МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ПОНЯТЬ «ПРОСТІР» І «СЕРЕДОВИЩЕ» В ІНКЛЮЗИВНОМУ КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЛОГОПЕДІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-4Ключові слова:
простір, освітнє середовище, інклюзивне освітнє середовище, курикулум, універсаль- ний дизайн, логопедАнотація
Вступ. Упровадження інклюзивної освіти як стратегічного напряму державної освітньої політики актуалізує потребу у створенні адаптивного освітнього середовища, здатного враховувати індивідуальні особливості кожного здобувача освіти. Водночас зростає потреба у фахівцях, які володіють міждисциплінарними знаннями та здатні забезпечити ефективну підтримку дітей з особливими освітніми потребами. Саме тому теоретичне осмислення ключових понять, що визначають структуру інклюзивного освітнього простору, є необхідною умовою для оновлення змісту професійної підготовки логопедів відповідно до викликів сучасності. Метою дослідження є обґрунтування теоретико-методологічних засад понять «простір», «освітнє середовище» й «інклюзивне освітнє середовище» в контексті професійної підготовки логопедів, а також визначення їх змістових і структурних характеристик із метою формування сучасних освітніх моделей у сфері спеціальної освіти.Наукова новизна дослідження полягає в уточненні змісту ключових понять інклюзивного освітнього простору й обґрунтуванні методологічних засад оновлення професійної підготовки логопедів з урахуванням принципів універсального дизайну та міждисциплінарного підходу. Висновки. У статті здійснено теоретико-методологічне осмислення понять «простір», «освітнє середовище» й «інклюзивне освітнє середовище» в контексті професійної підготовки логопедів, зумовлених глибокими трансформаціями сучасної освітньої парадигми, які відбуваються під впливом гуманістичних цінностей, принципів рівності та доступності.За результатами аналізу філософських, педагогічних і психолого-педагогічних концепцій встановлено, що освітній простір є багатовимірною соціокультурною структурою, яка визначає умови освітньої взаємодії, а освітнє середовище – системою впливів, що забезпечують розвиток, соціалізацію та самореалізацію особистості.Особливу увагу приділено зміні концепції логопедичної допомоги – від традиційної моделі до інклюзивної, яка передбачає функціонування логопеда як члена мультидисциплінарної команди.Виокремлено ключові компетентності логопеда в інклюзивному середовищі, зокрема емоційну чутливість, адаптивність, володіння альтернативною комунікацією та рефлексивність. Розкрито концепти курикулуму й універсального дизайну як стратегічної основи побудови гнучкої моделі освіти, адаптованої до потреб здобувачів з особливими освітніми потребами. Запропоновано порівняльну характеристику традиційної та інклюзивної логопедичної практики, що підкреслює необхідність оновлення змісту професійної підготовки логопедів.
Посилання
Антонюк Г. Ідеї Яна Амоса Коменського у вітчизняному освітньому просторі кінця XVI – початку XVII ст. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2013. Ч. 2. С. 15–25.
Атрошенко Т., Бондар Т. Наукові підходи до створення сприятливого інклюзивного освітнього середовища в початковій школі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Серія «Педагогіка». 2021. Вип. 36. Т. 1. С. 195–200. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/36_2021/part_1/33.pdf (дата звернення: 26.07.2025).
Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250 000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ – Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Герасимова І., Малик В. Сучасні підходи до тлумачення поняття «освітній простір університету». Молодь і ринок. 2023. № 8 (216). С. 58–62. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/289427/283462 (дата звернення: 26.07.2025).
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 366 с.
Гуркова Т. Дефініції понять «освітній простір», «середовище», «освітнє середовище». Молодь і ринок. 2019. № 4 (171). С. 114–118 URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/168638/168429 (дата звернення: 26.07.2025).
Зайченко І. В. Історія педагогіки : навчальний посібник : у 2 кн. Київ : Слово, 2010. Кн. 1. Історія зарубіжної педагогіки. 622 с.
Касярум Н. Освітній простір :становлення поняття. Витоки педагогічної майстерності. 2013. Вип. 12. С. 107–113. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2203/1/Kasjarum.pdf (дата звернення: 26.07.2025).
Ковалевська Н., Пасічніченко А. Сучасні уявлення про освітнє середовище як психолого-педагогічний феномен. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 9 (63). С. 50–61. URL: https://surl.li/tjttql (дата звернення: 27.07.2025).
Козійчук О. Освітній простір навчального закладу як ресурс професійного самовизначення учнівської молоді. Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2017. № 3 (32). С. 28–37.
Козуля В. Інклюзивне освітнє середовище: сутність та особливості. Молодь і ринок. 2020. № 5. С. 131–136. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/216352 (дата звернення: 27.07.2025).
Кремень В., Биков В. Категорії «простір» і «середовище»: особливості модельного подання та освітнього застосування. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 2. С. 3–16.
Лобода О. Є. Феномен «освітнє середовище» з позицій сучасних підходів його осмислення. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 77. Т. 2. С. 19–22.
Локшина О. І. Погляди зарубіжних педагогів на сутнісні характеристики курикулуму. Вісник Житомирського державного університету. Серія «Педагогічні науки». 2015. № 1 (79). С. 38–42. URL: https://visnyk.zu.edu.ua/Articles/79/10.pdf (дата звернення: 27.07.2025).
Малик В. Освітній простір університету : становлення поняття. Науково-педагогічні студії. 2023. Вип. 7. С. 132–147. URL: https://dnpb.gov.ua/ojs/npstudies/article/view/13/15 (дата звернення: 26.07.2025).
Нова українська школа : Концепція нової української школи / Л. Гриневич та ін. ; заг. ред. М. Грищенко. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska- shkola-compressed.pdf (дата звернення: 26.07.2025).
Про освіту : Закон України від 5 вересня 2019 р. № 2145-VIII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 26.07.2025).
Соха Н. В. Аналіз теоретико-методологічних засад підготовки майбутніх логопедів до професійної діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2023. Вип. 89. С. 100–115.
Соха Н. В. Компоненти, критерії, показники сформованості готовності майбутніх логопедів до формування комунікативно-мовленнєвої компетентності дітей дошкільного віку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2024. № 96. C. 58–67.
Універсальний дизайн в освіті : посібник / за ред. Н. З. Софій. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 76 с.
Фокша С. Є. Освітнє середовище нової української школи (базова середня освіта). Нова україн- ська школа у базовій освіті: впевнені кроки Запорізької області / відп. ред. Т. Є. Гура. Запоріжжя, 2022. С. 84–90.
Тютя М. Сутність поняття «освітній простір» в психолого-педагогічній літературі. Науково-методична робота. Інноваційні педагогічні технології в загальноосвітній школі: теорія і практика. 2019. URL: https://sno.udpu.edu.ua/index.php/naukovo-metodychna-robota/90-innovatsiyni-pedahohichni-tekhnolohiyi-v-zahalnoosvitniy-shkoli-teoriya-ta-praktyka-22-liutoho-2019-r/241-sutnist-ponyattya-osvitnij-prostir-v-psikhologo-pedagogichnij-literaturi (дата звернення: 27.07.2025).
Яцик Т. О., Степанюк В. В. Словник коротких термінів з педагогіки. Луцьк : ФОП Мажула Ю.М., 2022. 50 с. URL: http://lpc-dspace.org.ua/handle/123456789/509 (дата звернення: 26.07.2025).
Яблочніков С. Л. Співвідношення термінів «освітній простір» та «освітнє середовище». Педа- гогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Вип. 2012. № 25 (78). С. 408–415. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2012/25/25_2012.pdf (дата звернення: 26.07.2025).
Equality, Participation and Inclusion 2 : Diverse Contexts / J. Rix et al. London; New York : Routledge & Francis Group, 2010. 69 p.
Kelly A.V. The curriculum: theory and practice. London : Paul Chapman, 1999. 244 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






