MODEL AND FUNDING MECHANISM FOR INCLUSIVE HIGHER EDUCATION

Authors

  • Наlyna Sydor Educational and Rehabilitation Higher Education Institution “Kamianets-Podilskyi State Institute” https://orcid.org/0000-0001-9578-0588
  • Mykhailo Chesanovskyi Educational and Rehabilitation Higher Education Institution “Kamianets-Podilskyi State Institute”

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusive_economics.7-6

Keywords:

inclusive education, mechanism of financing higher education institutions, model of financing higher education institutions, financing of inclusive higher education institutions

Abstract

Introduction. Inclusive higher education is an important element of the modern educational system that ensures equal access to education for all students, including those with special educational needs. Effective implementation of an inclusive approach requires significant financial resources to train academic staff, adapt the infrastructure, and provide the educational process with the necessary material resources. To achieve sustainable development in this area, it is important to choose a model and mechanism for financing inclusive education. Accordingly, it is necessary to study different financial models, evaluate their effectiveness, and identify best practices to be applied to ensure affordable and quality education for all students. Purpose. The purpose is to consider the model and mechanism of financing inclusive education. Methods. To achieve this goal, the article uses general scientific techniques and methods of economic research. The theoretical and methodological aspect of the study is the analysis of scientific works of domestic and foreign economists on the financing of inclusive higher education. To substantiate the theoretical positions and conclusions, abstract-logical and dialectical methods of analysis are used. Results. The relevance of the material of the scientific article is due to the need to study the model and mechanism of financing inclusive higher education, which will increase the effectiveness and accessibility of educational services for students with special educational needs. Based on the systematization of literature sources, the article characterizes such terms as «financing mechanism» and «financing model» of higher education institutions. The criteria according to which financial support for higher education institutions was provided in 2024 are presented. The model of financing inclusive higher education through UNESCO and the European Union is considered. Attention is focused on the forms of financial mechanism of higher education institutions. Conclusion. The results of the study are the basis for solving practical problems of improving the model and mechanism of financing inclusive higher education. It is concluded that for the effective development of this area, it is necessary to introduce a multi-component model and funding mechanism that will cover various sources of financial support, ensure transparency of funds and control over their use.

References

Вища освіта в Україні: зміни через війну : аналітичний звіт / Є. Ніколаєв, Г. Рій, І. Шемелинець. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с.

Вітренко Ю. М. Державне фінансування закладів вищої освіти України як суб’єктів сучасної ринкової економіки. Фінанси України. 2019. № 10. С. 102–123.

Коваленко Ю. М., Вітренко Л.О. Фінансування закладів вищої освіти в Україні : монографія. Ірпінь : Університет ДФС України, 2020. 238 с.

Про внесення змін до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених Фонду розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 07 черв. 2024 р. № 661-2024-п. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/661-2024-%D0%BF#Text

Про освіту : Закон України від 05 верес. 2017 р. № 2145-VІІІ. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Сидор Г. В., Савків У. С. Управління персоналом на засадах концепції сталого розвитку. Сталий розвиток складних соціально-економічних систем в умовах сучасних змін та викликів : матер. І Міжнар. наук.-практ. конф., (м. Івано-Франківськ, 16–17 трав. 2024 р.). Івано-Франківськ, 2024. С. 292–294.

Сидор Г. В. Категоріальний апарат дослідження поняття «інклюзивні інновації». Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму : зб. матер. VII Міжнар. наук.-практ. конф., (м. Кам’янець-Подільський, 19–20 трав. 2023 р.). Кам’янець-Подільський, 2023.

Сидор Г. В., Корман М. М. Інклюзивна освіта у ЗВО. Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму : зб. матер. VI Міжнар. наук.-практ. конф., (м. Кам’янець-Подільський, 24–25 листоп. 2022 р.). Кам’янець-Подільський, 2022. С. 247–249.

Стійкість університетів щодо моделі фінансування системи вищої освіти в Республіці Казахстан в умовах перехідного періоду : монографія / А. А. С. Мхамед, Р. Каcа, А. К. Сагинтаева, Г. Воссенштейн. Нур-Султан : Nazarbayev University Graduate School of Education, 2018. 68 c. URL: https://gse.nu.edu. kz/wp-content/uploads/2019/06/Monografiya.pdf

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 лют. 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text

Формула розподілу видатків державного бюджету на вищу освіту між закладами вищої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 24 груд. 2019 р. № 1146 (зі змінами та доповненнями). Дію призупинено до 31 груд. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1146-2019-%D0%BF#Text

Regulation and Competition in Higher Education / B. Jongbloed, P. Teixeira, D. Dill, A. Amaral (eds.). Markets in Higher Education. Rhetoric or Reality. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, 2004. P. 87–111.

Funding models of Universities of Applied Sciences. 2007. P. 46. URL: https://www.swissuniversities.ch/fileadmin/swissuniversities/Dokumente/Kammern/Kammer_FH/Publikationen/UAS_funding.pdf

Vyshcha osvita v Ukrayini: zminy cherez viynu : analitychnyy zvit [Higher education in Ukraine: changes due to the war : analytical report]. (2023). YE. Nikolayev, H. Riy, I. Shemelynets. Kyiv : Kyyivskyy universytet imeni Borysa Hrinchenka, 94 p.

Vitrenko YU. M. (2019). Derzhavne finansuvannya zakladiv vyshchoyi osvity Ukrayiny yak subyektiv suchasnoyi rynkovoyi ekonomiky [State Financing of Higher Education Institutions in Ukraine as Subjects of the Modern Market Economy]. Finansy Ukrayiny. № 10. P. 102–123.

Kovalenko YU. M., Vitrenko L.O. (2020). Finansuvannya zakladiv vyshchoyi osvity v Ukrayini [Financing of higher education institutions in Ukraine] : monohrafiya. Irpin : Universytet DFS Ukrayiny, 238 p.

Pro vnesennya zmin do Poryadku vykorystannya koshtiv derzhavnoho byudzhetu, peredbachenykh Fondu rozvytku zakladiv fakhovoyi peredvyshchoyi ta vyshchoyi osvity : postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 07 cherv. 2024. № 661-2024-p. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/661-2024-%D0%BF#Text

Pro osvitu : Zakon Ukrayiny vid 05 veres. 2017. № 2145-VIII. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Sydor H. V., Savkiv U. S. (2024). Upravlinnya personalom na zasadakh kontseptsiyi staloho rozvytku [Personnel management based on the concept of sustainable development]. Stalyy rozvytok skladnykh sotsialʹno-ekonomichnykh system v umovakh suchasnykh zmin ta vyklykiv : mater. I Mizhnar. nauk.-prakt. konf., (Ivano-Frankivsk, 16–17 trav. 2024.). Ivano-Frankivsk, P. 292–294.

Sydor H. V. (2023). Katehorialnyy aparat doslidzhennya ponyattya «inklyuzyvni innovatsiyi» [Categorical apparatus for studying the concept of «inclusive innovations»]. Innovatsiyi partnerskoyi vzayemodiyi osvity, ekonomiky ta sotsialnoho zakhystu v umovakh inklyuziyi ta prahmatychnoyi reabilitatsiyi sotsiumu : zb. mater. VII Mizhnar. nauk.-prakt. konf., (Kamyanets-Podilskyy, 19–20 trav. 2023.). Kamyanets-Podilskyy.

Sydor H. V., Korman M. M. (2022). Inklyuzyvna osvita u ZVO [Inclusive education in higher education institutions]. Innovatsiyi partnerskoyi vzayemodiyi osvity, ekonomiky ta sotsialnoho zakhystu v umovakh inklyuziyi ta prahmatychnoyi reabilitatsiyi sotsiumu : zb. mater. VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf., (m. Kamyanets-Podilskyy, 24–25 lystop. 2022.). Kamyanets-Podilskyy, P. 247–249.

Stiykist universytetiv shchodo modeli finansuvannya systemy vyshchoyi osvity v Respublitsi Kazakhstan v umovakh perekhidnoho periodu (2018) [Sustainability of universities in relation to the model of financing the higher education system in the Republic of Kazakhstan in the conditions of transition] : monohrafiya / A. A. S. Mkhamed, R. Kaca, A. K. Sahyntaeva, H. Vossenshteyn. Nur-Sultan : Nazarbayev University Graduate School of Education, 68 p. Available at: https://gse.nu.edu.kz/wp-content/uploads/2019/06/Monografiya.pdf

Stratehiya rozvytku vyshchoyi osvity v Ukrayini na 2022–2032 roky. Skhvaleno rozporyadzhennyam Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 23 lyut. 2022. № 286-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text

Formula rozpodilu vydatkiv derzhavnoho byudzhetu na vyshchu osvitu mizh zakladamy vyshchoyi osvity : postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 24 hrud. 2019. № 1146 (zi zminamy ta dopovnennyamy). Diyu pryzupyneno do 31 hrud. 2023. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1146- 2019-%D0%BF#Text

Regulation and Competition in Higher Education (2004). / B. Jongbloed, P. Teixeira, D. Dill, A. Amaral (eds.). Markets in Higher Education. Rhetoric or Reality. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, P. 87–111.

Funding models of Universities of Applied Sciences (2007). P. 46. Available at: https://www.swissuniversities.ch/fileadmin/swissuniversities/Dokumente/Kammern/Kammer_FH/Publikationen/UAS_funding.pdf

Published

2025-02-28