ВПЛИВ AR/VR НА ІНКЛЮЗІЮ: БАР’ЄРИ ТА ДИЗАЙН
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-13Ключові слова:
AR/VR, інклюзивність, універсальний дизайн, цифрові бар’єри, сенсорна інтеракція, ко-дизайн, освітня інклюзія, користувацький досвід, функціональні обмеженняАнотація
Вступ. У добу стрімкого розвитку цифрових технологій доповнена (AR) та віртуальна реальність (VR) дедалі активніше впроваджуються у сферу освіти, культури, охорони здоров’я та соціальних послуг.Вони відкривають нові можливості для взаємодії, комунікації та навчання, однак постає питання їхньої інклюзивності. Попри потенціал до подолання бар’єрів, ці технології часто самі створюють нові – через недосконалий дизайн, високу вартість або обмежену адаптованість до потреб осіб з інвалідністю. У цьому контексті актуалізується необхідність критичного осмислення впливу AR/VR на інклюзію та пошуку шляхів створення дійсно доступного цифрового середовища.Мета. Метою дослідження є аналіз впливу AR/VR-технологій на процеси інклюзії, виявлення основних бар’єрів, що виникають під час їх використання, та обґрунтування принципів інклюзивного дизайну, здатного забезпечити рівний доступ до цифрових ресурсів незалежно від фізичних чи когнітивних особливостей користувачів. Дослідження також спрямоване на вивчення практик застосування AR/VR у контексті освіти, соціального залучення та реабілітації.Наукова новизна. Наукова новизна полягає у міждисциплінарному аналізі AR/VR як інструментів інклюзивної взаємодії, що охоплює аспекти доступності, ергономіки, когнітивного навантаження та соціального впливу.Уперше на основі принципів універсального дизайну сформульовано рекомендації для створення AR/VR-продуктів з урахуванням потреб осіб з різними формами інвалідності. Запропоновано підхід до інклюзивного цифрового занурення, який поєднує технічні й психолого-педагогічні компоненти, та проаналізовано приклади ефективного застосування таких рішень у міжнародній практиці.Висновки. AR/VR-технології можуть стати потужним інструментом для формування інклюзивного середовища, однак лише за умови дотримання принципів доступності та залучення самих користувачів з ООП до розробки контенту. Успішна інклюзія потребує системного підходу, адаптації інтерфейсів, економічної доступності пристроїв і підтримки на рівні освітньої та соціальної політики. Подальші дослідження мають зосереджуватися на оцінці емоційного та когнітивного впливу AR/VR-досвіду на різні групи користувачів і пошуку шляхів мінімізації потенційних ризиків.
Посилання
Creed C., Al-Kalbani M., Theil A., Sarcar S., Williams I. Inclusive AR/VR: Accessibility barriers for immersive technologies. Universal Access in the Information Society. 2023. Vol. 23. P. 59–73. URL: http://10.1007/s10209-023-00969-0.
Carmen del Rosario Navas-Bonilla, Julio Andrs Guerra-ArangoJulio, Daniel Alejandro Oviedo- Guado, Daniel Eduardo Murillo-Noriega. Inclusive education through technology: a systematic review of types, tools and characteristics. Special Educational Needs. 2025. Volume 10. URL: https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1527851.
Creed C., Al-Kalbani, M., Theil, A., Sarcar, S., William, I. Inclusive AR/VR: accessibility barriers for immersive technologies. Universal Access in the Information Society. 2024. Vol. 23. P. 59–73. URL: https://doi.org/10.1007/s10209-023-00969-0.
Dudley J., Yin L., Garaj V., Kristensson P. O. Inclusive Immersion: a review of efforts to improve accessibility in virtual reality, augmented reality and the metaverse. Virtual Reality. 2023. Vol. 27. P. 2989–3020. URL: http://10.1007/s10055-023-00850-8.
Dudley J., Yin L., Garaj V., Kristensson Per O. Inclusive Immersion: a review of efforts to improve accessibility in virtual reality, augmented reality and the metaverse. Virtual Reality. 2023. Vol. 27. P. 2989–3020. URL: https://doi.org/10.1007/s10055-023-00850-8.
Hamash M., Ghreir H., Tiernan P. Breaking through Barriers: A Systematic Review of Extended Reality in Education for the Visually Impaired. Educ. Sci. 2024. Vol. 14 (4). 365 p. URL: https://doi.org/10.3390/educsci14040365.
Ivanova V.V., Shepilev D.S. The use of immersive technologies for developing civic competencies in the New Ukrainian School. Pedagogichna Akademija: naukovi zapysky, (12). URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.14516588.
Samaddar S., Desideri L., Encarnação P., Gollasch D, Petrie H., Weber G. Robotic and virtual reality technologies for children with disabilities and older adults. Católica Lisbon Research Unit in Business and Economics (CUBE) Católica Lisbon School of Business & Economics. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-08645-8_24.
Sokoljuk O. The impact of VR/AR on learning technologies and educational practices. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2022. Vol. 60. P. 108–116. URL: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-108-116.
Stirenko S., Gordienko Yu., Shemsedinov T., Alienin O., Kochura Yu., Gordienko N., Rojbi A., López Benito J.R., Artetxe González E. User-driven Intelligent Interface on the Basis of Multimodal Augmented Reality and Brain-Computer Interaction for People with Functional Disabilities. URL: http://arxiv.org/abs/1704.05915.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






