СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion-society-2022-1-9

Ключові слова:

інклюзивне освітнє середовище, тренінг, СПТ, комунікативна компетентність, тренер-фасилітатор, тренінгові технології, техніка колективного навчання «кути»

Анотація

Вступ. Акцентовано увагу на тому, що створення інклюзивного освітнього середовища можна забезпечити завдяки використанню відповідних методів і технологій особистісно орієнтовного підходу до навчання студентів з ООП з іншими здобувачами ЗВО. Завдяки впровадженню у навчальний процес ЗВО тренінгових технологій, можна забезпечити найбільш оптимальне інклюзивне освітнє середовище для успішної підготовки майбутніх фахівців. Метою дослідження є вплив тренінгу як інструменту формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців у інклюзивному освітньому середовищі. Результати. У дослідженні проаналізовано та теоретично обґрунтовано значення СПТ для забезпечення не тільки сприятливого інклюзивного середовища для студентів з особливими потребами, але й розвитку у них комунікативної компетентності, яка є базовим чинником їхнього успішного навчання та майбутньої професійній діяльності. Доведено значущість ролі тренера-фасилітатора як ключової фігури у забезпеченні інклюзивного освітнього середовища для студентів з особливими освітніми потребами, та успішного розвитку у них комунікативної компетентності під час проведення СПТ. Обґрунтовано роль керівника (фасилітатора) тренінгових технологій навчання в ЗВО. Зроблено висновок, що підвищення комунікативної компетентності студентів за допомогою СПТ сприяє кращій соціальній адаптації студентів до навчання у ЗВО, а також дозволяє використовувати набуті навички й уміння для більш успішної життєдіяльності, тобто особистого життя, готовності до подолання труднощів, побудови в майбутньому успішної кар’єри тощо. Перспективним напрямом дослідження є оптимізація інтерактивних технологій навчання та створення цілісної моделі розвитку комунікативної компетентності здобувачів в системі вищої освіти.

Посилання

Bystrova Yu. O., Kovalenko V. Ye. Training as means of increasing of teacher`s professional competence in the field of inclusive learning of children with special educational needs. Actual issues of correctional education: collection of scientific papers, Edition 11. Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko national university. 24-35 pages. Retrieved from: http://aqce. com.ua/vipusk-n11-2018/bistrova-juo-kovalenko-vje-trening-jakzasibpidvicshennja.html (date: 17.08.22)

Vlasova О. І. (2005). Psychology of social skills: structure, dynamics, development factors : monograph. Kyiv : “Kyiv university” Publishing and Printing Center. 308 pages.

Derkach, М. V. (2011). The features of psychological development of students with limited functional abilities. Scientific bulletin of Chernivtsi University : collection of scientific papers, Edition. 549. Pedagogics anf psychology. scientific editor. Rusnak І.S. Chernivtsi : Chernivtsi national university. С. 34–40.

Komar, Т. V. (2003). The features of the development of value-need sphere of students with limited abilities. Psychology and society : Ukrainian scientific and economic, socio-psychological magazine. № 4. Editor-in-chief Anatolii Furman. P. 110–117.

Leniv Z. P. The formation of professional readiness of specialists to the work in inclusive educational environment of primary school. Obrii : scientific and pedagogic magazine, 2 (47), 57-61 p.

Nevidoma Ya. H. Communicative competence as means of social adaptation of students. Retrieved from: http://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://sociology.knu.ua/sites/default/files/library/elopen/aktprob14_145.pdf (date: 17.08.22)

Skrypnyk V. А. (2005). Rehabilitation psychology : manual. Vinnytsia: VSEI VMURoL «Ukraine», 235 pages.

Suprun D. M. (2017). Professional training of psychologists in the field of special education : monograph. Kyiv: NPU named after M. P. Drahomanov, 392 pages.

Talanchuk P. M. (2004). The assistance of the learning of students with special needs in the integrated environment / P. М. Talanchuk, K. O. Kolchenko, H. F. Nikulina. Kyiv : Sotcinform. 128 pages.

Training technology / Editor. : О. Hlavnuk, H. Bevz / General edition S. Maksymenko. Kyiv : Hlavnyk, 2005. 112 pages.

Work facilitation in small groups : practical manual for the trainers. Kyiv, FOP Demchynskyi O. V., 2017. 32 pages. P. 7-8.

Chaikovskyi M. Ye. (2015). Social and pedagogical work with youth with special needs in the inclusive educational environment : monograph. Kyiv : University «Ukraine». 436 pages.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-09

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЧНІ НАУКИ