PRAGMATICS AND REALITIES OF INCLUSIVE ECONOMY IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusive_economics.2-6

Keywords:

rehabilitation, social rehabilitation, state institution, inclusiveness, inclusive economy, inclusive education, subject of management

Abstract

Introduction. A change of key paradigms took place in the field of sociology with the formation of the democratic foundations system in the Western countries. Therefore, in French sociology in the 1980s the outdated concepts of "poverty", "exclusion from society" and "wealth", "social inclusion" were replaced by the concepts of "exclusion" and "inclusion", which later became widespread in other European countries. Materials and methods. An inclusive economy promotes social integration and the inclusion of all population groups, including people with disabilities, migrants, marginalized groups and other minorities. It thereby creates conditions for interaction, cooperation and equal rights for everyone. If we take into account business entities, we can study the features of inclusive economy consists, which will consist of two separate aspects. One of them is the inclusive policy of labor and employment of the population. For example, a business entity may seek to make its staff heterogeneous and hire employees, who do not have too many opportunities in the labor market. According to the inclusive economy, each person should be involved in the process of labor activity, taking into account his individual abilities. In addition, every person should have access to the basic needs to support their life activities: nutrition, water, clothes, health care, housing, education, energy resources. The last few years have been defined by the global need for a more socially inclusive approach to generating economic growth. Disscussion. The paradigm of social rehabilitation of society in the state educational institutions of Ukraine in the conditions of an inclusive economy should integrate the main restraining factors of inclusive growth: internal and external labor migration, shadow/informal employment; limited opportunities for employment and income, as well as uneven geographical and sectoral (industry) distribution of these opportunities, etc. Results. The way towards research of inclusive economy features in Ukraine requires a comprehensive and adaptive approach that addresses the current realities and future aspirations of the nation. By embracing pragmatic strategies, acknowledging challenges, and harnessing emerging opportunities, Ukraine can work towards the future where economic growth benefits all segments of society, ultimately creating a more equitable, prosperous, and harmonious nation.

References

Калініченко І. О. Дивитися і бачити: путівник для батьків дітей із порушеннями зору : навч.-метод. посіб. Полтава : ПОІППО, 2016. 86 с.

Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність та перспективи розвитку: колективна монографія у 2 частинах. Частина 1. Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні./ за ред. С. П. Миронової, Л. Б. Платаш. Чернівці : «Технодрук», 2021. 352 с.

Дейнека А. Проблематика смислу та смислотворення в соціологічних теоріях Н. Лумана та Е. Гіденса. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/297935395.pdf

Саламанська декларація про принципи, політику та практичну діяльність у сфері освіти осіб з особливими потребами. URL: https://docs.google.com/file/d/0B2AT2w-36SyTTnFlMjZWTGVpeGs/edit?pli=1

Hodkinson A. (2010) Inclusive and special education in the English educational system : historical perspectives, recent developments and future challenges. Research in Education. № 73. Р. 15–29.

Низький Ж. Переговори ідентифікацій і переговорних середовищ: інтерпретація досвіду студентів з обмеженими можливостями. Інвалідність та суспільство. 1996. № 11 (2). С. 235–248.

DfES (Department for Education and Skills) (2004) Removing Barriers to Achievement. The Governments strategy for SEN. Executive summary. London : DfES. URL: http://www.nc.uk.net

Будник О. Б. Інклюзивна освіта : навчальний посібник [для студентів спеціальності «Початкова освіта»]. Івано-Франківськ : ПП Бойчук А.Б., 2015. 152 с.

Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. №1556-VII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/lаws/show/1556-18

Інклюзивність економіки – нове мірило економічного росту. За матеріалами: World Economic Forum. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Forum_IncGrwth_2017.pdf

Бенедь В., Гарієвський Ю., Ковальський В., Кучер В. Якісна і повноцінна освіта – найбільш надійний захист для інваліда. Проблеми освіти та реабілітації інвалідів : матеріали наук.-практ. семінару, 28 квіт. 2010 р. Луцьк : ПВД «Твердиня», 2010. С. 6–8. Секція 3. Соціальна реабілітація: сучасні умови та перспективи розвитку.

Таланчук П. М., Кольченко К. О., Нікуліна Г. Ф. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі : навч.-метод. посіб. Київ : Соцінформ, 2004. 128 с.

Davidson А. Why Are Some Countries Rich And Others Poor? URL: https://www.npr.org/sections/money/2012/03/16/148680705/why-are-some-countries-rich-and-others-poor#:~:text=Acemoglu%20and%20his%20co%2Dauthor,crush%20the%20poor%20and%20powerless

Базилюк А. В., Жулин О. В. Інклюзивне зростання як основа соціально-економічного розвитку. Економіка та управління на транспорті. 2015. Вип. 1. С. 19–29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eut_2015_1_5

Хакімов Х. А. Методичні підходи до оцінки інклюзивного зростання. Scienceand world. 2016. №5 (33). Том ІІ. С. 159–162. URL: http://scienceph.ru/d/413259/d/science_and_world_no_5_33_may_vol_ii.pdf

Федулова Л. І. Інклюзивні інновації в системі соціально-економічного розвитку. Економіка: реалії часу. 2016. № 3 (25). С. 56–65. URL: http://economics.opu.ua/files/archive/2016/No3/56.pdf

Kalinichenko I. O. (2016) Dyvytysia i bachyty: putivnyk dlia batkiv ditei iz porushenniamy zoru : navch.-metod. posib. Poltava : POIPPO, 86 s.

Sotsialna ta osvitnia inkliuziia: istoriia, suchasnist ta perspektyvy rozvytku: kolektyvna monohrafiia u 2 chastynakh. Chastyna 1. Instytutsiini ta osobystisni aspekty vprovadzhennia v Ukraini / za red. S. P. Myronovoi, L. B. Platash. Chernivtsi: «Tekhnodruk», 2021. 352 s.

Deineka A. Problematyka smyslu ta smyslotvorennia v sotsiolohichnykh teoriiakh N. Lumana ta E. Hidensa. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/297935395.pdf

Salamanska deklaratsiia pro pryntsypy, polityku ta praktychnu diialnist u sferi osvity osib z osoblyvymy potrebamy. URL: https://docs.google.com/file/d/0B2AT2w-36SyTTnFlMjZWTGVpeGs/edit?pli=1

Hodkinson A. (2010) Inclusive and special education in the English educational system : historical perspectives, recent developments and future challenges. Research in Education. № 73. R. 15–29.

Nyzkyi Zh. (1996) Perehovory identyfikatsii i perehovornykh seredovyshch: interpretatsiia dosvidu studentiv z obmezhenymy mozhlyvostiamy. Invalidnist ta suspilstvo. № 11 (2). S. 235–248.

DfES (Department for Education and Skills) (2004) Removing Barriers to Achievement. The Governments strategy for SEN. Executive summary. London : DfES. URL: http://www.nc.uk.net

Budnyk O. B. (2015) Inkliuzyvna osvita : navchalnyi posibnyk [dlia studentiv spetsialnosti «Pochatkova osvita»]. Ivano-Frankivsk : PP Boichuk A.B., 152 s.

Zakon Ukrainy "Pro osvitu" vid 5 veresnia 2017 roku № 2145-VIII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Zakon Ukrainy "Pro vyshchu osvitu" vid 01.07.2014 r. №1556-VII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Inkliuzyvnist ekonomiky – nove mirylo ekonomichnoho rostu. Za materialamy: World Economic Forum. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Forum_IncGrwth_2017.pdf

Bened V., Hariievskyi Yu., Kovalskyi V., Kucher V. Yakisna i povnotsinna osvita – naibilsh nadiinyi zakhyst dlia invalida. Problemy osvity ta reabilitatsii invalidiv : materialy nauk.-prakt. seminaru, 28 kvit. 2010 r. Lutsk: PVD «Tverdynia», 2010. S. 6–8. Sektsiia 3. Sotsialna reabilitatsiia: suchasni umovy ta perspektyvy rozvytku.

Talanchuk P. M., Kolchenko K. O., Nikulina H. F. (2004) Suprovid navchannia studentiv z osoblyvymy potrebamy v intehrovanomu osvitnomu seredovyshchi : navch.-metod. posib. Kyiv : Sotsinform, 128 s.

Davidson A. Why Are Some Countries Rich And Others Poor? URL: https://www.npr.org/sections/money/2012/03/16/148680705/why-are-some-countries-rich-and-others-poor#:~:text=Acemoglu%20and%20his%20co%2Dauthor,crush%20the%20poor%20and%20powerless

Bazyliuk A. V., Zhulyn O. V. (2015) Inkliuzyvne zrostannia yak osnova sotsialno-ekonomichnoho rozvytku. Ekonomika ta upravlinnia na transporti. Vyp. 1. S. 19–29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eut_2015_1_5

Khakimov Kh. A. (2016) Metodychni pidkhody do otsinky inkliuzyvnoho zrostannia. Scienceand world. № 5 (33). Tom II. S. 159–162. URL: http://scienceph.ru/d/413259/d/science_and_world_no_5_33_may_vol_ii.pdf

Fedulova L. I. (2016) Inkliuzyvni innovatsii v systemi sotsialno-ekonomichnoho rozvytku. Ekonomika: realii chasu. № 3 (25). S. 56–65. URL: http://economics.opu.ua/files/archive/2016/No3/56.pdf

Published

2023-10-27