівцями з Львівської, Тернопільської та Черкаської областей. Попри позитивні зрушення у процесі розвитку соціально-реабілітаційних послуг для дітей з інвалідністю, встановлено існування низки проблем. Серед викликів – низький рівень міжсекторної та міждисциплінарної взаємодії у процесі інформування населення про реабілітаційні послуги, відсутність картування таких послуг. На думку фахівців-експертів, найбільше потребують реабілітаційних послуг діти з порушенням опорно-рухового апарату, ДЦП, діти з вадами зору, слуху, із синдромом Дауна, різними розладами аутичного спектра, інтелектуальними порушеннями. Фахівці усвідомлюють сутність та значення соціально-реабілітаційних послуг. Встановлено, що на рівні територіальної громади наявна гостра потреба в таких послугах, як: послуга раннього втручання, послуга підтриманого проживання, транспортні послуги, послуга соціально-побутового орієнтування, супровід під час інклюзивного навчання, послуга денного догляду, переклад жестовою мовою, послуга персонального асистента. Пріоритетними та обов’язковими для впровадження мають бути послуги раннього втручання і денного догляду; серед інших першочергових послуг – підтримане проживання, транспортні послуги, супровід під час інклюзивного навчання і соціально-побутове орієнтування.

Посилання

Байдарова О., Лаврент’єв Д. Використання інтернет-технологій для розвитку соціальних послуг у громаді для дітей з інвалідністю та їх сімей. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота. 2018. № 2(4). С. 7–12. DOI: https://doi.org/10.17721/2616-7786.2018/4-1/1.

Балухтіна О.М. Теоретичні та практичні аспекти впровадження соціальної послуги «тимчасовий відпочинок» для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 90. С. 14–19.

Виноградова О.В. Інтегровані соціальні послуги як напрям соціалізації дітей з інвалідністю в громаді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 79. Т. 1. С. 73–76. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.1.14.

Горчинський Р., Лях Т., Петрович В. Соціальна послуга догляду вдома як інструмент деінституалізації соціального обслуговування. Ввічливість. Humanitas, 2022. № 5. С. 13–19. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.2.

Петрочко Ж., Слозанська Г., Горішна Н., Столярик О. Виклики створення і розвитку соціальної послуги денного догляду дітей з інвалідністю. Ввічливість. Humanitas, 2023. № 5. С. 67–77. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.10.

Петрочко Ж., Спіріна Т. Соціальна реабілітація. Енциклопедія освіти : енциклопедія / ред. В. Кремень. 2-ге вид. Київ, 2021. С. 942–943.

Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні : Закон України (зі змінами № 2980-IX від 20.03.2023). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text (дата звернення: 01.07.2024).

Сапіга С., Остролуцька Л. Особливості надання соціальних послуг людям з інвалідністю. Ввічливість. Humanitas, 2023. № 3. С. 115–123. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.14.

Спіріна Т.П., Лунь К.О. Надання інтегрованих соціальних послуг в Україні: міждисциплінарний підхід. Інноваційна педагогіка, 2021. Вип. 40. С. 215–218. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/40.45.

Спіріна Т., Дорофіна М. Соціальна робота з сім’ями, які виховують дитину з інвалідністю у територіальній громаді. Ввічливість. Humanitas. 2023. № 2. С. 151–156. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.22.

Столярчук О. Доступність послуг для сімей, які виховують дітей з аутизмом, як мета соціальної роботи. Social Work and Education. 2020. Вип. 7, № 3. С. 289–303. DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.3.4.

Стратегічний план діяльності Міністерства соціальної політики України на 2022 бюджетний рік та два бюджетні періоди, що настають за плановим (2023–2024) : Наказ Міністерства соціальної політики України від 11.02.2022 № 90. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0090739-22#Text (дата звернення: 28.06.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-29

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ