ПЕДАГОГІКА ДУХОВНОСТІ В УМОВАХ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КРІЗЬ ПРИЗМУ ФІЛОСОФІЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion-society-2022-2-5

Ключові слова:

педагогіка духовності; морально-етичні цінності; особи з особливими потребами; емпатія; гуманізація; інклюзивна педагогіка

Анотація

Ми окреслили предметом нашої наукової розвідки процеси формування соціокультурних феноменів людської цивілізації і культури, суспільства заснованому на знаннях, новосформованої педагогіки духовності крізь призму філософії освіти, в контексті інклюзії, на етапі формування нової етико-моральної реальності. Переосмислюючи стрімкі процеси розгортання індустріального і постіндустріального, інформаційного, мережевого, комунікативного, інклюзивного, авторитарного і ліберального суспільства. Нами покладено за мету вивчення феномену педагогіки духовності з урахуванням спеціальної педагогічної діяльності, під якою розуміємо процеси залучення всієї громади, в тому чисті й особи з спеціальними освітніми потребами, до суспільно-політичного життя і життєдіяльності місцевих громад. У перший шерег слід поставити тих акторів соціальної дії, котрі мають проблеми фізичному чи психосоматичному розвитку. Це призводить до рефлексії і використання методів і методології, які допомагатимуть кожному індивідууму, дитині, студенту з особливими освітніми потребами повноцінно приймати участь в житті соціуму. Ми вважаємо, що різнопланові історичні епохи створюють відмінні соціально-економічні тенденції, щодо майбутнього члена суспільства, якого потрібно підготувати до найрізноманітніших життєвих ситуацій формами освіти, науки і культури, в системі навчання і виховання. Доречно в цьому річищі формувати завдання відповідно до мети, змісту і форми, методів і методології функціонування цих засобів в цілому механізмі адаптивності особи. Досліджуючи історико-політичну мінливість дискурсу педагогічної теорії та практики, наголошено, що зі зміною суспільно-економічних формацій в історичному поступі цивілізації вони все більше наближатимуться до людини (антропоцентризм, студентоцентризм) в усій повноті психічного, тілесного, духовного розвитку і вдосконалення. У процесі наукової роботи ми користувались загальними методами: індуктивним, дедуктивним, діалектичними, емпіричними, прагматичними, раціоналістичними, сенсуалістичними, а ще використовували напрацювання в царині структурно-лінгвістичних розвідок, синергетики, компаративістики, штучного інтелекту. Проаналізовано формування морально-етичних категорій, вплив міфологем, традиційної науки (соціальної філософії, філософії освіти), релігійних систем в технічному становленні постіндустріального суспільства. Наукові і теоретичні напрацювання розширюють можливості філософії освіти про зміст і категорії інклюзивної педагогіки для осіб з спеціальними освітніми потребами на фундаменті духовності функціонування суспільства. Розглянута нами філософсько-педагогічна концепція інклюзивної педагогіки може застосовуватись для усвідомлення і прогнозування нагальних проблем українського соціокультурного буття, вирішення реальних політичних проблем нашої Батьківщина в умовах військової агресії російської федерації на регіональному і глобальному рівнях, подолання релігійних, політичних, конфесійних розбіжностей. Вона зможе допомагати формуванню збалансованої особистості для людей з особливими потребами, з посттравматичними синдромами та сприятиме соціалізації та самореалізації в повоєнному і агресивному світі. Результати дослідження можуть використовуватись як методологічна допомога в політології, соціології, соціальній філософії, філософії освіти. Вони мають потенціал для кореляції освітніх курсів суспільно-політичних дисциплін з метою досягнення порозуміння і конвенціоналізму, подоланню ідеологічних та соціокультурних штампів. Осмислені теоретичні розвідки можуть застосовуватись в процесі формування теоретичних і практичних спецкурсів, при розробці навчальних програм з філософії, соціальної філософії, філософії освіти, етики, індивідуальної і соціальної психології.

Посилання

Калінічева Г.І. Модернізація системи вищої освіти України в контексті національних пріоритетів ХХІ століття. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/vchu/N154/N154p023-030.pdf (дата звернення: 10.09.2019).

Ефременко Д.В. Концепция общества знания как теория социальных трансформаций: достижения и проблемы. Вопросы философии. М., 2010. № 1. С. 49-62.

Дзвінчук Д. Суспільство знань – чергова мрія чи реальність майбутнього?. К. : «Віче», 2008. № 8.

Хабермас Ю. Будущее человеческой природы. На пути к либеральной евгенике?. М. : Весь Мир, 2002. 144 с.

Агацци Э. Идея общества, основанного на знаниях. Вопросы философии. М., 2012. № 10. С. 3-20.

Знания в современной культуре : материалы круглого стола. Вопросы философии. М., 2012. № 9. С. 3-46.

Андрущенко В.П. Філософія освіти ХХІ століття: пошук пріоритетів. Філософія освіти. К., 2005. № 1. С. 5-18.

Горбунова Л. Складне мислення як відповідь на виклик епохи. Філософія освіти. К., 2007. № 1(6). С. 40-55.

Жадько В. Творчість як чинник формування духовності. Філософія освіти. К., 2006. № 3(5).

С. 274-281.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-09

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ