TOPICAL ASPECTS OF THE WORK OF A TEACHER'S ASSISTANT (EDUCATOR) AND THE ORGANISATION OF INCLUSIVE EDUCATION FOR CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2024-1-6Keywords:
inclusion, inclusive education, special education, teacher's assistant.Abstract
The presented materials outline and substantiate the current innovative and practice-oriented vectors of organising inclusive education of preschool and primary school children with different levels of psychophysical development in Ukraine: creation of favourable social conditions for their development, implementation of comprehensive correctional and rehabilitation measures aimed at both overcoming (correction, rehabilitation) of existing developmental disorders and prevention of possible secondary disorders, to offset the effects of socio-pedagogical and emotional deprivation, to develop appropriate perceptions of peers with special educational needs in children with normal development, and to ensure that all students, without exception, have equal rights to receive quality educational services; outlining the generalising and substantive differences of inclusive education (the use of special innovative forms of its organisation, strengthening the individually differentiated content of educational content and, as a result, the formation of . development of a unified scheme of the inclusive educational environment of an educational institution, which will help to develop and implement effective educational technologies based on a thorough scientific and child-centred approach. The purpose of focusing on the coordinating and unifying role of the assistant in the organisation of correctional and developmental classes and adaptation (modification) of educational programmes to the needs and capabilities of children with developmental disabilities. Scientific innovation. Creation of a holistic, harmonious model of personality-oriented, comprehensive psychological, medical and pedagogical assistance to students with intellectual disabilities and their families in the conditions of inclusive educational space of preschool and general secondary education, as well as in special educational institutions (special schools and educational and rehabilitation centres). Conclusions. It has been established that inclusive education is not an alternative to special education, because it is in special educational institutions that there are opportunities to provide educational and correctional services to children with complex and complex developmental disabilities, in particular, a combination of systemic qualified medical care and psychological and pedagogical correction, and special educational institutions have gained invaluable experience in practical work with children with SEN, which they generously share with correctional teachers who seek to implement inclusion in their institutions.
References
Інклюзивна школа: особливості організації та управління: Навчально-методичний посібник/ Кол. авторів: Колупаєва А.А., Софій Н.З., Найда Ю.М./ за заг. ред. Даніленко Л.І. Київ: 2007.128 с.
Дятленко Н.М., Софій Н.З., Мартинчук О.В., Найда Ю.М. Асистент учителя в інклюзивному класі. Київ : Плеяди, 2015. 172 с.
Колупаєва А.А., Данілавічюте Е.А., Литовченко С.В. Професійне співробітництво в інклюзивному навчальному закладі. Київ : Видавнича група А.С.К., 2012. 197 с.
Кузава І., Гац Г. Професійна готовність майбутніх спеціальних педагогів до впровадження інклюзивної освіти: монографія. European and global vectors for education development in Ukraine: Scientific monograph. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”, 2022. С. 344–372.
Інтегративний підхід до інклюзивної освіти осіб із порушеннями зору: монографія / за заг. ред. Ю. Й. Тулашвілі. Луцьк: ПП Іванюк В. П., 2019. 344 с.
Кузава І. Б. Спеціальні дошкільні навчальні заклади як навчально-методичний та кадровий ресурс інклюзивної освіти. Актуальні проблеми ортопедагогіки та ортопсихології: матеріали І Всеукр. наук.- практ. конфер. (м. Київ, 1-2 лист. 2012 р.). Київ. 2012. С. 73–76.
Інклюзивна освіта: від основ до практики: монографія / А.А. Колупаєва, О.М. Таранченко. Серія «Інклюзивна освіта». Київ: ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.
Асистент вчителя у закладі загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання: навчально-методичний посібник / А. А. Колупаєва. Харків : Ранок, 2019. С. 16.
Лорман Т., Деппелер Д., Харві Д. Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі : практичний посібник. Київ : СПД-ФО Парашин І.С. 2010. 296 с.
Луценко І.В. Актуальні питання діяльності асистента вчителя в інклюзивному класі. Особлива дитина: навчання і виховання. № 4. 2016. С. 7–13.
Порошенко М.А. Інклюзивна освіта : навчальний посібник. Київ : ТОВ Агентство Україна, 2019. 300 с.