РОЛЬ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ПІДХОДІВ У СУЧАСНІЙ НАУЦІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusive_economics.9-6

Ключові слова:

міждисциплінарний підхід, наукові дослідження, інноваційний розвиток, інтеграція дисциплін, науково-дослідна діяльність, науковий потенціал, інноваційні рішення, інновації, управління

Анотація

У статті досліджується роль міждисциплінарного підходу у сучасній науковій діяльності як ключового чинника інноваційного розвитку та підвищення ефективності досліджень. Проаналізовано теоретичні основи інтеграції різних наукових дисциплін, що сприяють розв’язанню складних наукових і практичних завдань. Розглянуто сучасні виклики, з якими стикаються науковці в Україні при впровадженні міждисциплінарних методик, а також можливості їх подолання на основі досвіду успішних проєктів. Визначено основні перешкоди, які стримують розвиток інтегрованих досліджень, та запропоновано рекомендації для стимулювання кросдисциплінарної співпраці й розвитку наукового потенціалу. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення науково-дослідної діяльності та практичного впровадження інноваційних рішень у різних галузях знань.

Посилання

Компанієць В. В. Економічна психологія та поведінкова економіка: особливості генезису, змісту, тенденцій розвитку сучасних міждисциплінарних напрямів в зарубіжній та вітчизняній науці. Вісник економіки транспорту і промисловості, 2025. № 89. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.89.330752.

Чайка, Я. М. Трансдициплінарність інтеграційних процесів у науці. Академічні візії, 2022. №3. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.5958409

Головко, А. С. Трансдісциплінарний підхід. Теорія всього. Розумовий апарат та загальний штучний інтелект. Science of the 21st century: searches, problems, development prospects : In The 27th International scientific and practical conference, Paris, France, July 09–12, 2024, International Science Group. 2024. P. 211-220.

Павлов О. І. Міждисциплінарні зв’язки економічної науки: світова та українська практика. Східна європа: економіка, бізнес та управління, 2022. Вип. 2 (35). С. 25-32. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.35-4.

Комеліна О. В. Стратегічні пріоритети розвитку наукового потенціалу закладів вищої освіти україни в умовах євроінтеграції. Соціально-освітні домінанти професійної підготовки сучасного компетентнісного фахівця: зб. матеріалів ІⅤ Всеукр. студент. наук.-практ. конф., м. Біла Церква, 15 травн. 2025 р. / за заг. ред. Ю.С. Герасименко, Ю.М. Грибовської. Біла Церква: БІНПО, 2025. С. 518-524.

Salmela M., Vienni-Baptista B., Cheas K. Towards the Recognition of Interdisciplinary and Transdisciplinary Researchers. Minerva, 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/s11024-025-09578-y

Boon M, Van Baalen S. Epistemology for interdisciplinary research - shifting philosophical paradigms of science. Eur J Philos Sci. 2019. № 9(1):16. DOI: 10.1007/s13194-018-0242-4.

Tobi H., Kampen J.K. Research design: the methodology for interdisciplinary research framework. Qual Quant, 2018. № 52. C. 1209–1225. DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-017-0513-8

Левицька, О. Стратегування соціоекологічного розвитку карпатського регіону України. Економіка та суспільство, 2021. № 33. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-28

Цифрові адміністративні послуги в Україні : практичний посібник. URL: https://uastrat.com/wp-content/uploads/2024/02/digital-administrative-services-in-ukraine-2023.pdf (дата звернення: 28.06.2025).

Крамаренко С. С. Курс лекцій для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти ОНП «Технологія виробництва і переробки продукції тваринництва» спеціальності 204 «Технологія виробництва і переробки продукції тваринництва» денної форми здобуття вищої освіти. Миколаївський національний аграрний університет, 2024. 64 с.

Чорний О. Можливості активізації міждисциплінарних досліджень в україні: теоретичний огляд. Вісник Львівського університету. Серія філософські науки. 2020. Том 25–26, № 1. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/PHS.2020.25-26.11

Morgan S. etc. The Effect of Team Communication Behaviors and Processes on Interdisciplinary Teams’ Research Productivity and Team Satisfaction. Informing Science: The International Journal of an Emerging Transdiscipline. 2021. №24. DOI:083-110. 10.28945/4857.

Caroline S. ect. Approaches to understanding and measuring interdisciplinary scientific research (IDR): A review of the literature. Journal of Informetrics. 2011. Vol. 5, Issue 1. PP. 14-26.

Kompaniets V. V. (2025). Ekonomichna psykholohiia ta povedinkova ekonomika: osoblyvosti genezysu, zmistu, tendentsii rozvytku suchasnykh mizhdystsyplinarnykh napriamiv v zarubizhnii ta vitchyznianii nautsi [Economic psychology and behavioral economics: Features of genesis, content, and development trends of modern interdisciplinary directions in foreign and domestic science]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Journal of Transport and Industry Economics (89). https://doi.org/10.18664/btie.89.330752

Chaika Y. M. (2022). Transdystsyplinarnist intehratsiinykh protsesiv u nautsi [Transdisciplinarity of integration processes in science]. Akademichni vizii – Academic visions, (3). http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.5958409

Golovko A. S. (2024). Transdystsyplinarnyi pidkhid. Teoriia vsioho. Rozumovyi aparat ta zahalnyi shtuchnyi intelekt [Transdisciplinary approach. Theory of everything. Mental apparatus and general artificial intelligence]. Science of the 21st century: searches, problems, development prospects: In The 27th International scientific and practical conference, Paris, France, July 09–12, 2024, International Science Group. Paris: International Science Group, pp. 211–220.

Pavlov O. I. (2022). Mizhdystsyplinarni zv’iazky ekonomichnoi nauky: svitova ta ukrainska praktyka [Interdisciplinary connections of economic science: World and Ukrainian practice]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: economy, business and governance (2), рр. 25–32. https://doi.org/10.32782/easterneurope.35-4

Komelina O. V. (2025). Stratehichni priorytety rozvytku naukovoho potentsialu zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy v umovakh yevrointehratsii [Strategic priorities for the development of the scientific potential of higher education institutions in Ukraine under conditions of European integration]. In Yu. S. Herasymenko, Yu. M. Hrybovska (Eds.), Sotsialno-osvitni dominanty profesiinoi pidhotovky suchasnoho kompetentnisnoho fakhivtsia: zb. materialiv IV Vseukr. student. nauk.-prakt. konf., m. Bila Tserkva, 15 travn. 2025 r. [Socio-educational dominants of professional training of a modern competent specialist: Proceedings of the IV All-Ukrainian student scientific-practical conference, Bila Tserkva, May 15, 2025]. Bila Tserkva: BINPO, pp. 518–524.

Salmela M., Vienni-Baptista B., Cheas K. (2025). Towards the recognition of interdisciplinary and transdisciplinary researchers. Minerva. https://doi.org/10.1007/s11024-025-09578-y

Boon M., Van Baalen S. (2019). Epistemology for interdisciplinary research - shifting philosophical paradigms of science. European Journal for Philosophy of Science, vol. 9(1), 16. https://doi.org/10.1007/s13194-018-0242-4

Tobi H., Kampen J. K. (2018). Research design: The methodology for interdisciplinary research framework. Quality & Quantity, vol. 52, pp. 1209–1225. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0513-8

Levytska O. (2021). Stratehuvannia sotsioekolohichnoho rozvytku karpatskoho rehionu Ukrainy [Strategizing the socio-ecological development of the Carpathian region of Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, (33). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-28

Tsyfrovi administratyvni posluhy v Ukraini: praktychnyi posibnyk [Digital administrative services in Ukraine: Practical guide]. (2024). Available at: https://uastrat.com/wp-content/uploads/2024/02/digital-administrative-services-in-ukraine-2023.pdf (accessed June 28, 2025).

Kramarenko S. S. (2024). Kurs lektsii dlia zdobuvachiv tretoho (osvitno-naukovoho) rivnia vyshchoi osvity ONP «Tekhnolohiia vyrobnytstva i pererobky produktsii tvarynnytstva» spetsialnosti 204 «Tekhnolohiia vyrobnytstva i pererobky produktsii tvarynnytstva» dennoi formy zdobuttia vyshchoi osvity [Course of lectures for applicants of the third (educational-scientific) level of higher education of the educational-scientific program “Technology of production and processing of animal husbandry products” specialty 204 “Technology of production and processing of animal husbandry products” full-time form of higher education]. Mykolaiv: Mykolaiv National Agrarian University. (in Ukrainian)

Chorniy O. (2020). Mozhlyvosti aktyvizatsii mizhdystsyplinarnykh doslidzhen v Ukraini: teoretychnyi ohliad [Opportunities for activating interdisciplinary research in Ukraine: Theoretical review]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filosofski nauky – Bulletin of Lviv University. Series of philosophical sciences, pp. 25–26(1). http://dx.doi.org/10.30970/PHS.2020.25-26.11

Morgan S., et al. (2021). The effect of team communication behaviors and processes on interdisciplinary teams’ research productivity and team satisfaction. Informing Science: The International Journal of an Emerging Transdiscipline, (24), pp. 83–110. https://doi.org/10.28945/4857

Caroline S., et al. (2011). Approaches to understanding and measuring interdisciplinary scientific research (IDR): A review of the literature. Journal of Informetrics, vol. 5(1), pp. 14–26.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29