SMART GAME IN SPEECH THERAPY: INTEGRATION OF MODERN GAME TOOLS INTO CORRECTIVE WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-7

Keywords:

speech therapy, SMART games, game technologies, speech disorders, preschoolers

Abstract

Introduction. The introduction of the SMART game is undoubtedly relevant in today’s educational realities as a combination of traditional didactic methods with digital and interactive tools that help increase the child’s motivation and involvement in the speech correction process. Scientists and practitioners have substantiated that game activities integrated into the speech therapy process perform not only an entertaining, but also a correctional, developmental and therapeutic function. Properly organized game activities contribute to the formation of speech motivation, reducing the communication barrier and increasing the effectiveness of correctional work in general.The aim of the work is to analyze the effectiveness of using modern gaming technologies in speech therapy work with preschool children with speech disorders.Scientific novelty. The article considers the types of gaming tools that are appropriate in speech therapy practice: mobile applications, interactive whiteboards, touch panels, augmented reality platforms, and original gaming materials.The criteria for selecting gaming content in accordance with the individual characteristics of the child, the level of speech development, and the type of disorder are defined. The need for methodological support and a systematic approach to the use of SMART games is emphasized: step-by-step planning, repetition, emotional support, and adaptability of tasks. The importance of the professional readiness of a speech therapist to use modern digital resources, the need to develop didac- tic banks of interactive games, and the relevance of introducing SMART games as an element of an inclusive educational environment are noted.Conclusions. One of the promising areas of the correctional and developmental process with preschoolers with speech difficulties is the use of SMART games – a combination of game methods, digital tools and pedagogically verified strategies aimed at stimulating speech activity, cognitive development and emotional involvement of the child. Game techniques become the core of interactive correctional work, which can and should be systematically implemented.

References

Брушневська І. Закономірності використання ігрових прийомів у корекційно-розвивальному процесі з дітьми із порушеннями мовленнєвої діяльності. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 52. Т. 1. С. 186–192. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/52-1-27.

Дрозд Л. Види сучасних інноваційних технологій в логопедичній роботі. Grail of Science. 2023. № 25. С. 333–338. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.03.2023.057.

Ласточкіна О. Використання комп’ютерних технологій у професійній діяльності логопеда. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). 2019. № 12. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n12-2019/vikoristannja-kompjuternih-tehnologij-u-profesijnij-dijalnosti-logopeda.html (дата звернення: 10.07.2025).

Лещій Н. Інтерактивні технології в логопедичній практиці для дітей з РАС. Професійно-прикладні дидактики. 2025. № 1. С. 67–71. DOI: https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-11.

Лященко В. Сучасні інформаційні технології та ігрові прийоми в корекційній роботі вчителя-логопеда. Зб. матеріалів IV Міжнар. наук.-практ. конф. Харків, 2024. С. 310–314.

Мицик Г., Пришляк М. Про впровадження гейміфікації у процес навчання здобувачів спеціальності 016.01 Спеціальна освіта (логопедія). Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2021. Вип. 1. С. 284–293. DOI: 10.31494/2412-9208-2021-1-1.

Чепка О. Ігрові технології у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2023. № 2 (10). С. 57–66. DOI: https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(10).2023.290571.

Jennifer Keating, Salim Hashmi, Ross E. Vanderwert, Rhys M. Davies, Catherine R.G. Jones, Sarah A. Gerson. Embracing neurodiversity in doll play: Investigating neural and language correlates of doll play in a neurodiverse sample, European Journal of Neuroscience. 2023. 60, 3, (4097–4114). DOI: 10.1111/ejn.16144.

Published

2025-10-20

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL SCIENCES