ВПЛИВ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ АСПЕКТІВ ДИТЯЧО-БАТЬКІВСЬКИХ ВІДНОСИН НА ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ З ІНВАЛІДНІСТЮ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-1351/2024-2-10Ключові слова:
соціально-психологічні аспекти, дитячо-батьківські відносини, формування особистості, дитина з інвалідністю, психологічна підтримка, соціальна інтеграціяАнотація
Вступ. Тема сімейної взаємодії ніколи не втрачала своєї актуальності та набула особливої важливості в надзвичайних умовах війни. Кризові обставини посилюють стресові фактори та створюють нові виклики, які впливають як на батьків, так і на дітей, змінюючи динаміку їхніх відносин. Розуміння соціально-психологічних аспектів впливу дитячо-батьківських відносин на формування особистості дитини з інвалідністю в умовах війни є надзвичайно важливим для прогнозування розвитку таких дітей, адже вони стикаються із складними ситуаціями, які мають суттєвий вплив на їх психологічний стан і соціальну адаптацію. За таких обставин процес формування особистості дитини проходить у значно складніших умовах. Для дітей зміни в оточенні, відсутність стабільності та безпеки, постійний психологічний тиск здатні погіршити не лише фізичне, а й психічне здоров’я. Невизначеність, зміни у звичному способі життя, відсутність можливості задовольнити базові потреби сприяють невдоволенню, розпачу, засмученню, гніву, ворожості, тривозі, страху та іншим негативним емоціям. У цьому контексті роль батьків є надзвичайно важливою, оскільки вони здатні забезпечити необхідну підтримку, стабільність і надати моделі поведінки, які допоможуть дитині пройти цей складний період не лише з мінімальними втратами для її психічного здоров’я, але й сприяти психологічному і соціальному розвитку дитини навіть в умовах війни. Мета та завдання статі. Мета статті полягає в аналізі взаємин між батьками і дітьми з інвалідністю та визначенні їх впливу на психосоціальний розвиток дітей даної категорії в контексті війни. Стаття досліджує, конкретні соціально-психологічні фактори, що виникають у кризових ситуаціях та можуть як позитивно, так і негативно впливати на формування особистості дитини з інвалідністю. Досягненню поставленої мети сприяло вирішення наступних завдань: 1. Вивчення впливу війни на емоційне та психічне здоров’я членів сім’ї, зокрема на дітей з інвалідністю. 2. Аналіз особливостей дитячо-батьківських відносин в умовах війни. 3. Оцінка важливості надання батьками підтримки та створення стабільної емоційної атмосфери для розвитку дітей з інвалідністю. Результати. Проаналізовано зміни, які відбуваються у відносинах між батьками та дітьми з інвалідністю під час військових конфліктів. Окреслено соціально-психологічні труднощі, з якими стикаються родини дітей з інвалідністю в кризових умовах, такі як стрес, депресія, тривога. Розглянуто вплив стресу на емоційний стан батьків і дітей, що спричиняє додаткові труднощі у їхніх відносинах. Проведено оцінку значення емоційної, моральної та соціальної підтримки з боку батьків в умовах війни на формування особистості дітей з інвалідністю. Усі ці аспекти допомагають отримати цілісне уявлення про те, як соціально-психологічні фактори взаємодіють з батьківськими відносинами та як вони можуть впливати на формування особистості дітей з інвалідністю в обставинах військового конфлікту.
Посилання
Браніцька Т.Р., Матохнюк Л.О., Шпортун О.М. Психологічна підтримка та супровід дорослих і дітей у кризових ситуаціях: практикум. Вінниця, 2022. 131 с.
Бутенко Н.В. Соціальна робота з різними типами сімейних уявлень про дитячу інвалідність. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка.Соціальна робота», 2021, № 2(49). С. 33–38.
Возніцина К., Литвиненко Л. Невидимі наслідки війни. Як розпізнати? Як спілкуватись? Як допомогти подолати?: довідник для широкого кола фахівців. Київ, 2020. 192 с.
Григоренко Т.В. Вплив військової конфліктності на психіку дітей та молоді. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. 2016. № 2 (66). С. 36–39.
Деркачук О., Борщ Е. Допомога батькам дітей з ООП в умовах воєнного стану. Острог: Наурок, 2022. 6 с.
Досвід сімей, що виховують дітей з інвалідністю в Україні. Disability Rights International (DRI) та Disability Rights Ukraine (DRU). URL: https://www.driadvocacy.org/sites/default/files/2023-10/Executive-summary_UKR.pdf
Левко Т.І. Теоретичний аспект дослідження психологічних особливостей сімей, які виховують дитину з особливими потребами. URL: 14.pdf (appsychology.org.ua).
Матохнюк Л., Максименко Ю. Допомога батькам, які мають дітей з особливими освітніми потребами. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія», № 3, 2023. С. 73–78.
Роменська Т. Соціокультурна реабілітація дітей з інвалідністю в умовах війни. Acta Paedagogiсa Volynienses. Вип. 6, 2022. С. 96–101.
Соціально-психологічна підтримка осіб з інвалідністю в умовах війни: кол. моногр. / Маслянікова І., Османова А., Давиденко Г. та ін.; за заг. ред. І. Маслянікової. Київ : Університет «Україна», 2023. 216 с.
Субашкевич І.Р., Пруднікова О.А. Соціально-психологічні особливості дитячо-батьківських відносин. Соціальна психологія. Юридична психологія. Вип. 23. 2021. С. 213–217.
Шевчук В.В. Батьківське ставлення до дітей з комплексними порушеннями розвитку. The scientific heritage. 2021. № 71. С. 61–65.
Шевчук В.В. Особливості дитячо-батьківських стосунків у родинах, які виховують дітей із комплексними порушеннями розвитку. Вісник Херсонського державного університету. Вип.1, 2021. С. 138–145.