METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF INTERPRETATION OF THE CONCEPTS OF “SPACE” AND “ENVIRONMENT” IN THE INCLUSIVE CONTEXT OF PROFESSIONAL TRAINING OF SPEECH THERAPISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-4

Keywords:

space, educational environment, inclusive educational environment, curiculum, universal design, speech therapist

Abstract

Introduction. The implementation of inclusive education as a strategic direction of the state educational policy actualizes the need to create an adaptive educational environment capable of taking into account the individual characteristics of each student of education. At the same time, there is a growing need for specialists who possess interdisciplinary knowledge and are able to provide effective support to children with special educational needs. That is why the theoretical understanding of the key concepts that determine the structure of the inclusive educational space is a necessary condition for updating the content of professional training of speech therapists in accordance with modern challenges.The purpose of the study is to substantiate the theoretical and methodological foundations of the concepts “space”, “educational environment” and “inclusive educational environment” in the context of professional training of speech therapists, as well as to determine their content and structural characteristics in order to form modern educational models in the field of special education.The scientific novelty of the study lies in clarifying the content of key concepts of the inclusive educational space and substantiating the methodological principles of updating the professional training of speech therapists, taking into account the principles of universal design and an interdisciplinary approach.Conclusions. The article carries out a theoretical and methodological understanding of the concepts of “space”, “educational environment” and “inclusive educational environment” in the context of professional training of speech therapists, caused by deep transformations of the modern educational paradigm, which take place under the influence of humanistic values, principles of equality and accessibility.As a result of the analysis of philosophical, pedagogical and psychological-pedagogical concepts, it was established that the educational space is a multidimensional socio-cultural structure that determines the conditions of educational interaction, and the educational environment – is a system of influences that ensure the development, socialization and self-realization of the individual.Special attention is paid to changing the concept of speech therapy care – from a traditional model to an inclusive one, which involves the functioning of the speech therapist as a member of a multidisciplinary team.The key competencies of a speech therapist in an inclusive environment are highlighted, including emotional sensitivity, adaptability, mastery of alternative communication and reflexivity.The concepts of curiculum and universal design are revealed as a strategic basis for building a flexible model of education adapted to the needs of applicants with special educational needs.A comparative description of traditional and inclusive speech therapy practice is proposed, which emphasizes the need to update the content of professional training of speech therapists.

References

Антонюк Г. Ідеї Яна Амоса Коменського у вітчизняному освітньому просторі кінця XVI – початку XVII ст. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2013. Ч. 2. С. 15–25.

Атрошенко Т., Бондар Т. Наукові підходи до створення сприятливого інклюзивного освітнього середовища в початковій школі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Серія «Педагогіка». 2021. Вип. 36. Т. 1. С. 195–200. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/36_2021/part_1/33.pdf (дата звернення: 26.07.2025).

Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250 000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ – Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Герасимова І., Малик В. Сучасні підходи до тлумачення поняття «освітній простір університету». Молодь і ринок. 2023. № 8 (216). С. 58–62. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/289427/283462 (дата звернення: 26.07.2025).

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 366 с.

Гуркова Т. Дефініції понять «освітній простір», «середовище», «освітнє середовище». Молодь і ринок. 2019. № 4 (171). С. 114–118 URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/168638/168429 (дата звернення: 26.07.2025).

Зайченко І. В. Історія педагогіки : навчальний посібник : у 2 кн. Київ : Слово, 2010. Кн. 1. Історія зарубіжної педагогіки. 622 с.

Касярум Н. Освітній простір :становлення поняття. Витоки педагогічної майстерності. 2013. Вип. 12. С. 107–113. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2203/1/Kasjarum.pdf (дата звернення: 26.07.2025).

Ковалевська Н., Пасічніченко А. Сучасні уявлення про освітнє середовище як психолого-педагогічний феномен. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 9 (63). С. 50–61. URL: https://surl.li/tjttql (дата звернення: 27.07.2025).

Козійчук О. Освітній простір навчального закладу як ресурс професійного самовизначення учнівської молоді. Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2017. № 3 (32). С. 28–37.

Козуля В. Інклюзивне освітнє середовище: сутність та особливості. Молодь і ринок. 2020. № 5. С. 131–136. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/216352 (дата звернення: 27.07.2025).

Кремень В., Биков В. Категорії «простір» і «середовище»: особливості модельного подання та освітнього застосування. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 2. С. 3–16.

Лобода О. Є. Феномен «освітнє середовище» з позицій сучасних підходів його осмислення. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 77. Т. 2. С. 19–22.

Локшина О. І. Погляди зарубіжних педагогів на сутнісні характеристики курикулуму. Вісник Житомирського державного університету. Серія «Педагогічні науки». 2015. № 1 (79). С. 38–42. URL: https://visnyk.zu.edu.ua/Articles/79/10.pdf (дата звернення: 27.07.2025).

Малик В. Освітній простір університету : становлення поняття. Науково-педагогічні студії. 2023. Вип. 7. С. 132–147. URL: https://dnpb.gov.ua/ojs/npstudies/article/view/13/15 (дата звернення: 26.07.2025).

Нова українська школа : Концепція нової української школи / Л. Гриневич та ін. ; заг. ред. М. Грищенко. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska- shkola-compressed.pdf (дата звернення: 26.07.2025).

Про освіту : Закон України від 5 вересня 2019 р. № 2145-VIII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 26.07.2025).

Соха Н. В. Аналіз теоретико-методологічних засад підготовки майбутніх логопедів до професійної діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2023. Вип. 89. С. 100–115.

Соха Н. В. Компоненти, критерії, показники сформованості готовності майбутніх логопедів до формування комунікативно-мовленнєвої компетентності дітей дошкільного віку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2024. № 96. C. 58–67.

Універсальний дизайн в освіті : посібник / за ред. Н. З. Софій. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 76 с.

Фокша С. Є. Освітнє середовище нової української школи (базова середня освіта). Нова україн- ська школа у базовій освіті: впевнені кроки Запорізької області / відп. ред. Т. Є. Гура. Запоріжжя, 2022. С. 84–90.

Тютя М. Сутність поняття «освітній простір» в психолого-педагогічній літературі. Науково-методична робота. Інноваційні педагогічні технології в загальноосвітній школі: теорія і практика. 2019. URL: https://sno.udpu.edu.ua/index.php/naukovo-metodychna-robota/90-innovatsiyni-pedahohichni-tekhnolohiyi-v-zahalnoosvitniy-shkoli-teoriya-ta-praktyka-22-liutoho-2019-r/241-sutnist-ponyattya-osvitnij-prostir-v-psikhologo-pedagogichnij-literaturi (дата звернення: 27.07.2025).

Яцик Т. О., Степанюк В. В. Словник коротких термінів з педагогіки. Луцьк : ФОП Мажула Ю.М., 2022. 50 с. URL: http://lpc-dspace.org.ua/handle/123456789/509 (дата звернення: 26.07.2025).

Яблочніков С. Л. Співвідношення термінів «освітній простір» та «освітнє середовище». Педа- гогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Вип. 2012. № 25 (78). С. 408–415. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2012/25/25_2012.pdf (дата звернення: 26.07.2025).

Equality, Participation and Inclusion 2 : Diverse Contexts / J. Rix et al. London; New York : Routledge & Francis Group, 2010. 69 p.

Kelly A.V. The curriculum: theory and practice. London : Paul Chapman, 1999. 244 p.

Published

2025-10-20

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES