INNOVATIVE-INCLUSIVE PRACTICES IN MARKETING OF TOURISM AND HOTEL AND RESTAURANT ENTERPRISES
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusive_economics.9-19Keywords:
inclusiveness, hospitality industry, tourism, hotel and restaurant business, marketing, marketing mix, marketing strategy, innovationAbstract
The problem of ensuring inclusiveness in the marketing activities of tourism and hospitality enterprises is becoming increasingly relevant due to the growing social diversity of customers, as well as the need to form an accessible, ethical and sensitive to the needs of vulnerable groups service. In practice, inclusion issues in this area are mostly implemented in the form of fragmented solutions that are not integrated into the overall marketing strategy, which reduces their effectiveness and long-term impact. In this regard, there is a need to systematize inclusive practices, determine their role in the marketing model and develop a mechanism for implementing these approaches at the strategic level. The purpose of the study is to substantiate approaches to integrating inclusive tools into the marketing strategy of tourism and hospitality enterprises, in particular in the context of using artificial intelligence technologies as a catalyst for accessibility, personalization and improving the quality of service. The research used general scientific methods of analysis and synthesis, a comparative approach to assessing traditional and inclusive marketing, elements of structural-logical modeling, as well as systematization of practical examples of innovations in the field of tourism and hospitality. The main results of the study are: classification of inclusive marketing practices according to the 7P model, identification of areas of influence of artificial intelligence technologies on increasing accessibility and quality of service; formation of a mechanism for implementing inclusive approaches into the marketing strategy of enterprises, which includes audit, strategic positioning, adaptation of marketing tools, digital transformation, interaction with communities and partners. The conclusions substantiate that the implementation of inclusive practices in the marketing activities of tourism and hotel and restaurant enterprises contributes to expanding the target audience, increasing profitability, strengthening the brand and forming a positive image of a socially responsible business. It is proposed to consider inclusion not only as a requirement of the time, but as a strategic asset of an enterprise, which enhances its competitiveness in domestic and international markets.
References
Антонюк Д. А., Барський Ю. М., Савчук А. Ю. Актуалізація інклюзивного вектора стратегії сталого розвитку туристично-рекреаційної діяльності в регіонах України. Economical. 2021. № 1. C. 106-114. DOI: https://doi.org/10.31474/1680-0044-2021-1(23)2(24)-106-114.
Безугла Л.С., Куваєва Т.В., Герасименко Т.В. Проблеми та перспективи розвитку інклюзивного туризму в Україні та Європі. Економіка та суспільство, 2022. Вип. 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-3
Бєлікова Ю.В., Сорокіна Г.В. Інклюзивні та гендерно-чутливі практики у рекламній комунікації. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2021. Т. 32 (71). No 1. Ч. 3 . С. 240-246. URL: https://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/25376
Губін К.Г. Розвиток маркетингу в Україні: довгострокові орієнтири. Економічна теорія та право. 2022. № 3 (50). URL: http://econtlaw.nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/12/Economic-Theory-and-Law-2022-3_43-58.pdf
Довідник «Гостинність без бар’єрів». Громадська організація «Безбар’єрність». 2023. URL: https://bbu.org.ua/dovidnik-gostinnist-bez-bar-ieriv
З 2022 року кількість людей з інвалідністю в Україні зросла на сотні тисяч, - міністр. Уніан. 2024. URL: https://www.unian.ua/health/z-2022-roku-kilkist-lyudey-z-invalidnistyu-v-ukrajini-zrosla-na-sotni-tisyach-ministr-12834306.html/
Кудінова І. Інклюзивність в індустрії гостинності: принципи, виклики та перспективи розвитку. Development Service Industry Management, 2025. Вип. 1. C. 21-28. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2025-9(3)
Македон В.В. Забезпечення ефективності маркетингових інструментів у підтримці людей з особливими потребами: міжнародний аспект. Науковий погляд: економіка та управління. 2024. № 3 (87). URL: http://www.scientificview.umsf.in.ua/archive/2024/3_87_2024/18.pdf
Македон В.В. Маркетингові ініціативи для підтримки професійного та особистісного розвитку людей з особливими потребами. Приазовський економічний вісник. 2024. Випуск 3(39). URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2024/3_39_ukr/16.pdf
Опитування ДАРТ щодо стану фізичної доступності засобів розміщення у регіонах України. Державне агентство розвитку туризму. 2024. URL: https://drive.google.com/file/d/1oNpD5Y4dICvtYbpF099tmoJN0aPS24Ak/view
Шейко Ю.О. Інклюзивність як вимога часу та конкурентна перевага підприємств індустрії гостинності. Науковий ж-л «Інтелект ХХІ». 2022. Випуск 1. С.32-37. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2022-1.5
Are Morch. Transforming Guest Experience: AI and Inclusivity in Modern Hotels. Hotel Digital Transformer. URL: https://www.linkedin.com/pulse/transforming-guest-experience-ai-inclusivity-modern-hotels-are-morch-5xkac/
Haenraets Bram Inclusive Hospitality Embracing Accessibility in Every Guest Experience. 2023. Viqal. AI Virtual Concierge. URL: https://www.viqal.com/blog/inclusive-hospitality
Antonyuk D. A., Barsky Yu. M., Savchuk A. Yu. (2021) Aktualizatsiya inklyuzyvnoho vektora stratehiyi staloho rozvytku turystychno-rekreatsiynoyi diyal’nosti v rehionakh Ukrayiny [Actualization of the inclusive vector of the strategy for sustainable development of tourism and recreational activities in the regions of Ukraine]. Economical, no. 1, pp.106-114. DOI: https://doi.org/10.31474/1680-0044-2021-1(23)2(24)-106-114
Bezugla L. S., Kuvaeva T. V., Gerasimenko T. V. (2022) Problemy ta perspektyvy rozvytku inklyuzyvnoho turyzmu v Ukrayini ta Yevropi [Problems and prospects for the development of inclusive tourism in Ukraine and Europe]. Ekonomika ta suspil’stvo, no. 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-3
Belikova Yu. V., Sorokina G. V. (2021) Inklyuzyvni ta henderno-chutlyvi praktyky u reklamniy komunikatsiyi [Inclusive and gender-sensitive practices in advertising communication]. Vcheni zapysky Tavriys’koho natsional’noho universytetu im. V. I. Vernads’koho. Seriya: Filolohiya. Zhurnalistyka, vol. 32 (71), no. 1, part 3, pp. 240-246. URL: https://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/25376
Gubin K.G. (2022) Rozvytok marketynhu v Ukrayini: dovhostrokovi oriyentyry [Marketing development in Ukraine: long-term guidelines]. Ekonomichna teoriya ta pravo, no. 3 (50). URL: http://econtlaw.nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/12/Economic-Theory-and-Law-2022-3_43-58.pdf
Dovidnyk «Hostynnist’ bez bar’’yeriv» [Handbook «Hospitality without barriers»]. Hromads’ka orhanizatsiya «Bezbar’’yernist’». 2023. URL: https://bbu.org.ua/dovidnik-gostinnist-bez-bar-ieriv
2022 roku kil’kist’ lyudey z invalidnistyu v Ukrayini zrosla na sotni tysyach, - ministr [Since 2022, the number of people with disabilities in Ukraine has increased by hundreds of thousands, - the minister]. UNIAN. 2024. URL: https://www.unian.ua/health/z-2022-roku-kilkist-lyudey-z-invalidnistyu-v-ukrajini-zrosla-na-sotni-tisyach-ministr-12834306.html/
Kudinova I. (2025). Inklyuzyvnist’ v industriyi hostynnosti: pryntsypy, vyklyky ta perspektyvy rozvytku [Inclusivity in the hospitality industry: principles, challenges and prospects for development]. Development Service Industry Management, issue 1, pp. 21-28. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2025-9(3)
Makedon V.V. (2024) Zabezpechennya efektyvnosti marketynhovykh instrumentiv u pidtrymtsi lyudey z osoblyvymy potrebamy: mizhnarodnyy aspekt [Ensuring the effectiveness of marketing tools in supporting people with special needs: an international aspect]. Naukovyy pohlyad: ekonomika ta upravlinnya, no. 3 (87) URL: http://www.scientificview.umsf.in.ua/archive/2024/3_87_2024/18.pdf/
Makedon V.V. (2024) Marketynhovi initsiatyvy dlya pidtrymky profesiynoho ta osobystisnoho rozvytku lyudey z osoblyvymy potrebamy. Pryazovs’kyy ekonomichnyy visnyk [Marketing initiatives to support professional and personal development of people with special needs]. Pryazovs’kyy ekonomichnyy visnyk, issue 3(39). URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2024/3_39_ukr/16.pdf
Opytuvannya DART shchodo stanu fizychnoyi dostupnosti zasobiv rozmishchennya u rehionakh Ukrayiny [DART survey on the state of physical accessibility of accommodation facilities in the regions of Ukraine]. Derzhavne ahentstvo rozvytku turyzmu. 2024. URL: https://drive.google.com/file/d/1oNpD5Y4dICvtYbpF099tmoJN0aPS24Ak/view
Sheiko Yu.O. (2022) Inklyuzyvnist’ yak vymoha chasu ta konkurentna perevaha pidpryyemstv industriyi hostynnosti [Inclusiveness as a requirement of the time and competitive advantage of hospitality industry enterprises]. Naukovyy zh-l «Intelekt XXI», issue 1, pp.32-37. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2022-1.5
Are Morch. Transforming Guest Experience: AI and Inclusivity in Modern Hotels. Hotel Digital Transformer. URL: https://www.linkedin.com/pulse/transforming-guest-experience-ai-inclusivity-modern-hotels-are-morch-5xkac/
Haenraets Bram Inclusive Hospitality Embracing Accessibility in Every Guest Experience. 2023. Viqal. AI Virtual Concierge. URL: https://www.viqal.com/blog/inclusive-hospitality


