METHODOLOGICAL APPROACHES AND PRINCIPLES OF PROFESSIONAL REFLECTION FORMATION IN FUTURE CHOREOGRAPHIC COLLECTIVE LEADERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-3Keywords:
professional reflection, choreographic education, methodological approaches, principles, choreographic collective leaders, reflective competenceAbstract
Introduction. Contemporary challenges in choreographic education require rethinking approaches to developing reflective competence in future leaders of creative collectives. In this context, professional requirements for these specialists are rapidly growing, particularly regarding reflective competence, self-analysis capacity, and professional self-improvement abilities. Leaders of choreographic ensembles play a crucial role in artistic development at both local and national levels. Current problems in professional reflection development include insufficient self-analysis skills, difficulties in objective self-assessment, and limited ability to critically evaluate pedagogical situations. The aim of the article is to theoretically substantiate a system of methodological approaches and principles for developing professional reflection among future choreographic leaders during their training.Scientific novelty. This study systematizes methodological foundations for professional reflection development as a multifaceted pedagogical phenomenon through a three-level structure: philosophical level (dialogical, phenomenological, hermeneutical approaches), general scientific level (systemic, synergetic, axiological approaches), and specific scientific level (personal-activity, competence-based, culturological, acmeological approaches). The research systematizes principles of professional reflection development into three groups, adapting them to choreographic education specifics while considering contemporary challenges in professional training.Conclusions. The research findings contribute to establishing a comprehensive methodological framework for developing professional reflective abilities in future choreographic ensemble leaders. Identifying key approaches and principles of professional reflection formation will facilitate the creation of effective educational programs and promote conscious professional attitudes.
References
Булага К. Принципи навчання хореографії вихованців дитячого хореографічного колективу. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 29, том 1. С. 222–228. https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/29.209315.
Воронова Н. С. Філософське підґрунтя сучасної хореографії. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2023. № 16 (34). С. 67–79. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-16(34)-67-79.
Горголь В. Діагностика аксіологічного компонента естетичної культури майбутніх хореографів. Молодь і ринок. 2024. № 4 (224). С. 158–159. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304173.
Клим’юк Ю. С. Аксіологічна компетентність як чинник професійного становлення педагога-хореографа. Педагогічні науки. 2024. Вип. 9. С. 113–120. DOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2024.09.113.
Козир А. В., Кучменко Е. М. Синергетичний підхід до професійної підготовки майбутніх викладачів мистецьких дисциплін. Психолого-педагогічні науки. 2022. № 3. С. 74–80. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-74-80.
Курнишев Ю., Мосейчук Ю. Реалізація принципу свідомості і активності на уроках фізичної культури учнів ЗЗСО. Scientific journal “Physical Culture and Sport: Scientific Perspective”. 2023. С. 94–95.
Лісовий В. А. Особистісно-діяльнісний підхід до професійного розвитку майбутнього фахівця у галузі музичної педагогіки. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 2 (101). Ч. 2. С. 69–78. DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-101-2_2-69-78.
Мальцева Н. В. Основні підходи до диригентсько-хорової підготовки студентів факультетів мистецтв. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. 2023. Вип. 29. С. 69–75. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.09.
Осипенко В. В. Герменевтичний підхід у роботі над створенням сучасної виконавської версії української народної пісні «На вгороді явори». Культура України. 2019. Вип. 66. С. 196–204. DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.066.19.
Отич О. М. Особистісно-діяльнісний підхід до професійної самореалізації науково-педагогічних працівників. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 2 (4). С. 411–419. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-2(4)-411-419.
Палюх А. Я. Системний підхід у правовому регулюванні фізкультурно-спортивної сфери. Філософські та методологічні проблеми права. 2019. № 2 (18). С. 92–93. DOI: https://doi.org/10.33270/02191802.92.
Ракітянська Л. М. Теорія і практика формування емоційного інтелекту майбутніх учителів музичного мистецтва в університеті : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2021. 592 с.
Смирнова Т. А. Технологія творчого самовираження особистості диригента хору в культурно-освітньому просторі закладу вищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 6. С. 26–32. DOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2024.06.026.
Ткаченко О. А., Дюбанова Є. В. Хореографічна діяльність як засіб актуалізації діалогічності особистості в спілкуванні. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 1. С. 251–261. https://doi.org/10.31812/psychology.v1i.7599.
Фриз П. Українські хореографічні традиції як відображення соціокультурного досвіду. Мистецтвознавчі студії. 2018. Вип. 14. С. 71–75. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.141874.
Хо Сінянь. Компетентнісний підхід у формуванні здатності до самоконтролю виконавської діяльності майбутніх учителів музики та хореографії. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. 2023. Вип. 29. С. 141–148. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.18.
Царик Т. М., Боремчук Л. І. Розвиток творчої індивідуальності студента засобами хореографічного мистецтва. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 15. Т. 2. С. 161–165. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-15-2-31.
Hnatovska K. Culturological approach as a tool for development of tolerance in future specialists. Mountain School of Ukrainian Carpaty. 2020. № 23. P. 96–100. https://doi.org/10.15330/msuc.2020.23.96-100.
Palamar S. Competence approach as a methodological landmark of modernization of modern education. OD. 2018. P. 267–278. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.77621.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






