FEATURES OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE FORMATION DURING THE LEARNING OF THE FOREIGN LANGUAGE FOR THE STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-1-10

Keywords:

barriers, inclusive environment, foreign language for special purposes, foreign-language competences, communicative barriers, methods, persons with special educational needs, psychological barriers, students with disabilities.

Abstract

In the development of the society and digitalization of modern world the mastering of the foreign competences skills in the communication and interaction in the professional activity become more and more relevant. Youth with special educational needs (SEP), looking for the own place in the society, it`s self identification in the profession, during the learning of foreign language has a plenty of stereotypes, as well as a lot of barriers arise, regarding with own intellectual potential, practical use of competences. Besides, during the learning youth with SEP experience the crisis states, which hinder the full development of the personality. Purpose. To demonstrate available and relevant means of the foreign competence formation for the youth with SEP, to identify the features of the arising psychological barriers during the foreign language for the special purpose learning, to study and propose main approaches for the formation of foreign competence and overcoming of the current barriers in the institutions of education of the inclusive direction. Results. During the learning of the foreign language by the students a wide row of barriers arise, which cause problems in the perception of foreign vocabulary and mastering of practical skills of foreign language communication. In our opinion, the key factors in the formation of foreign language competence, prevention and overcoming of psychological barriers should be the effective organization of training, the shift of emphasis from the assimilation of theoretical knowledge to practical communicative activities, the demonstration of the practical value of a foreign language in a foreign language space, in professional communication, professional development and career growth of future specialists in the field of economics, social work, finance, accounting and taxation, psychology, etc. The article advocates the opinion that every student, regardless of the difficulty in connection with a physical or mental health disorder, has not only a constitutional right, but also a moral and spiritual one, equal opportunities for the formation of foreign language competences and mastery of a foreign language in a professional direction. In this context, the choice of tools for the teacher’s work with a student with special educational needs is important.

References

Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації. URL: http://terminy-mizhkult-komunikacii.wikidot.com/o.

Бойчук Юрій, Казачінер Олена. Створення інклюзивного освітнього середовища на уроках іноземної (англійської) мови в початковій школі. Гірська школа Українських Карпат. 2018. № 18. URL: http://mountainschool.pu.if.ua/sites/default/files/Issue_18/31.pdf.

Волошина О. (2016). Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до роботи в інклюзивних класах. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 4. С. 142–149.

Галашова О. Г. Формування навичок міжкультурної ділової комунікації в сфері менеджменту. Наукові Записки. Національний Університет «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2013. Вип. 33. Острог. С. 264–267. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2013_33_82.

Глуцька Т.В., Сандовенко І.В. Позааудиторна робота зі студентами під час вивчення іноземної мови. URL: http://surl.li/sdvtp.

Гончарова О. А. Навчання англійської мови дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху та зору. URL: http://www.innovpedagogy.od. ua/archives/2019/11/part_1/37.pdf.

Гребенюк О. В., Михальчук О. О., Нікітська Ю. М. Навчання іноземної мови як засіб соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. Імідж сучасного педагога,2023. 2 (209), 94–98. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-94-98

Дрига І. І. Вивчення англійської мови дітьми з порушеннями зору за допомогою гаджетів та у повсякденному житті. URL: https://naurok.com.ua/stattya-vivchennya-angliysko-movi-ditmi-zporushennyami-zoru-za-dopomogoyu-gadzhetiv-ta-u-povsyakdennomu-zhitti-151847.html.

Задунайська Ю. В. Формування професійної іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Соціально-гуманітарний вісник. 2018. Вип. 23. С. 30–34. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sochumj_2018_23_8

Закон України «Про освіту». Відомості Верховної ради України. 2019. No 2657-VIII. 2661-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Замша А. В. Формування в учнів із порушеннями слуху англомовних читацьких умінь. Інноваційна педагогіка. Теорія та методика навчання (з галузей знань). 2019. Випуск 17. Т. 2. С. 91–94. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/17/part_2/22.pdf.

Ільїна О. Особливості формування комунікативної англомовної компетенції студентів-економістів за умов дистанційного навчання. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 35, том 3. С. 219–224.

Каминін І. М. Впровадження принципів інклюзивної освіти в процес навчання англійської мови в школі. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/93.

Казачінер О. С. Навчання іноземних мов дітей з особливими освітніми потребами. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_1/37.pdf.

Кіш Н. В. Бар’єри ефективної міжкультурної комунікації глобального інженера. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія “Педагогіка, соціальна робота“. Випуск 34. С. 86–89.

Кукатас Ч. Теоретичні основи мультикультуралізму. URL: http:/dialogsorg.ua/ua/issue_full.php?m_id=10227.

Лубянова Олеся. «Формування іншомовної соціокультурної компетенції у студентів із вадами слуху в ВНЗ». Наукові записки. Випуск 104 (2). Серія: Філологічні науки (мовознавство): У 2 ч. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2012. 512 с. (2007): 474.

Ребрій О. В. Теорія міжкультурної комунікації: конспект лекцій для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр» факультету іноземних мов. Харків. 2022. 100 с.

Спеціальний курс допоможе вивчити англійську дітям з дислексією. URL: https://osvitoria.media/news/spetsialnyj-kurs-dopomozhe-vyvchyty-anglijsku-dityam-iz-dysleksiyeyu/.

Степаненко А. В. Підготовка майбутніх вчителів іноземної мови до реалізації особистісно-орієнтованого навчання в сучасній школі в контексті інклюзивної освіти. Наукові записки ЦДПУ. Філологічні науки. 2018. Вип. 165. С. 574–578.

Чиж С. Г. Інтерактивні шляхи реалізації комунікативного підходу до вивчення іноземної мови дітьми з особливими потребами. URL: http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_75/part_3/32.pdf.

Чорна В. М. Особливості іншомовної комунікативної компетентності в удосконаленні фахової діяльності вчителя іноземної мови. Імідж сучасного педагога. 2021. 5 (200), 81–84. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-5(200)-81-84.

Шапочка К. А. Формування соціокультурної компетенції засобами перекладу в умовах інклюзивного навчання. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2016. 4. С. 136–142.

Щерба Н. С. Інклюзивне навчання іноземної мови старшокласників з порушеннями функцій опорно-рухового апарату: особливі освітні потреби та адаптаційні заходи. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2018. 4 (24). С. 20–24.

Bilova A. SOME ALTERNATIVE METHODS OF EFL TEACHING. Anglistics and Americanistics, 2018. (15). Р.40–46. URL: https://anglistika.dp.ua/index.php/AA/article/view/156

Canal M. From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy / M. Canal. Richards J. and Schmidt R., (eds.) Language and Communication. London: Longman.1983. P. 2–27.

Stoller F. Films and Videotapes in the ESL/ EFL Classroom. Paper presented at the annual meeting of the Teachers of English to speakers of other languages. 1988. URL: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED299835. pdf.

Published

2024-06-03

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES