ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНИХ СТРУКТУР У ДІТЕЙ: ЛОГОПЕДИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Тетяна Олександрівна ЛОГВИНЕНКО Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-4416-216X
  • Мар’яна Василівна ГРИНЦІВ Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0001-5790-2759
  • Марія Ігорівна ЗАМІЩАК Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-4559-1257

DOI:

https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-2

Ключові слова:

граматичні структури, мовленнєві порушення, аграматизм, морфологія, синтаксис, мовленнєвий розвиток, корекційна робота

Анотація

Вступ. У статті досліджуються особливості формування граматичних структур у дітей з урахуванням логопедичного аспекту, що є ключовим етапом мовленнєвого розвитку. Розглядаються основні етапи онтогенезу мовлення, починаючи від підготовчого періоду до шкільного віку, а також типові порушення граматичної сторони мовлення у дітей із мовленнєвими порушеннями. Мета дослідження – проаналізувати логопедичні особливості формування граматичних структур у дітей із мовленнєвими порушеннями, визначити характерні труднощі та запропонувати ефективні корекційні стратегії розвитку граматичного ладу мовлення. Визначено, що засвоєння граматичних норм потребує не лише механічного запам’ятовування слів і конструкцій, а й активної соціальної взаємодії та практики. Аналізуються вплив соціального середовища, мотивації дитини та психофізіологічних особливостей на процес формування граматичної компетенції. Особливу увагу приділено морфологічним і синтаксичним навичкам, зокрема формуванню множини, відмінків, часових форм дієслів, а також побудові складних речень. У статті також розглядаються типові тимчасові помилки – аграматизми, що супроводжують процес засвоєння граматичних правил і є природною частиною мовного розвитку. Окремо висвітлюється логопедична корекційна робота, що передбачає застосування ігрових методик, диференційованих вправ і мультимедійних технологій, спрямованих на подолання граматичних порушень і розвиток зв’язного мовлення. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному підході, що інтегрує психолінгвістичні, педагогічні та логопедичні аспекти формування граматичної компетенції у дітей різного віку з урахуванням індивідуальних особливостей. Висвітлені проблеми своєчасної діагностики та корекції мовленнєвих порушень, що мають важливе значення для успішної соціальної адаптації і загального психічного розвитку дитини.Висновки. Отже, формування граматичних структур у дітей є складним багатоступеневим процесом, що відбувається в тісному зв’язку з розвитком когнітивних, психічних і мовленнєвих функцій. Урахування вікових особливостей мовного онтогенезу, а також впливу різних чинників, як-от соціальне середовище, мотивація дитини і стан психофізіологічних механізмів, є ключовими для успішного формування граматичної компетенції.Логопедичний підхід до корекції порушень граматичної сторони мовлення має враховувати індивідуальні особливості дитини, наявність вторинних симптомів та етапи мовного розвитку. Своєчасна діагностика та корекція мовленнєвих порушень сприяють не лише вдосконаленню граматичних навичок, а й загальному психічному та соціальному розвитку дитини, підвищенню її комунікативної компетентності й успішній інтеграції в соціум.Таким чином, дослідження особливостей формування граматичних структур у дітей і розробка ефективних логопедичних методик залишаються актуальними завданнями сучасної логопедії, педагогіки, психології та мовознавства, що мають важливе практичне значення для розвитку мовленнєвої культури майбутніх поколінь.

Посилання

Богуш А. М., Маліновська Н. В. Перші кроки грамоти: передшкільний вік : навч. посіб. 3-тє вид. Київ : Видавничий дім «Слово», 2015. 424 с.

Галущенко В. І. Особливості формування просодичного компонента мовлення у дітей зі стертою формою дизартрії : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2012. 247 с.

Заміщак М., Гринців М., Клим М. Провідні тенденції сучасної логопедії. Корекційна педагогіка. 2025. Вип. 79, т. 1. С. 99–104.

Манько Н. В. Діагностика та корекція мовленнєвого розвитку дітей раннього віку : науково-метод. посіб. Київ : КНТ, 2008. 256 с.

Мартиненко І. В. Логопсихологія: курс лекцій : навч. посіб. 2-ге вид., виправл. і доповн. Київ : ДІА, 2016. С. 87–88.

Рібцун Ю. В. Особливості осіб різновікових груп із мовленнєвими порушеннями. Шкільному психологу. Усе для роботи. 2017. № 9 (105). С. 9–12.

Соботович Є. Ф. Логопедія: теорія і практика. Київ : Ніка-Центр, 2005. 240 с.

Соботович Є. Ф. Вибрані праці з логопедії. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2015. 308 с.

Тарасун В. В. Морфофункціональна готовність дітей з особливостями у розвитку дошкільного навчання: діагностика і формування : монографія. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. 299 с.

Федоренко Л. П. Теорія і практика формування граматичних навичок у дітей. Київ : Логос, 2002. 168 с.

Шеремет М. К. Актуальні проблеми спеціальної освіти. Науковий часопис. Збірник наукових праць. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2007. № 7. С. 79–81.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-20

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ