МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ТА ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ РЕФЛЕКСІЇ МАЙБУТНІХ КЕРІВНИКІВ ХОРЕОГРАФІЧНИХ КОЛЕКТИВІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-3Ключові слова:
професійна рефлексія, хореографічна освіта, методологічні підходи, принципи, керівники хореографічних колективів, рефлексивна компетентністьАнотація
Вступ. Сучасні виклики хореографічної освіти потребують переосмислення підходів до формування рефлексивної компетентності майбутніх керівників творчих колективів. У таких умовах значно зростають вимоги до професійної діяльності керівників хореографічних колективів, зокрема до рівня їхньої рефлексивної компетентності, здатності до самоаналізу та професійного самовдосконалення. Керівники хореографічних колективів мають значний вплив на розвиток хореографічного мистецтва як на локальному, так і на національному рівні. Проблеми формування професійної рефлексії проявляються в недостатньому рівні самоаналізу, труднощах в об’єктивній оцінці власної діяльності, нездатності до критичного осмислення педагогічних ситуацій. Мета статті – теоретично обґрунтувати систему методологічних підходів та принципів формування професійної рефлексії майбутніх керівників хореографічних колективів у процесі фахової підготовки. Наукова новизна. Узагальнено методологічні засади формування професійної рефлексії як багатогранного педагогічного явища через трирівневу структуру: філософський рівень (діалогічний, феноменологічний, герменевтичний підходи), загальнонауковий рівень (системний, синергетичний, аксіологічний підходи) та конкретно-науковий рівень (особистісно-діяльнісний, компетентнісний, культурологічний, акмеологічний підходи). Систематизовано принципи формування професійної рефлексії за трьома групами й адаптовано їх до специфіки хореографічної освіти з урахуванням сучасних викликів професійної підготовки керівників хореографічних колективів.Висновки. Результати дослідження сприятимуть формуванню цілісної системи методологічних засад розвитку професійно-рефлексивних здібностей у майбутніх керівників хореографічних колективів. Визначення ключових підходів та принципів формування професійної рефлексії допоможе у створенні ефективних освітніх програм і сприятиме розвитку усвідомленого ставлення до професійної діяльності.
Посилання
Булага К. Принципи навчання хореографії вихованців дитячого хореографічного колективу. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 29, том 1. С. 222–228. https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/29.209315.
Воронова Н. С. Філософське підґрунтя сучасної хореографії. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2023. № 16 (34). С. 67–79. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-16(34)-67-79.
Горголь В. Діагностика аксіологічного компонента естетичної культури майбутніх хореографів. Молодь і ринок. 2024. № 4 (224). С. 158–159. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304173.
Клим’юк Ю. С. Аксіологічна компетентність як чинник професійного становлення педагога-хореографа. Педагогічні науки. 2024. Вип. 9. С. 113–120. DOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2024.09.113.
Козир А. В., Кучменко Е. М. Синергетичний підхід до професійної підготовки майбутніх викладачів мистецьких дисциплін. Психолого-педагогічні науки. 2022. № 3. С. 74–80. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-74-80.
Курнишев Ю., Мосейчук Ю. Реалізація принципу свідомості і активності на уроках фізичної культури учнів ЗЗСО. Scientific journal “Physical Culture and Sport: Scientific Perspective”. 2023. С. 94–95.
Лісовий В. А. Особистісно-діяльнісний підхід до професійного розвитку майбутнього фахівця у галузі музичної педагогіки. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 2 (101). Ч. 2. С. 69–78. DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-101-2_2-69-78.
Мальцева Н. В. Основні підходи до диригентсько-хорової підготовки студентів факультетів мистецтв. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. 2023. Вип. 29. С. 69–75. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.09.
Осипенко В. В. Герменевтичний підхід у роботі над створенням сучасної виконавської версії української народної пісні «На вгороді явори». Культура України. 2019. Вип. 66. С. 196–204. DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.066.19.
Отич О. М. Особистісно-діяльнісний підхід до професійної самореалізації науково-педагогічних працівників. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 2 (4). С. 411–419. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-2(4)-411-419.
Палюх А. Я. Системний підхід у правовому регулюванні фізкультурно-спортивної сфери. Філософські та методологічні проблеми права. 2019. № 2 (18). С. 92–93. DOI: https://doi.org/10.33270/02191802.92.
Ракітянська Л. М. Теорія і практика формування емоційного інтелекту майбутніх учителів музичного мистецтва в університеті : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2021. 592 с.
Смирнова Т. А. Технологія творчого самовираження особистості диригента хору в культурно-освітньому просторі закладу вищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 6. С. 26–32. DOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2024.06.026.
Ткаченко О. А., Дюбанова Є. В. Хореографічна діяльність як засіб актуалізації діалогічності особистості в спілкуванні. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 1. С. 251–261. https://doi.org/10.31812/psychology.v1i.7599.
Фриз П. Українські хореографічні традиції як відображення соціокультурного досвіду. Мистецтвознавчі студії. 2018. Вип. 14. С. 71–75. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.141874.
Хо Сінянь. Компетентнісний підхід у формуванні здатності до самоконтролю виконавської діяльності майбутніх учителів музики та хореографії. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. 2023. Вип. 29. С. 141–148. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.18.
Царик Т. М., Боремчук Л. І. Розвиток творчої індивідуальності студента засобами хореографічного мистецтва. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 15. Т. 2. С. 161–165. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-15-2-31.
Hnatovska K. Culturological approach as a tool for development of tolerance in future specialists. Mountain School of Ukrainian Carpaty. 2020. № 23. P. 96–100. https://doi.org/10.15330/msuc.2020.23.96-100.
Palamar S. Competence approach as a methodological landmark of modernization of modern education. OD. 2018. P. 267–278. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.77621.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






