РОЛЬ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ФОРМУВАННІ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion-society-2022-2-3

Ключові слова:

викладач, цифрова компетентність, діджиталізація, інформаційно-комунікаційні технології

Анотація

Швидке зростання різного роду цифрової інформації що шириться просторами всесвітньої павутини, спонукало до зростання цікавості майбутніх економістів у формуванні цифрової компетентності. У статті мова йде про систематичний огляд літературних джерел та аналіз існуючих процесів і методів формування цифрової компетентності у викладачів економічних дисциплін у закладах вищої освіти з метою кращого розуміння процесу формування цифровізації економіки. Огляд має три цілі: 1) описати характеристики процесів і методів оцінювання цифрової компетентності у закладі вищої освіті; 2) розглянути актуальні концепції у формуванні цифрової компетентності опираючись на дослідження вітчизняних та зарубіжних вчених; 3) визначити проблеми та перспективи розвитку формування цифрової компетентності у викладачів економічних дмсциплін. Обґрунтовано важливість проблеми формування цифрової компетентності працівників освіти. У період технологічного розвитку цифрового суспільства та цифрової економіки, що прискорюється через повсюдне впровадження цифрових економічних та фінансових технологій, створення цифрового освітнього середовища повинно вирішити протиріччя між затребуваністю педагогів з розвиненою цифровою компетентністю та їх недостатньою підготовкою в аспекті цифрової складової для успішного застосування цифрових технологій у професійній педагогічній діяльності. Формування цифрової компетентності можливе у процесі реалізації освітніх програм у закладах вищої освіти, а також програм підвищення кваліфікації та професійної підготовки майбутніх економістів. Описано роль цифрової грамотності які мають бути закладені під час навчання, починаючи з раннього дитячого віку. У цій ситуації освітні організації об’єктивно є одним із ключових агентів цифрової трансформації економіки, оскільки забезпечують формування цифрових компетентностей підростаючого покоління. У зв’язку з цим виникла необхідність вирішення як мінімум двох ключових питань у системі освіти: якою мірою самі освітні працівники мають формувати цифрові компетентності у своїй професійній діяльності. З впровадженням цифрових технологій змінюються повсякденне життя людини та виробничі відносини, трансформуються економіка та освіта. Цифрові технології – це не тільки інструмент, але й середовище існування сучасної людини, що розкриває нові можливості: навчання у будь-який зручний час, безперервну освіту, можливість формувати індивідуальні освітні маршрути, з користувачів електронних ресурсів стати творцями. Однак таке середовище вимагає від педагогів іншого підходу до організації освітнього процесу, отримання нових умінь та навичок для роботи у цифровому просторі. У цих умовах система педагогічної освіти повинна забезпечити підготовку випускника-економіста, який має високий рівень сформованої цифрової професійної компетентності. В основі статті – аналіз досліджень українських та зарубіжних учених. Сформовано теоретичну модель структури цифрової компетентності педагога. Результати дослідження показують, що компетентність складається з чотирьох компонентів: мотиваційно-особистісного, когнітивного, діяльнісного та рефлексивно-оцінного узгодження цілей, способів та отриманих результатів, усвідомлення свого стилю діяльності, готовність до їх творчої зміни. Зазначені компоненти описують компетенції, необхідних педагогу для ефективного здійснення своєї професійної діяльності.

Посилання

Ottestad G. Professional Digital Competence in Teacher Education. Nordic Journal of Digital Literacy. 2014. Vol. 9. № 4. Р. 243–249.

Zierer K. Bivliometric synthesis of educational productivity research: benchmarking the visibility of German educational research. Research in Comparative and International Education. 2019. Vol. 14. № 2. Р. 294–317.

Буйницька О. П. Модернізація системи електронного навчання університету до потреб учасників освітнього процесу. Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє есередовище сучасного університету”, 2020. № 9, С. 1-14.

Європейська комісія. Принцип єдиної цифрової технології у масштабах ЄС. URL: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/eu-wide-digital-once-only-principle-citizens-and-busshops-policy-optionsand-their-impacts.

Мейєрс Е. М. Цифрова грамотність та неформальне середовище навчання: введення. Навчання, медіа та технології. 2013. Т. 38. № 4. С. 355–367. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17439884.2013.783597.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-09

Номер

Розділ

ЕКОНОМІЧНІ НАУКИ