ВИДИ РЕФЛЕКСІЇ У РОЛЬОВІЙ КОМУНІКАЦІЇ ПЕДАГОГІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/inclusion-society-2022-1-3

Ключові слова:

інклюзивна освіта, психологічні ролі, рольова комунікація, системна рефлексія, інтроспекція, квазірефлексія, рольові позиції «Батько», «Дорослий», «Дитина»

Анотація

Трансформаційні процеси комунікаційної глобалізації вносять відповідні корективи в теоретико-методологічне обґрунтування психологічної готовності викладача здійснювати свої статусно-функціональні та психологічні ролі в інклюзивній освіті. Основним інструментарієм виконання педагогічної діяльності є комунікація. Посилаючись на концепцію про існування трьох видів рефлексії, автор доводить їх взаємозалежний зв’язок із трьома видами рефлексії – це системна рефлексія, інтроспекція, квазірефлексія. Більшість проведених досліджень в аспекті інклюзивного навчання спрямовані на аналіз та констатацію нормативних функцій викладацької діяльності: кадрові, медичні, організаційно-управлінські, нормативно-правові, навчально-методичні матеріали, технічні та технологічні в моделюванні дидактичного матеріалу. Проте малодослідженими залишаються аспекти виявлення внутрішньоособистісних властивостей та їх відповідності до педагогічної діяльності викладачів. Виявлені закономірності в цьому аспекті сприяють грамотному використанню психотехніки з подолання підвищеної втоми, емоційного та професійного вигорання, зниження рівня емоційного корегування. У статті представлений новий матеріал щодо використання рефлексії як універсального психологічного механізму самоспоглядання себе з боку, проте за егоцентричними властивостями особистості, використовуються «дурні» рефлексії, які визначені як проміжна рефлексія (інтроспекція) та квазірефлексія. Доведено зумовленість цих видів рефлексії використовувати рольові позиції «Батько» та «Дитина». Проте саме вони задають дистанційні комунікації між викладачем та здобувачем інклюзивної освіти. Тоді як за умов домінування системної рефлексії («хорошої» рефлексії) викладач талановито імпровізує різноманітними рольовими позиціями для подолання дистанційних відношень між суб’єктами комунікації. Подальшого дослідження потребує аналіз вікових показників, що впливають на константність рольових позицій та важко піддаються кореляції.

Посилання

Берн Э. Игры, в которые играют люди. Психология человеческих взаимоотношений. Люди, которые играют в игры. Психология человеческой судьбы / перевод с английского. Москва : «ПРАМЕБ», 1992. 383 с.

Гапоненко Л.О. Рефлексивне спілкування як умова розвитку особистості : монографія. Дніпропетровськ : Пороги, 2009. 175 с.

Гапоненко Л.О. Рефлексивно-рольове вимірювання соціального інтелекту як соціальної зрілості студентів. 2020. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/3984.

Гапоненко Л.О. Суб’єктно-рефлексивна модель професійної взаємодії практичного психолога з вчителем. Вісник Одеського національного університету. Серія «Психологія». 2012. Т. 17, Вип. 8. С. 38–46. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2012_17_8_6.

Горбунова В.В. Психологія командотворення: ціннісно-рольовий підхід : дис. на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук за спеціальністю : 19.00.05 «Соціальна психологія, психологія соціальної роботи». Київ. 2014. 473 с.

Інклюзивна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya.

Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики. Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 5. С. 45–57.

Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навчально-методичний посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 304 с.

Коробанова О.Л. Особливості рольової комунікації в новостворених групах. URL : https://lib.iitta.gov.ua/715213/1/osobl.rol.com.pdf.

Леонтьев Д.А. Рефлексия «хорошая» и «дурная»: от объяснетельной модели к дифференциальной диагностике. Психология. Журнал Высшей школы экономии. Т. 11. 2014. С. 110–135. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/refleksiya-horoshaya-i-durnaya-ot-obyasnitelnoy-modeli-k-differentsialnoydiagnostike.

Максименко С.Д. Концепція саморозвитку особистості. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Вип. 33. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. С. 7-33.

Мірошник З.М. Рольова структура особистості вчителя початкових класів : монографія. Харків : ХНПУ, 2011. 306 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-09

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ