NATIONAL SECURITY AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF THE STATE ECONOMY: THE ROLE AND SIGNIFICANCE OF INCLUSIVE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusive_economics.2-2Keywords:
inclusive education, economy, national security, educational needs, society, qualification, higher educationAbstract
Russia's full-scale invasion of Ukraine, which began on February 24, 2022, has had dire consequences for education in Ukraine. Educational institutions suffered human losses – teachers, students and parents died and continue to die during hostilities. Thousands of educational institutions were destroyed or damaged. Millions of children and thousands of Ukrainian teachers were forced to change their place of residence within the country or go abroad. Every day, all participants in the educational process have to overcome the challenges of war: forced breaks in education, the transition to distance or mixed forms of education, air raids and power outages. The full-scale war worsened access to education, deepened the existing educational inequalities, negatively affected the quality of the educational process and academic success, and also reflected on the psycho-emotional state of those seeking education. Of course, the war in Ukraine also affected inclusive education. However, the state does everything possible and impossible, so that in such difficult conditions, inclusive education provides the opportunity to receive education for all members of society. Certain changes to the normative and legal provision of inclusive education provide that during the period of martial law, state of emergency or state of emergency (special period), educational institutions cannot refuse to organize inclusive education for children with special educational needs and create an inclusive class (group). Under the conditions of martial law, students with special educational needs are the most vulnerable category that needs exceptional support and attention. Therefore, regardless of their location, educational institutions must make every effort to ensure that such children continue their education and receive the necessary psychological and pedagogical assistance in safe conditions. After all, the development of the state's economy at the current stage in the conditions of globalization is characterized by the activation of the process of intellectualization and the formation of a society based on knowledge and high technologies on this basis, characterized by a high innovative and intellectual level.
References
Індекс інклюзії : розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл : посіб./ [Тоні Бут]; пер. з англ. Київ : ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. 190 с.
Колупаєва А. А. Досвід реалізації інклюзивної освіти в країнах Європи / Педагогічні основи інтегрування школярів з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітні навчальні заклади : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2007. 458 с.
Коркушко О. Н. Проблеми реалізації права на працю людей з фізичними обмеженими можливостями. Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму : матеріали II міжнародної науково-практичної конференції. м. Кам’янець-Подільський, Подільський спеціальний навчально-реабілітаційний соціально-економічний коледж, 2018. С. 47–49.
Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї : Закон України від 16.12.2009р. № 1767-VI – ВР. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1767-17
Indeks inkliuzii : rozvytok navchannia ta uchasti v zhyttiediialnosti shkil: posib. / [Toni But]; per. z anhl. Kyiv : TOV Vydavnychyi dim «Pleiady», 2015. 190 р.
Kolupaieva A. A. (2007) Dosvid realizatsii inkliuzyvnoi osvity v krainakh Yevropy / Pedahohichni osnovy intehru¬vannia shkoliariv z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku v zahalnoosvitni navchalni zaklady : monohrafiia. Kyiv : Pedahohichna dumka, 458 р.
Korkushko O. N. (2018) Problemy realizatsii prava na pratsiu liudei z fizychnymy obmezhenymy mozhlyvostiamy. Innovatsii partnerskoi vzaiemodii osvity, ekonomiky ta sotsialnoho zakhystu v umovakh inkliuzii ta prahmatychnoi re-abilitatsii sotsiumu : materialy II mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. m.Kamianets-Podilskyi, Podilskyi spetsialnyi navchalno-reabilitatsiinyi sotsialno-ekonomichnyi koledzh. Р. 47–49.
Pro ratyfikatsiiu Konventsii pro prava osib z invalidnistiu i Fakultatyvnoho protokolu do nei : Zakon Ukrainy vid 16.12.2009 r. № 1767-VI – VR. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1767-17