ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ ІНКЛЮЗИВНОГО СУСПІЛЬСТВА В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2787-5137-2025-2-6Ключові слова:
інклюзія, інклюзивна література, Інший, ідентичність, війна, травма, наративАнотація
Вступ. Мілітарний дискурс літератури репрезентує війну як катастрофу, що провокує колективну екзистенційну кризу, здатну радикально деформувати світогляд. Її наслідком стає зміна культурної епістеми, що фіксується в мистецтві через нові образи, теми й наративи. У контексті повномасштабної інвазії в Україні література відіграє важливу роль у формуванні ціннісної чутливості до Іншого – ключової умови інклюзивного континууму.Мета дослідження – виявити інклюзивний потенціал новели Джерома Девіда Селінджера «Чудовий день для рибки-бананки» (1948) у формуванні нової етики сприйняття Іншого в умовах війни. Аналіз здійснено з урахуванням актуальної рецепції тексту здобувачами вищої освіти (слухачі курсу «Інклюзивна література в освітньому процесі», Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича).Наукова новизна. У статті проаналізовано новелу Дж. Д. Селінджера «Чудовий день для рибки-бананки» як показовий зразок зарубіжної літератури з огляду на її інклюзивний ресурс. Дослідження продемонструвало, що образ Сеймура, військового з ПТСР, постає уособленням суб’єкта, виключеного з родинного та соціального простору. Встановлено, що три епізоди новели демонструють різні типи свідомості поствоєнного часу, відмінні у сприйнятті інакшості Сеймура, а саме це страх і сегрегація, пасивна толерантність і прийняття, інклюзія, емпатійна комунікація та неможливість адаптації. Акцентовано, що оповідач описує травму не прямо, а опосередковано, через поведінку головного героя та непрямі свідчення його оточення. Таким чином, автор фокусує рецептивну увагу читача на психологічних контурах травми, відтворюючи деструктивний стан «внутрішньої війни», що триває після фізичної і зрештою знищує людину.Висновки. Літературні наративи не лише репрезентують інклюзивні цінності, а й створюють простір співіснування інакшостей, пропонуючи моделі життя в умовах травми. Інклюзивний потенціал новели Селінджера полягає також і у відмові від остаточних оцінок: оповідач лише фіксує розриви, напругу нерозуміння, залишаючи рецептивну свободу читачеві. У горизонті очікувань сучасного сприймача текст формує аперцепційний фон для катарсису, глибшого розуміння травматичного досвіду, істинної інклюзивності.
Посилання
Карут К. Почути травму. Розмови з провідними спеціалістами з теорії та лікування катастрофічних досвідів. Електронна книга. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2022. 496 с.
Кристева Ю. Самі собі чужі. Київ : Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2004. 263 с.
Маланій Н. Дизабілиті в британському літературному просторі початку ХІХ століття. Львівський філологічний часопис. 2019. № 5. С. 86–90. DOI: https://doi.org/10.32447/2663-340X-2019-5-15.
Осмоловська О. А. Інклюзивна література в сучасному європейському книговиданні. Київ : «Видавничий центр «12», 2021. 184 с.
Поліщук Я. Сім поглядів на війну. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2025. 240 с.
Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (дата звернення: 25.07.2025).
Рікер П. Сам як інший. Київ : Дух і літера, 2002. 458 с.
Селінджер Дж. Дев’ять оповідань. Харків : Фоліо, 2012. 223 с.
Тичініна А. Терапевтична функція художнього образу: поетика біблійних образів Сергія Жадана. Питання літературознавства. 2024. Вип. 110. С. 36–61. http://doi.org/10.31861/pytlit2024.110.036.
Тичініна А. Інклюзивна література в освітньому процесі. Методика викладання зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти : навч. посіб. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2025. С. 181–201.
Lawrie G. et al. Moving towards inclusive learning and teaching: A synthesis of recent literature. Teaching and Learning Inquiry. 2017. Vol. 5, № 1. P. 9–21. https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.5.1.3.
Lutfiyya Z.M., Bartlett N.A. Inclusive Societies. Oxford Research Encyclopedia of Education. 2020. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.1022.
Mnich L. Концепт «чужий» у сучасній польській літературі на матеріалі збірки оповідань «Небайдужі». Bohater utworu literackiego jako InNy w literaturze europejskiej po 1989 roku. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siеdlcach, 2023. Р. 39–49.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






