ОРГАНІЗАЦІЯ ТЬЮТОРСЬКОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ФОРМУВАННІ ГОТОВНОСТІ ДО ШКОЛИ

Автор(и)

  • Олена Вікторівна КОВШАР Криворізький державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0003-3407-8570
  • Катерина Михайлівна КУЦ Комунальний заклад «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Криворізької міської ради https://orcid.org/0009-0008-3069-7626

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-2-4

Ключові слова:

індивідуальний освітній маршрут дитини з ООП, тьютор, тьюторський супровід, технології тьюторського розвитку у формуванні готовності до школи

Анотація

У статті акцентовано увагу на використанні технології тьюторського супроводу дітей з ООП, створення індивідуального маршруту та підтримки старших дошкільників у формуванні готовності їх до навчання у школі. У сучасній педагогічній освіті дослідження таких актуальних питань сьогодення, як підтримка індивідуального розвитку дитини з особливими потребами у формуванні готовності до школи, а саме організація тьюторського супроводу дітей з ООП, не були предметом спеціального дослідження. Але завжди в гуманістичному суспільстві особливої уваги потребують діти з особливими освітніми потребами. Акцентовано увагу, що тьюторський супровід дітей з особливими освітніми потребами, співучасть педагога-вихователя в індивідуальному розвитку дитини старшого дошкільного віку спрямовані на індивідуальну підтримку та підготовку дітей старшого дошкільного віку до переходу в нову соціальну роль учня. Доведено, що процес формування готовності дітей до навчання в школі передбачає підготовку програм тьюторського супроводу дітей з особливими потребами. Основними методологічними підходами технології тьюторського супроводу дітей передшкільного віку з ООП у формуванні готовності до навчання в школі вибраний діяльнісно-особистісний та дитиноцентричний, які зумовлені сучасними інноваційними процесами в дошкільній та інклюзивній освіті. Підкреслено, що особлива роль у тьюторському супроводі відводиться інклюзивному дизайну середовища для успішної самореалізації дитини в різних видах пізнавальної або творчої діяльності на всіх освітньо-вікових етапах здобуття дошкільної освіти. Зроблено висновок, який містить основні завдання роботи вихователя-тьютора в організації супроводу дитини з ООП у формуванні готовності до навчання в школі.

Посилання

Бех І. Зростити моральну особистість – головна турбота. Дошкільне виховання. 2015. № 4. С. 6–8.

Бойко А.М. Тьюторство як засіб задоволення освітніх потреб особистості, країни і суспільства. Педагогічні науки. 2010. Вип. 1. С. 4–11.

Іващенко М.В. Особливості реалізації технології тьюторської діяльності. Педагогіка, психологія і медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2009. Том 6. С. 69–72.

Литвиненко Т.А. Індивідуалізація в освітньому процесі: шляхи тьюторської допомоги в приватних навчальних закладах. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2012. Вип. 50. С. 165–172.

Національний освітньо-науковий глосарій / В.Г. Кремень (голов. ред.). Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 272 с

Піроженко Т.О. Готовність дитини старшого дошкільного віку до навчання в умовах реформування української школи: препринт. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2023. 32 с.

Подпльота С. Тьюторський супровід як важливий компонент процесу навчання та виховання в умовах розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. 2017. Vol. 5. No. 3. C. 135–138.

Скибас Г. Тьюторський супровід в інклюзивній освіті як актуальна педагогічна проблема. Серія : Педагогіка, 2019. № 22. С. 201–205.

Тарадюк Д.О. Тьюторство як нова педагогічна професія в закладах дошкільної освіти. «Молодий вчений». 2018. № 12.1 (64.1). С. 69–72.

Цюпак І.М. Тьюторський підхід в сучасній дошкільній освіті. Дошкільна освіта: проблеми, пошуки, інновації : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Кривий Ріг, 17–18 жовт. 2019 р.). Кривий Ріг : КДПУ, 2019. С. 302–306.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-29

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ