ЕКОНОМІЧНІ МЕХАНІЗМИ ІНСТИТУЦІОНАЛІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/inclusive_economics.7-8Ключові слова:
інклюзивні державні інституції, інституціоналізація, інклюзивна вища освіта, інвестиції держави, видатки на підготовку кадрів, фінансування, видатки бюджету на освіту, працевлаштування випусника, показник рентабельності інвестицій в освітуАнотація
Вступ. У статті обґрунтовано теоретично-прагматичні механізми, які включають розподіл інвестицій у розвиток освітньої інфраструктури, фінансування спеціалізованих засобів і підтримку наукових досліджень, а також стипендіальні та грантові програми, що сприяють навчанню та професійному розвитку здобувачів з особливими потребами, забезпечуючи сталість та ефективність інклюзивної освіти. Мета статті – визначити особливості оцінки повернення інвестицій держави у інклюзивну вищу освіту в Україні, і запропоновано комплексний підхід, який ґрунтується на аналізі ряду макроекономічних та освітніх показників. Наукова новизна. Значимість процесу інституціоналізації інклюзивної освіти в контексті соціально-економічної динаміки сучасного суспільства є незаперечною. Даний процес не лише сприяє доступу до необхідних знань і навичок, але й сприяє консолідації соціальних цінностей, орієнтованих на інклюзивність, толерантність та взаєморозуміння. Особливості оцінки повернення інвестицій держави у інклюзивну вищу освіту в Україні. Методика включає вивчення динаміки видатків держбюджету на підготовку кадрів, середньої заробітної плати випускників, та їх працевлаштування. Основний акцент робиться на загальний дохід, який держава отримує від податків з заробітних плат працевлаштованих випускників та доданої вартості, яку вони генерують, що дозволяє оцінити, наскільки ефективно вкладені кошти перетворюються на економічні та соціальні вигоди, що сприяє розвитку країни. Результати. Ключовим елементом є розрахунок даних про рентабельність інвестицій (ROI), яка вираховується як співвідношення загальних доходів держави від працевлаштованих випускників до інвестицій в їх освіту, дозволяючи відслідковувати вигоди інклюзивної освіти в довгостроковій перспективі. Методика слугує основою для розробки та адаптації політик, спрямованих на підвищення ефективності інвестицій у інклюзивну освіту, забезпечуючи не тільки економічне, але й соціальне зростання. Оцінюючи вплив інклюзивної освіти на економічну активність випускників і вклад освіти у формування людського капіталу, держава може визначати оптимальні обсяги фінансування і вносити корективи в освітні ініціативи.
Посилання
Гальчинський А. С., Єщенко П. С. Економічна теорія: Підручник. Київ : Вища школа., 2007. 503 с.
Тріпак М. М., Комарніцький О. Б., Скрипник А. Ю., Комарніцька Л. М., Боровисюк Т. В. Віхи зростання: технікум-інтернат, коледж, інститут (1971-2021 рр.): монографія / за заг. ред. О. Б. Комарніцького. Кам’янець-Подільський: ВПЦ Західноукр. нац. ун-ту «Економічна думка», 2021. 464 с.
Інклюзивність економіки – нове мірило економічного росту. За матеріалами: World Economic Forum. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Forum_IncGrwth_2017.pdf
Інклюзія в дії: стратегії впровадження в Україні та світі : колект. Монографія. К. М. Біницька та ін. Тернопіл. нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка. Тернопіль : Осадца Ю. В., 2022. 325 с.
Показник середньої заробітної плати за 2022 рік. URL: https://www.pfu.gov.ua/2152284-pokaznyk-serednoyi-zarobitnoyi-platy-za-2022-rik/
Домінанти становлення інклюзивного соціуму в Україні: колективна монографія / За загальною редакцією М. Тріпака, С. Петрухи, А. Тимківа. Кам’янець-Подільський : ЗУНУ, 2022. 457 с.
Тріпак М. М. Моделювання видатків інклюзивного вищого навчального закладу. Світ фінансів: науковий журнал. Тернопіль: Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету «Економічна думка». 2018. № 2(55). С. 78-89.
Тріпак М. М. Оптимізація видатків кошторису інклюзивного вищого навчального закладу в умовах соціальної моделі оздоровчої реабілітації. Науково-практичний журнал «Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку». Київ : Міленіум, 2018. С.68-84.
М. Tripak, Y. Toporivska, A. Akimjak, J. Nowak, T. Lebid Economic Efficiency of the Newest Technologies of the Distance Institutionalization of Inclusive Education in the Conditions of a Special Educational Environment. International Conference on Advanced Computer Information Technologies (ACIT), 2024, Р. 314-317.
Halchynskyi A. S., Yeshchenko P. S. (2007). Ekonomichna teoriia: Pidruchnyk. [Economic theory: the guide]. Kyiv: Vyshcha shkola. 503 s.
Tripak M. M., Komarnitskyi O. B., Skrypnyk A. Yu., Komarnitska L. M., Borovysiuk T. V. (2021). Vikhy zrostannia: tekhnikum-internat, koledzh, instytut (1971-2021 rr.): monohrafiia / za zah. red. O. B. Komarnitskoho. [Milestones of the development: boarding technical school, college, institute (1971-2021 years): monohraph / General editorship. O. B. Komarnitskyi]. Kamianets-Podilskyi: VPTs Zakhidnoukr. nats. un-tu «Ekonomichna dumka». 464 s.
Inkliuzyvnist ekonomiky – nove mirylo ekonomichnoho rostu. [Incluziveness of the economy – new measure of the economic development]. Za materialamy: World Economic Forum URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Forum_IncGrwth_2017.pdf
Inkliuziia v dii: stratehii vprovadzhennia v Ukraini ta sviti : kolekt. Monohrafiia. [Inclusion in action : strategies of the implementation in Ukraine and in the world]. (2022). K. M. Binytska ta in. Ternopil. nats. ped. un-t im. Volodymyra Hnatiuka. Ternopil : Osadtsa Yu. V. 325 s.
Pokaznyk serednoi zarobitnoi platy za 2022 rik. [Indicator of the average salary for the 2022 year]. URL: https://www.pfu.gov.ua/2152284-pokaznyk-serednoyi-zarobitnoyi-platy-za-2022-rik/
Dominanty stanovlennia inkliuzyvnoho sotsiumu v Ukraini: kolektyvna monohrafiia / Za zahalnoiu redaktsiieiu M. Tripaka, S. Petrukhy, A. Tymkiva. [Dominants of the developing of the inclusive society in Ukraine: collective monograph / General editorship M. Tripak, S. Petrukha, A. Tymkiv]. (2022). KamianetsPodilskyi: ZUNU. 457 s.
Tripak M. M. (2018). Modeliuvannia vydatkiv inkliuzyvnoho vyshchoho navchalnoho zakladu. [Modelling of the budget expenditures of the higher educational institution]. Svit finansiv: naukovyi zhurnal. Ternopil: Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu «Ekonomichna dumka». № 2(55). S. 78-89.
Tripak M. M. (2018). Optymizatsiia vydatkiv koshtorysu inkliuzyvnoho vyshchoho navchalnoho zakladu v umovakh sotsialnoi modeli ozdorovchoi reabilitatsii. [Optimization of budget expenditures of an inclusive higher educational institution in the context of a social model of health rehabilitation]. Naukovo-praktychnyi zhurnal «Problemy innovatsiino-investytsiinoho rozvytku». Kyiv: Milenium. S.68-84.
М. Tripak, Y. Toporivska, A. Akimjak, J. Nowak, T. Lebid. (2024). Economic Efficiency of the Newest Technologies of the Distance Institutionalization of Inclusive Education in the Conditions of a Special Educational Environment. International Conference on Advanced Computer Information Technologies (ACIT). Р. 314-317.