ОСВІТНЬО-СОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК УКРАЇНИ ЗА КОЗАЦЬКИХ ЧАСІВ У XVI–XVIІІ СТ.

Автор(и)

  • Анатолій Юрійович Скрипник Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут» https://orcid.org/0000-0002-3812-918X
  • Валерій Анатолійович Нестеренко Заклад вищої освіти «Подільський державний університет» https://orcid.org/0000-0001-7360-1067

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-16

Ключові слова:

козацтво, республіка, соціальне становище, освіта, виховання

Анотація

Вступ. У статті висвітлено еволюцію соціальних і державницьких процесів, що тривали у період козаччини в історії України та їх вплив на становлення, вдосконалення та урізноманітнення культурно-освітнього рівня української спільності з часів виникнення перших Запорозьких Січей до існування українських державних утворень у XVIІІ ст. Мета та завдання статті. Мета полягає у дослідженні та встановленні історичного взаємозв’язку між створенням та еволюцією української козацької державності та культурно-освітнім розвитком тодішнього суспільства. Результати. Українське козацтво у XVI столітті заявило про себе як про самобутню соціальну спільноту. Маючи на початку соціально-економічну мотивацію для самостійного освоювання та контролю над чималими степовими просторами, козацьке товариство виробило демократичні засади суспільного існування, що опиралося на принципах братерства, рівності, відкритості, взаємоповаги, військової професійності та виховання. Саме з цього розпочався процес створення та формування власної державності з усіма необхідними інститутами влади та суспільної структури. З ускладненням та урізноманітненням мілітарної, економічної, політичної та соціальної діяльності Запорозької Січі виникла потреба у підвищенні культурного та освітнього рівня українського козацтва. Періодичні контакти з офіційними представниками сусідніх державних утворень та неофіційне спілкування на побутовому рівні вимагали від козаків певного освітнього рівня. Реалії демократії та самостійності створили умови для формування з початку зародків освітнього процесу, а невдовзі створення системи освіти для молодого покоління козаків. Це дозволило, незважаючи на постійну військову готовність та війни, розпочати процес комплексного культурно-освітнього розвитку: спочатку на Січі, а потім – по усій території, яку контролювало Військо Запорозьке Низове. Відповідно до філософії існування та світогляду козацького буття, створюється певна освітньо-ступенева система: хлопчик-підліток вступав для навчання у «джури» до досвідчених козаків, де він оволодівав твердістю духу, вмінням долати життєві труднощі, незламністю, мужністю характеру, витривалістю, здоровим способом життя, набував кращих гуманістичних якостей та рис поведінки козака-лицаря; водночас існували січові школи та братські школи, де поряд з бойовими мистецтвами й грамотою навчали співу, музики та малювання; здібних до подальшого навчання відправляли навчалися до Києво-Могилянської академії, а найталановитіших відправляли до університетів Європи. У козацьких реєстрах XVІ ст. майже навпроти кожного прізвища стояв титул «бакалавр». Після закінчення Києво-Могилянської академії молоді козаки знову йшли на Січ, щоб підтвердити свої лицарство та відвагу, а при нагоді реалізувати набуті освітні компетентності у якості помічників старшини. Факт існування незалежної козацької держави у XVII ст. дав можливість створити та поширити мережу шкіл, які діяли у полкових та сотенних містах і містечках України. Вони мали загальноосвітній характер. Юні українці опановували знання про рідний край, героїчне минуле, події політичного й державного життя на українських землях. Тут здійснювалися розумове, моральне, естетичне, військово-спортивне та інші види виховання. Через декілька десятиліть в українському суспільстві панувала майже суцільна грамотність серед козаків, міщан та посполитих, що дало у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. потужний поштовх для становлення однієї з європейських націй Східної Європи.

Посилання

Вирський Д. Річ Посполита про козаків (1560-і – початок 1650-х рр.). Київ : Інститут історії України, 2021. 288 с.

Гаврилюк В.Ю. Козацьке виховання та засоби його актуалізації в умовах освітніх змін і суспільних викликів. Народна освіта. Електронне наукове фахове видання. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5455

Гійом Левассер де. Боплан. Опис України. Українські козаки та їхні останні гетьмани; Богдан Хмельницький. Львів : Каменяр, 1990. 300 c. : іл.

Гуржій О., Чухліб Т. Козацька Україна. Історія Гетьманської держави (XVII–XVIII ст.). Київ : Арій. 2020. 368 с.

Золочевський В. В. Українська козацька педагогіка про фізичне виховання й загартування особистості. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2008. Вип. 28. С. 44–49.

Козацька педагогіка і навчально-виховний процес у закладах освіти : науково-методичний збірник / укл.: В.Є. Берека, І.К. Гіджеліцький, Н.М. Орловська. Кам’янець-Подільський : Вид. ФОП Зволейко Д.Г., 2018. 472 с., іл.

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: від основ до практики: монографія. Київ : ТОВ «АТО-ПОЛ», 2016. С. 15–17.

Левківський М.В. Історія педагогіки. Житомир : Вид. ЖДУ ім. І. Франка, 2010. С. 80–96.

Луценко М. Education in cossack traditions as the basis of national education. Modern Engineering and Innovative Technologies. 2022. № 2(23-02), 112–116. https://doi.org/10.30890/2567-5273.2022-23-02-042

Петрук Л., Терешко Л. Традиції козацької педагогіки як засіб соціально-педагогічного виховання. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2008. Вип. 13. С. 8–10;

Петрук Л. П. Історичні аспекти становлення та розвитку національної системи освіти і виховання в Україні. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2011. Вип. 21. С. 167–176.

Ржевська А. С. Козацька Україна в історико-педагогічному ракурсі. Вісник Львівського університету. Серія педагогіка. 2003. Вип. 17. С. 204.

Руденко Ю. Д., Губко О. Т. Українська козацька педагогіка : витоки, духовні цінності, сучасність : навч. посіб. Київ : МАУП, 2007. 342 с.

Скрипник А. Ю., Кабачинський М. І. Історія української державності : навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський. Тернопіль: ЗУНУ. 2023. 437 с.

Терешко Л. В,. Терешко Ю. М. Козацтво як культурно-історичний феномен. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2008. Вип. 13. С. 10–13.

Шевчук В. Козацька держава як ідея в системі суспільно-політичного мислення XVI–XVIII століть. У 2-х кн. Kиїв : Кліо, 2019. 1120 с.

Яворницький Д. І. Історія запорозьких козаків. Т. 1. Київ : Освіта, 1990. 250 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27