FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS (1950S–1960S)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-5

Keywords:

practice, foreign language education, teacher, primary school, teaching, foreign language

Abstract

The article examines the peculiarities of foreign language teaching for future primary school teachers in the 1950s–1960s. Introduction. Foreign language training for future teachers in higher education institutions has always been characterized by a comprehensive approach and a transformative nature. The purpose of this work is to determine the peculiarities of the formation of foreign language competence of future teachers based on the study of historical and scientific-pedagogical literature of the period under review. Foreign language teaching in the 1950s and 1960s was determined in accordance with the language policy of the Soviet republics. The low level of foreign language proficiency among future specialists required the implementation of necessary measures. Among them, it is worth highlighting the increase in the production of educational films on foreign languages, the purchase of educational films on foreign languages abroad for use in Soviet higher education, the production of gramophone records and sound films, short stories and excerpts from works of fiction with accompanying printed texts, measures to organize the wider use of radio and television in educational activities, and an increase in the amount of printed foreign-language educational literature. Scientific novelty – a comprehensive study of the pedagogical conditions for teaching foreign languages to future primary school teachers in the 1950s and 1960s. Conclusions. Foreign language education during the period under study was transformed in accordance with changes in the linguistic and pedagogical training of teaching staff in Soviet Ukraine in accordance with the laws and decrees of the Ministry of Higher and Secondary Specialized Education of the USSR. In general, the proposed measures were not effective, since the practice of foreign language teaching differed significantly from the target component due to the peculiarities of international state policy. There was a gradual transition to professionally oriented foreign language teaching.

References

Бевз О. Місце та роль педагогічної практики у підготовці майбутніх учителів іноземних мов в Україні та Англії. Порівняльно-педагогічні студії. 2015. Вип. 1 (23). С. 109–115.

Безлюдна В. В. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у вищих педагогічних навчальних закладах України (1948–2016 рр.) : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01, 13.01.04. Рівне, 2017. 520 c.

Гришкова Р. О. Формування іншомовної соціокультурної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей : монографія. Миколаїв : Вид. МДГУ ім. Петра Могили, 2007. 424 с.

Конотоп О. С. Цільовий рівень іншомовної практичної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Науковий вісник Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки. 2020. Вип. 1 (4). С. 52–64.

Овчаренко Л. Р. Формування професійно-орієнтованої іншомовної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей (60-ті роки ХХ століття). Молодий вчений. 2019. Вип. 7 (71). С. 52–57.

Околович О. В. Організаційно-змістові аспекти підготовки вчителів іноземних мов у педагогічних інститутах України (1950–1960 рр.). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 39. С. 293–297.

Про поліпшення вивчення іноземних мов : постанова Ради Міністрів СРСР № 468 від 27 травня 1961 р. Збірник постанов уряду СССР. 1961. № 9. С. 73–74.

Пінчук І. О. Інноваційні технології навчання іноземних мов у процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка: Педагогічні науки. 2018. Вип. 3. С. 39–46.

Стельмах Д. Становлення методики контролю та взаємоконтролю умінь іншомовного монологічного мовлення майбутніх учителів іноземних мов. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2020. № 9. С. 138–142.

Шерстюк Л. В. Диференціація навчання іноземної мови студентів нефілологічних спеціальностей вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09. Кривий Ріг, 2011. 20 с.

Published

2025-10-20

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES