SMART-ГРА В ЛОГОПЕДІЇ: ІНТЕГРАЦІЯ СУЧАСНИХ ІГРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ У КОРЕКЦІЙНУ РОБОТУ

Автор(и)

  • Ірина Миколаївна БРУШНЕВСЬКА Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-3381-6490

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-7

Ключові слова:

логопедія, SMART-гра, ігрові технології, мовленнєві порушення, дошкільники

Анотація

Вступ. Беззаперечно актуальним у сьогоднішніх освітніх реаліях є впровадження SMART-гри як поєднання традиційних дидактичних методик із цифровими та інтерактивними інструментами, що сприяють підвищенню мотивації та залученості дитини в процес корекції мовлення. Науковцями та практиками обґрунтовано, що ігрова діяльність, інтегрована в логопедичний процес, виконує не лише розважальну, але й корекційно-розвивальну та терапевтичну функцію. Грамотно організована ігрова діяльність сприяє формуванню мовленнєвої мотивації, зменшенню бар’єру спілкування та підвищенню ефективності корекційної роботи загалом. Мета роботи – проаналізувати ефективність використання сучасних ігрових технологій у логопедичній роботі з дітьми дошкільного віку з порушеннями мовленнєвої діяльності. Наукова новизна. Розглянуто види ігрових засобів, доцільних у логопедичній практиці: мобільні додатки, інтерактивні дошки, сенсорні панелі, платформи з доповненою реальністю, авторські ігрові матеріали. Визначено критерії добору ігрового контенту відповідно до індивідуальних особливостей дитини, рівня мовленнєвого розвитку та виду порушення. Підкреслено необхідність методичного забезпечення та системного підходу до використання SMART-гри: поетапне планування, повторюваність, емоційна підтримка й адаптивність завдань.Наголошується на важливості професійної готовності вчителя-логопеда до використання сучасних цифрових ресурсів, необхідності розробки дидактичних банків інтерактивних ігор, а також на актуальності впровадження SMART-гри як елемента інклюзивного освітнього середовища. Висновки. Одним із найперспективніших напрямів корекційно-розвивального процесу з дошкільниками з мовленнєвими труднощами є використання SMART-гри – поєднання ігрових методик, цифрових інструментів і педагогічно вивірених стратегій, спрямованих на стимулювання мовленнєвої активності, когнітивного розвитку й емоційної залученості дитини. Ігрові прийоми стають ядром інтерактивної корекційної роботи, яку можна й потрібно системно впроваджувати.

Посилання

Брушневська І. Закономірності використання ігрових прийомів у корекційно-розвивальному процесі з дітьми із порушеннями мовленнєвої діяльності. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 52. Т. 1. С. 186–192. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/52-1-27.

Дрозд Л. Види сучасних інноваційних технологій в логопедичній роботі. Grail of Science. 2023. № 25. С. 333–338. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.03.2023.057.

Ласточкіна О. Використання комп’ютерних технологій у професійній діяльності логопеда. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). 2019. № 12. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n12-2019/vikoristannja-kompjuternih-tehnologij-u-profesijnij-dijalnosti-logopeda.html (дата звернення: 10.07.2025).

Лещій Н. Інтерактивні технології в логопедичній практиці для дітей з РАС. Професійно-прикладні дидактики. 2025. № 1. С. 67–71. DOI: https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-11.

Лященко В. Сучасні інформаційні технології та ігрові прийоми в корекційній роботі вчителя-логопеда. Зб. матеріалів IV Міжнар. наук.-практ. конф. Харків, 2024. С. 310–314.

Мицик Г., Пришляк М. Про впровадження гейміфікації у процес навчання здобувачів спеціальності 016.01 Спеціальна освіта (логопедія). Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2021. Вип. 1. С. 284–293. DOI: 10.31494/2412-9208-2021-1-1.

Чепка О. Ігрові технології у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2023. № 2 (10). С. 57–66. DOI: https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(10).2023.290571.

Jennifer Keating, Salim Hashmi, Ross E. Vanderwert, Rhys M. Davies, Catherine R.G. Jones, Sarah A. Gerson. Embracing neurodiversity in doll play: Investigating neural and language correlates of doll play in a neurodiverse sample, European Journal of Neuroscience. 2023. 60, 3, (4097–4114). DOI: 10.1111/ejn.16144.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-20

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЧНІ НАУКИ